معاون صنایع‌د‌ستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: بیش از ۴۲۶ مجوز صنایع‌دستی از ابتدای سال جاری، صادر شد.
کد خبر: ۹۳۱۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲ 12 January 2021

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، قاسم کاظمی افزود: از این تعداد،۳۶۶ پروانه تولید انفرادی است، که برای متقاضیانی که دارای تخصص، تجربه و آشنایی به فرآیند تولید و توانایی ساخت محصول در یکی از رشته‌های صنایع‌دستی بوده‌اند، صادر شده است.
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: ۲ مجوز پروانه تولید کارگاهی نیز از ابتدای سال جاری صادر شده که باعث ایجاد اشتغال برای ۸ نفر در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی شده است.
کاظمی گفت: از ابتدای سال جاری بالغ بر۵۵فقره کارت شناسایی نیز توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی برای صنعتگران صادر شده است که متقاضیان پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و کسب مهارت‌های اولیه تحت نظر این اداره‌کل و قبولی در آزمون‌های کتبی و عملی موفق به دریافت این مجوزها می‌شوند.
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به خسارات وارد شده به صنعتگران به دنبال شیوع ویروس کرونا، یادآور شد: با توجه به نام‌گذاری سال جاری با عنوان سال جهش تولید توسط مقام معظم رهبری و تاکید استاندار بر حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی، بیش از ۳۰۰ میلیون ریال به هنرمندان صنایع‌دستی خسارت دیده از کرونا کمک بلاعوض اهدا شد.
او اظهارداشت : از ابتدای سال جاری، ۹۷ طرح مشاغل خانگی با تأیید کارگروه اشتغال استان موفق به دریافت تسهیلات مشاغل خانگی به مبلغ ۸ میلیارد و ۳۳میلیون ریال از بانک‌های عامل شده‌اند.
کاظمی به فعالیت‌های مثبت در بخش توسعه و ترویج صنایع‌دستی استان اشاره کرد و گفت: آموزش بیش از ۳۳۸ نفر در حوزه صنایع‌دستی، (در رشته‌های منبت چوب، معرق چوب، گلیم بافی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، سراجی سنتی، حصیربافی، قلاب بافی و رودوزی‌های سنتی)، ایجاد ۹ کارگاه صنایع‌دستی در خانه قنبری شهرستان اراک، تجهیز ۲ کارگاه‌ صنایع‌دستی در شهرستان اراک و ساوه در رشته چلنگری، تکمیل یک پرونده درجه هنری، باززنده سازی رشته چلنگری در شهرستان اراک، بهره‌مندی ۶۱ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی از بیمه روستاییان و عشایر و ...از اقدامات دیگر این معاونت در نه ماهه اول سال جاری بوده است.
معاون صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به ساخت و راه‌اندازی ۲ بازارچه دائمی صنایع‌دستی از ابتدای سال جاری گفت: با راه‌اندازی این دو بازارچه دائمی تمامی شهرستانهای استان دارای بازارچه دائمی صنایع‌دستی می شود که با افتتاح این بازارچه‌ها تعداد بازارچه های استان به ۱۱ مورد می رسد.
او همچنین از انتخاب و راه یابی ۱۲اثر صنایع‌دستی استان به مسابقه ملی "طراحی و ساخت رشته‌های منسوخ‌شده" خبر داد و افزود: ۱۷ نفر از هنرمندان صنایع دستی استان مرکزی در نمایشگاه ملی مجازی شرکت کردند.
کاظمی با اشاره به اینکه صادرات صنایع دستی از استان مرکزی به صورت چمدانی انجام می‌شود، افزود: در سال جاری تاکنون میزان صادرات صنایع دستی در استان مرکزی بالغ بر ۱۲ هزار دلار بوده است که اقلام صادر شده شامل مینای فلز، گیوه، احجام چوبی(پیکرتراشی)، قلم زنی(فلزکاری)، سفال و آثار چوبی است که به حدود ۸ کشور دنیا صادر شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار