رئیس کل دادگستری استان مرکزی:
رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: مشکلات جامعه کارگران در محیط و فضای کاری رسیدگی شود.  
کد خبر: ۷۴۰۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۴ 02 May 2019
مشکلات جامعه کارگری در محیط کاری رسیدگی شود
تابناک مرکزی -  حجت‌الاسلام قاسم عبداللهی در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی استان مرکزی با موضوع بررسی موانع و مشکلات رونق تولید در واحد‌های صنعتی شهرک صنعتی خیرآباد اراک از نظر حقوقی و قضائی اظهار کرد: نگاه دستگاه قضائی به جامعه کارگری نگاه معنوی و برگرفته از آموزه‌های اسلامی است.  

وی با اشاره به نبرد اقتصادی دشمنان علیه نظام اسلامی گفت: کارگران در خط مقدم این جنگ نابرابر هستند و به عنوان سربازان جنگ اقتصادی با همه توان تلاش می‌کنند و نیازمند حمایت واقعی هستند.  

وی از مجموعه دولت و مدیران اجرایی به عنوان نیرو‌های پشتیبان جنگ اقتصادی یاد کرد و افزود: فعالیت پشتیبانی دستگاه قضائی علاوه بر حمایت از صنعتگران و تولید و تقویت شورا‌های حل اختلاف کارگری در فضای کار نظیر شهر صنعتی ساوه و شهرک صنعتی خیرآباد اراک موجب تسهیل در امور کارگران شده است.  

رئیس دادگستری استان مرکزی گفت: هرگونه مشکلات حوزه کارگری و آسیب‌هایی که این قشر با آن مواجه هستند باید در فضای کار و با تنظیم گزارش اصلاحی در شورا‌های حل اختلاف مورد رسیدگی قرار گیرد و نیازی به مراجعه به دستگاه قضائی نباشد. البته یک شعبه ویژه دادیاری برای تسهیل در رسیدگی به پرونده‌های کارگری که به دستگاه قضائی وارد می‌شود، تشکیل شده است.  

وی در خصوص واگذاری زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای احداث واحد‌های تولیدی و صنعتی نیز گفت: هرگونه واگذاری زمین باید براساس نیاز متقاضیان و با نظارت دقیق شرکت شهرک‌های صنعتی صورت گیرد.  

عبداللهی افزود: نباید با اجرای طرح‌های غیرضروری موافقت کرد و پس از تائید طرح‌ها با نظر کارشناسی و دقیق واگذاری زمین نیز به میزان مورد نیاز صورت گیرد و از واگذاری زمین مازاد بر نیاز اجرای طرح سرمایه گذاری جلوگیری شود.  

وی افزود: واگذاری‌ها در حوزه کشاورزی و صنعتی باید به تناسب بهره‌وری صورت گیرد. چه بسا ممکن است واگذاری زمین برای سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی به مراتب بهره‌وری و اشتغال بیشتری نسبت به سرمایه گذاری در حوزه صنعت داشته باشد. براین اساس باید با نظر کارشناسی و محاسبات دقیق و توجیه سرمایه گذاران، واگذاری‌ها صورت گیرد.  

 معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری مرکزی نیز گفت: کارگران سربازان خط مقدم نبرد اقتصادی دشمنان علیه نظام اسلامی هستند.  

سعید فرخی با تاکید بر اینکه سال گذشته برای صنعتگران، سرمایه گذاران و کارگران به سختی سپری شد، افزود: با وجود سختی‌های سال گذشته، اما استان مرکزی جزو سه استان برتر کشور در کاهش نرخ بیکاری بود و توانستیم به رکورد بالای یک میلیارد دلار صادرات غیرنفتی از این استان به سراسر جهان دست پیدا کنیم که نتیجه تلاش فعالان اقتصادی بود.  

وی بیان کرد: در سایه تلاش سرمایه گذاران افزون بر ۱۱ هزار شغل در استان مرکزی طی سال گذشته ایجاد شد و استان مرکزی توانست مقام اول راه‌اندازی و بازسازی صنایع را بنا بر اعلام وزارت صنایع در سراسر کشور کسب کند. همچنین رشد ۱۵ درصدی در صدور جواز تاسیس نشانگر تلاش مضاعفی است که در سایه هماهنگی و همدلی بین ارکان اقتصادی وجود دارد.  

معاون استاندار مرکزی با تقدیر از همراهی مجموعه قضائی در حمایت حقوقی از صنایع استان گفت: اگر همراهی و هماهنگی بین بخشی در سطح استان برای حمایت از صنعت وجود نداشت در سال گذشته شاهد تعطیلی برخی از واحد‌های تولیدی بودیم.  

وی حفظ اشتغال را مهمترین دغدغه مجموعه مدیریتی استان با استفاده از ابزار‌های گوناگون بیان کرد و افزود: برگزاری جلسات مستمر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، جلسات ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی، جلسات حمایت قضائی از تولید، ستاد تنظیم بازار و ... ابزار‌های مناسب و کارآمد و البته بسیار راهگشا برای برون رفت از مشکلات حوزه تولید است.

فرخی خواستار پرهیز از تک روی برای حفظ اشتغال و رونق تولید شد و افزود: همه مجموعه‌های مدیریتی استان با اتحاد و همدلی و با استفاده از اختیارات حداکثری در سالجاری به سمت حفظ و توسعه اشتغال برای تحقق شعار سال حرکت کنند.  

وی از تشکیل بانک جامع اطلاعاتی واحد‌های تولیدی استان به عنوان یک برنامه مشخص و مدون اقتصادی خبر داد و ضمن تاکید بر لزوم بررسی مشکلات و موانع واحد‌های تولیدی برای برون رفت از مشکلات، اولویت اصلی دولت در حوزه صنایع استان را فعال کردن و  به چرخه تولید بازگرداندن واحد‌های نیمه فعال و تعطیل دانست.  

فرخی خواستار برنامه ریزی دقیق برای آینده صنعتی اراک به عنوان مرکز استان صنعتی مرکزی شد و افزود: شهرک صنعتی خیرآباد ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری دارد و باید یک برنامه ریزی مدون ۱۰ ساله برای توسعه این مجموعه صنعتی و سایر شهرک‌های صنعتی اراک صورت گیرد.  

 دادستان عمومی و انقلاب اراک نیز گفت: حمایت، هدایت و نظارت بر عملکرد واحد‌های تولیدی وظیفه اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی است.  

عباس قاسمی نگاه دستگاه قضائی را حمایت از صنعت و توسعه فرهنگ اشتغال دانست و افزود: واگذاری صنایع به افرادی که اهلیت صنعتی دارند باید اولویت اصلی باشد و نباید اجازه داد عده‌ای به بهانه تقاضای سرمایه گذاری سوء استفاده کنند و با بیکار شدن کارگران زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی را فراهم کنند.  

وی با تاکید بر جرم زدایی و قضازدایی در مجموعه دستگاه قضائی گفت: شرکت‌های بیمه مکلف هستند پس از تایید گزارش بازرس اداره تعاون، کار و فاه اجتماعی و گواهی پزشکی قانونی،   نسبت به پرداخت خسارت بدون مراجعه مراجع قضائی اقدام کنند و نباید وقت هیچ صنعتگری در دادگستری گرفته شود.  

قاسمی اظهار کرد: نگاه دستگاه قضائی نگاه حمایت از صنعت، تولید و اشتغال و حمایت از کارفرما و کارگران است.  

وی گفت: معتقدیم که مهارت آموزی و توانمندی سازی نیروی انسانی  مانع بروز جرم و تشدید آسیب‌های اجتماعی خواهد شد؛ بنابراین از هرگونه ایجاد اشتغال و رونق تولید حمایت کامل خواهیم کرد تا شاهد کاهش آمار زندانیانی باشیم که به دلیل بیکاری دست به ارتکاب جرم زدند.  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار