معاون عمرانی استاندار مرکزی:
تابناک مرکزی: معاون عمرانی استاندار مرکزی با ضروری خواندن استفاده از بنزین با استاندارد یورو ۴ برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها از تهیه طرحی جامع با همکاری دانشگاه‌های اصفهان و شریف تهران برای کاهش آلودگی هوای اراک خبر داد.
کد خبر: ۵۴۳۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹ 26 December 2017

به گزارش تابناک مرکزی؛ مهدی زندیه وکیلی در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا کلانشهرهای کشور که به ریاست عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در تهران برگزار شد؛ گفت: برای کاهش آلودگی هوای اراک، طرح جامعی را با همکاری دانشگاه‌های اصفهان و شریف تهران تهیه کرده ایم.

وی با اشاره به اقداماتی که در اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک صورت گرفته، افزود: یکسری اقدامات بسیار موثر برای کاهش آلودگی هوای اراک صورت گرفت که از آن جمله تغییر سوخت و جایگزینی گاز بجای مازوت در نیروگاه شازند و حذف روزانه ۷۰۰ تن گوگرد از محصولات و اگزوز پالایشگاه این شهر است.

وی برنامه ریزی برای استفاده از بنزین با استاندارد یورو ۴ را ضروری دانست و اضافه کرد: در حال حاضر در پالایشگاه شازند بنزین یورو ۴ و بالاتر تولید می‌شود و هیچ مشکلی ندارد و موجب کاهش قابل ملاحظه‌ای از ذرات معلق در هوای اراک شده است.

جانشین رئیس کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی خروج وسایط نقلیه سنگین و سبک از چرخه ترافیک کلانشهر‌ها را خارج حیطه مسئولیت مدیران استانی دانست و ادامه داد: جایگزینی خودرو‌های نو بجای وسایط نقلیه فرسوده بخصوص اتوبوس‌ها و کامیون‌ها از ناوگان حمل ونقل عمومی کلانشهر‌ها در حیطه مسئولیت و امکانات استان‌ها نیست و نیاز به بسته حمایتی دولت از جمله اعطای تسهیلات بلاعوض و کم بهره دارد.

وی بیان کرد: در گازوئیل به عنوان محصول تولیدی پالایشگاه امام خمینی شازند ۵۰ پی پی ام بیشتر گوگرد ندارد و از بنزین آن هم گوگرد، حذف شده که تاثیر بسیار زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد و می‌توان این فرآیند را با برنامه ریزی به سایر استان‌های کشور هم تعمیم داد.

در این جلسه مقرر شد، پیشنهاد برداشت مبلغ ۹ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مدیریت پسماند و کنترل ریزگرد‌ها در کلانشهر‌های کشور، از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه و در صورت تصویب نمایندگان؛ به لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ الحاق شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار