کد خبر: ۲۲۶۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰ 08 May 2016

به گزارش تابناک یزد، توسعه پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی را می‌توان از نقش‌های اصلی صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی قلمداد کرد که می‌تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی در شرایط پساتحریم منجر شود.

«علیرضا طاقه‌باف»، مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان معتقد است که توسعه پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی را می‌توان از نقش‌های اصلی صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی قلمداد کرد.

وی در این‌باره خاطرنشان می‌کند: اشتغال مولّد و پایدار در بخش کشاورزی با افزایش واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل»، قابلیت اجرایی شدن خواهد داشت و افزایش ارزش افزوده و بهره‌وری در بخش کشاورزی و تأثیر فراوان در افزایش صادرات غیرنفتی را باید از مزایای مهم صنایع تبدیلی و تکمیلی دانست.

طاقه‌باف صنایع تبدیلی را در کاهش ضایعات کشاورزی تأثیرگذار می‌داند و یادآور می‌شود: کاهش ضایعات انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی با صنایع تبدیلی و تکمیلی امکان‌پذیر است و وجود این صنایع و مسایل پس از تولید محصولات کشاورزی به‌عنوان حلقه‌های نهایی در تکمیل زنجیره تولید محصولات و فرآورده‌های سالم کشاورزی نقش حیاتی و اساسی ایفا می‌کند.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به ارزش افزوده حاصل از تولیدات صنایع تبدیلی، تصریح می‌کند: توجه به این‌که بخشی از تولیدات و محصولات کشاورزی بر اثر عوامل گوناگون فیزیکی، شیمیایی در مراحل کاشت، داشت و برداشت هم‌چنین پس از برداشت ضایع شده و از بین می‌رود می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح برای توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، مقادیر انبوهی از این محصولات را در مراحل مختلف که زیان جبران‌ناپذیری به کشاورزان و اقتصاد کشور وارد می‌کند را به ارزش افزوده تبدیل کرد.

طاقه‌باف می‌گوید: یکی از مهم‌ترین نقش‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی در افزایش ارزش افزوده در محصولات کشاورزی در شرایط پساتحریم افزایش مزیت رقابتی برای صادرات است و بخش کشاورزی یکی از مزایای نسبی استان در بازارهای صادراتی است و توانایی مناسبی برای رونق صادرات و افزایش ارزآوری دارد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار