کد خبر: ۳۲۰۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲ 31 October 2016
 به گزارش تابناک یزد،سیاست اعمال فشار و تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران را پایانی نیست و هر روز طرح جدیدی در این زمینه از سوی سیاستمداران آمریکایی انجام می گیرد. این بار، شماری از نمایندگان جمهوری خواه کنگره  قصد دارند در اواسط ماه نوامبر قانون تحریم های ایران را در کنگره این کشور به بحث و بررسی گذاشته و این قانون را برای مدت 10 سال دیگر تمدید کنند.

در گزارشی که رویترز در این خصوص منتشر کرده آمده است که نمایندگان جمهوری خواه در کنگره آمریکا در تدارک تصویب طرحی هستند که به موجب آن تحریم های مرتبط با آنچه که حمایت ایران از تروریسم و آزمایش های موشکی تهران خوانده می شود برای مدت 10 سال آینده تمدید شود.قانون تحریم های کنگره علیه ایران در 31 دسامبر سال جاری میلادی منقضی می شود.یک دستیار کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته است تمدید قانون تحریم های ایران پیش از انقضای زمان آن از اولویت های کاری " اد رویس" رییس جمهوریخواه این کمیته است.از سوی دیگر برخی دیگر از دستیاران نمایندگان آمریکا در کنگره این کشور گفته اند برخی از جمهوریخواهان در نظر دارند علاوه بر تمدید 10 ساله قانون تحریم های ایران ، بر تحریم های ایران بیفزایند. آنها همچنین می خواهند با تصویب بند جدیدی از اختیارات رییس جمهور آمریکا در زمینه جلوگیری از اجرای تحریم ها کم کنند.

تا کنون دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا از اجرای طرح های جمهوریخواهان کنگره برای افزودن بر تحریم های ایران و وضع تحریم های بیشتر علیه ایران جلوگیری کرده است.یک مقام دولت اوباما در واکنش به این خبر گفته است دولت اوباما مایل است درباره چگونگی به پیش بردن تحریم های ایران به شرط مختل نساختن موافقتنامه "برجام" با کنگره مذاکره کند.
کنگره آمریکا

 

با این حال به نظر می رسد، جمهوری خواهان کنگره که دونالد ترامپ را به عنوان نامزد مورد حمایت خود در عرصه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری می بینند با طرح ادعاهایی از این دست به دنبال القاء این موضوع هستند که از در قبال ایران از اظهارات ترامپ درباره پایبند نبودن به برجام حمایت می کنند.

 در همین حال؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، این اقدامات را متاثر از فضای تبلیغات انتخاباتی می دانند که کمپین جمهوری خواهان کلیدزده است.مشروح این نظرات را در زیر بخوانید:
مرتضی صفاری نطنزی

 

صفاری نطنزی: طرح کنگره آمریکا برای تشدید تحریم های ضد ایرانی نمایشی و انتخاباتی است

مرتضی صفاری نطنزی در گفت و گو با خبرنگار خبر گزاری خانه ملت با اشاره به طرح کنگره آمریکا برای تمدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران تا 10 سال آینده گفت: اصالتا این حرکت ها،خلاف تعهدات برجام بوده و می تواند به توافق صورت گرفته خدشه وارد کند.

حیات برجام تنها در دست واشنگتن نیست

وی با بیان اینکه برجام توافقی دو جانبه میان تهران و واشنگتن نیست، افزود:  این قرارداری چندجانبه و بین المللی است و در چارچوب گروه 1+5، شش کشور عمده دنیا آن را امضاء و تعهد کرده اند،همچنین با تصویب قطع نامه ای در تائید و حمایت از این توافق در نشت شورای امنیت سازمان ملل در حقیقت، برجام سندی بین المللی محسوب می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح موضوعاتی همچون تشدید تحریم علیه ایران،بیشتر حرکت های نمایشی و انتخاباتی است که به دنبال فشار به بخشی از نیروهای داخل آمریکاست و چنین طرحی به سر انجام نمی رسد چراکه دولت آمریکا تعهد کرده و پذیرفته است که چنین اتفاقاتی در حوزه مربوط به برجام رخ ندهد.
علیرضا رحیمی

 

رحیمی: فعالیت موشکی ایران مورد تائید آژانس بین المللی انرژی اتمی است

علیرضا رحیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به طرح کنگره آمریکا برای تمدید 10 ساله تحریم های ضد ایرانی به دلیل آنچه توسعه برنامه موشکی و  حمایت از تروریسم عنوان می شود، گفت: بسته شدن پرونده پی ام دی در آژانس بین المللی انرژی اتمی در واقع تائیدیه و شاهدی برای این بود که ایران در حوزه موشکی و تسلیحاتی هیچ فعالیت نظامی خلاف مقررات بین المللی نداشته و ندارد و این تائیدیه یکی از دستاوردهای برجام برای کشور به شمار می رود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: طرح هایی از دست  که در کنگره آمریکا مطرح می شود بیشتر متاثر از فضای انتخابات ریاست جمهموری این کشور حتی در لحظات باقی مانده به روز رای گیری است و ممکن است در فضای تیلیغاتی فضاسازی بیشتری علیه ایران برای پائین آوردن ضریب موفقیت رقیب انجام دهند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ما این طرح ها را خیلی جدی نمی گیریم افزود: اقدامات اعتماد زا و شفاف سازی لازم از سوی جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده و در سند برجام به عنوان تنها سند قابل ارزیابی این اقدامات آمده است.

آمریکا با بهانه تراشی به دنبال متهم کردن جمهوری اسلامی به حمایت از تروریسم است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه حمایت از تروریسم آمریکایی ها عمدتا به دنبال بهانه تراشی بوده وادعاهای بی اساسی را علیه ما مطرح می کنند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی به طور مکرر اعلام کرده است که اگر حمایتی از کشورها یا ملت ها داشته است در راستای وظایف قانون اساسی است و در این زمینه مقررات بین المللی را نیز نقض نکرده است.
کمال دهقانی فیروزآبادی

 

دهقانی فیروزآبادی:انتظار برخورد منطقی از آمریکایی ها نداریم

کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت با اشاره به اعلام کنگره آمریکا برای تمدید تحریم ها علیه ایران تا 10 سال دیگر گفت: ما از آمریکایی ها هیچ انتظاری نداریم چراکه آن ها هیچ گاه در گذشته از در منطق با ایران برخورد نکرده اند و اگر روزی چنینن کاری انجام دهند حقیقتا ملت ایران غافلگیر خواهند شد و برای آن ها تازگی خواهد داشت که آمریکایی ها حتی در یک مورد بر اساس عقل و منطق برخورد کنند.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها همواره با جمهوری اسلامی ایران با زبان تهدید و تحریم صحبت کرده و نتیجه آن را دیده اند، افزود: اگر آن ها  به خصومت‌های خود ادامه دهند تازه شرایط همچون گذشته خواهد شد چراکه از گذشته تا به امروز خصومت و کارشکنی مبنای کار کنگره آمریکا بوده و ایجاد مشکل و دردسر برای جمهوری اسلامی ایران در دستور کار آن ها قرار داشته است.

ریشه دار شدن اعمال خصومت علیه ایران در رفتار آمریکا مشهود است

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر آمریکایی ها در آینده نیز رویه فعلی خود را در قبال ایران ادامه دهند ما خیلی تعجب نخواهیم کرد، افزود:بی اعتمادی ایجاد شده میان دو کشور حاصل همین رفتارهایی است که عقل و منطق و هیچ دلیل قانع کننده ای پشت آن وجود ندارد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص انتخاباتی بودن رفتارهای نمایندگان کنگره ایالات متحده تصریح کرد: ممکن است که فضای انتخابات نیز بر این رفتارها تاثیر داشته باشد اما حقیقت آن است سیاست هایی که حال حاضر در آمریکا اتخاذ و علیه  جمهوری اسلامی اعمال خصومت می شود ریشه دار شده و آن ها نمی خواهند واقعیت انقلاب اسلامی ایران را بپذیرند.
عباس گودرزی

 

گودرزی: لبخندآمریکایی ها، لبخند فریب است

عباس گودرزی در گفت و گو با خانه ملت با اشاره به تلاش نمایندگان کنگره آمریکا برای تمدید 10 ساله تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت:ما غیر از این از آمریکا انتطار نداریم، آمریکا دشمن درجه یک ماست.

وی با بیان اینکه اختلاف آمریکا با نظام اسلامی ماهوی است خاطرنشان کرد: جمع میان نظام سلطه و نظام اسلامی ممکن است نیست مگر اینکه یک طرف از اصول، مبانی و مواضع خود کوتاه بیاید.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکایی ها که قطعا از مواضع کوتاه نمی آیند چون خوی آنها خوی چپاولگری و سلطه است و قطعا ما نیز از اصول مان کوتاه نخواهیم آمد چون هویت ما در گرو حفظ اصول و مبانی انقلاب اسلامی است از این رو، این تقابل همواره وجود دارد و اگر گاهی آن ها به ما لبخندی می زنند، لبخندشان، لبخند فریب است.

گودرزی با بیان اینکه آمریکایی ها در قبال جمهوری اسلامی به دنبال بهانه جویی بوده وهستند، ادامه داد: آن ها  یک روز برنامه هسته ای، روز دیگر مسائل حقوق بشری و روز بعد نیز حمایت از تروریسم و پیشرفت های موشکی ما را بهانه می کنند تا ما را در تنگنا قرار دهند.

وی با طرح این سئوال که آمریکایی ها به افکار عمومی  توضیح دهند که از کدام حقوق بشر دم می زنند؟ گفت: آنها امروز در نقطه نقطه عالم جنایت آفرینی می کنند، در یمن دست به نسل کشی و کشتار افراد غیر نظامی و زنان و کودکان بی گناه می زنند از این رو، باید بر مظلومیت واژه حقوق بشر گریست که دستاویز جنایت پیشه هایی شده که امروز دم از حقوق بشر می زنند.

گودرزی با تاکید براینکه تعریف ما از تروریسم با آمریکا متفاوت است، تصریح کرد: از نگاه آمریکایی ها همه ملت ایران تروریست هستند، از نگاه آن ها حزب الله لبنان تروریست است اما ما می گوییم که آن ها برای آزادی ، استقلال کشورشان و مقابله با اشغالگری مبارزه می کنند این درحالی است که از نگاه آمریکایی ها گروهک تروریستی منافقین با این همه جنایت در لیست گروههای تروریستی قرار نمی گیرد.

رقابت نامزدهای انتخابات آمریکا بر سر تضعیف جمهوری اسلامی است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص اینکه چقدر طرح ادعاهای ضد ایرانی در کنگره متاثر از فضای انتخابات ریاست جمهوری در آمریکاست؟ تاکید کرد: رقابت هر دو نامزد انتخابات در آمریکا بر سر تضعیف جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها دشمنی خود را با ما پنهان نمی کنند، تصریح کرد: در رقابت های انتخاباتی آمریکا رقابت بر سر این است که کدام یک از این رقبا در آینده چنانچه پیروز شوند ، ظلم بیشتری در حق ملت ایران خواهند کرد و در حقیقت، دعوای آن ها بر سر ظلم بیشتر به ایران و تشدید تحریم هاست که این رفتار خود علامتی برای شناخت بیشتر ما نسبت به کشورهای استکباری است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار