پس از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره لزوم حفظ و تقویت توان موشکی ایران و لزوم برخورداری از این ابزار برای دفاع و همچنین به عنوان پیش‌نیازی برای مذاکره، مسئولان ارشد کشور به بیان ابعاد مختلف این استراتژی نظام پرداختند؛ راهبردی که امنیت ملی ایران را از طریق قدرت بازدارندگی برای دهه‌های آینده حفظ می‌کند.
کد خبر: ۲۰۴۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۹ 01 April 2016
به گزارش «تابناک یزد»، پس از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره لزوم حفظ و تقویت توان موشکی ایران و لزوم برخورداری از این ابزار برای دفاع و همچنین به عنوان پیش‌نیازی برای مذاکره، مسئولان ارشد کشور به بیان ابعاد مختلف این استراتژی نظام پرداختند؛ راهبردی که امنیت ملی ایران را از طریق قدرت بازدارندگی برای دهه‌های آینده حفظ می‌کند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری در دیدار با جمعى از مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام درباره توان موشکی ایران با اشاره به اهمیت توان موشکی کشورمان، تاکید کردند: قدرتهای دنیا که شما می‌بینید با صدای کلفت حرف میزنند، زور میگویند، غلط میکنند، حرفهای بد میزنند و زورگویی میکنند، بیشتر از همه به استناد همان سلاحهایی است که دارند؛ آن‌وقت ما در مقابل اینها بیاییم دست خودمان را خالی کنیم؟ سپاه که پیشرفتهای موشکی خودش را نشان میدهد، نه فقط مایه‌ی افتخار و مباهات ایرانی‌ها [است، بلکه] وقتی این موشکهای سپاه با این دقّت و با این زیبایی آزمایش میشود، خیلی از ملّتهای آزادی‌خواهِ دُوروبَر ما که دلشان از آمریکا و از رژیم صهیونیستی خون است، خوشحال میشوند.

ایشان افزودند: وقتی اینها انجام میگیرد، ما بیاییم اینها را بکوبیم و بگوییم آقا! امروز دیگر روز موشک گذشته! نه، روز موشک نگذشته. دشمن دائم در حال به‌روز کردن خود و آماده کردن خود است، [بعد] ما اینجا ساده‌لوحانه خودمان را عقب بکشیم و بگوییم نه.

رهبر انقلاب با اشاره به سوابق تاریخی از چنین اقداماتی، یادآور شدند: مثل اوّل انقلاب که همین اف‌چهارده‌های ما را میخواستند بفروشند و میخواستند پس بدهند و بنده نگذاشتم. من خبر شدم که یکی از رجال دولت موقّت آن روز گفته است این اف‌چهارده‌هایی که رژیم طاغوت خریده به درد ما نمیخورد، میخواهیم چه کار کنیم این اف‌چهارده‌ها را! پس بدهیم بهشان.

فرمانده کل قوا افزودند: آنجا خب ما ایستادیم، هیاهو کردیم، مصاحبه کردیم و مقابله کردیم، جرئت نکردند این کار را بکنند؛ میخواستند پس بدهند. چند صباح بعدش، جنگ ایران و عراق پیشامد کرد و حمله کردند به ما و معلوم شد که ما چقدر احتیاج داریم به همین وسایلی که داریم؛ همین اف‌چهارده و همین اف‌چهار و امثال اینها. امروز هم بعضی‌ها همین آهنگ را پیش گرفته‌اند که موشک چیست، موشک میخواهیم چه کار کنیم، روزگار روزگار موشک نیست! پس روزگارِ چیست آقا؟

پس از بیانات رهبر معظم انقلاب که استراتژی سیاسی-نظامی جمهوری اسلامی ایران برای سال‌های آینده مشخص ساخت، مسئولان ارشاد سیاسی و نظامی کشور نسبت به تبیین ابعاد این راهبرد امنیتی اقدام نمودند. «تابناک» مجموعه این مواضع را گرد آورده است:



اگر دور تا دور کشورمان را حصار بکشند، تولید موشک در ایران متوقف نخواهد شد

سردار امیرعلی حاجی زاده، با اشاره به شرایط منطقه اظهار داشت: کشور ما و منطقه غرب آسیا بر روی گسل نا امنی ها مستقر شده و از گذشته، جنگ های بسیار زیادی در کشورهای اطراف ما بوده است. از دو قرن گذشته تاکنون، دو سوم کشور جدا شده است؛ به این معنا که آنچه که امروز به عنوان ایران می‌شناسیم، یک سوم کشوری است که در طی دو قرن قبل بوده است.
 
فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: جنگ تحمیلی، آثاری داشته است که هنوز پیامدهای آن را مشاهده می‌کنیم و توان دفاعی و قدرت نیروهای مسلح و بیمه کردن ملت ایران و بالا بردن توان دفاعی تا حدی که کسی فکر تعرض به کشور ما نداشته باشد، موضوعی بدیهی است که همه بر آن صحه می‌گذارند و مسئولان نیز به دنبال این هستند و قول هایی داده اند و امسال نیز منتظر هستیم دستوراتی که صادر شده است، اجرایی شود.
 
سردار حاجی‌زاده گفت: این توان از ۳۱ سال قبل پایه‌گذاری شده است و هیچ روزی در توسعه آمادگی و توان ما، توقفی ایجاد نشده است و به همین گونه ادامه خواهیم داد. بدیهی است که آنها به دنبال این هستند که این نقطه قوت ما تبدیل به نقطه ضعف شود. احساس من این است که در دو سال اخیر رسانه ای نکردن رزمایش‌هایی که انجام دادیم، شاید آمریکایی ها را قدری پررو کرده است.
 
سردار حاجی زاده ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته ما هر سال رزمایش داشته‌ایم و آن را رسانه ای می‌کردیم؛ امسال به واسطه اینکه دو سال فاصله افتاد، شاید این زیاده‌خواهی را در آنها رشد داد و اگر این اشتباه در کشور ما رخ نمی‌داد، به نظر می‌رسد که این زیاده‌خواهی آنها مطرح نمی‌شد.
 
وی در پاسخ به پرسشی درباره علل موفقیت در توسعه دفاع موشکی کشور گفت: این موضوع دلایل زیادی دارد، اما بنده به یک مورد اشاره می‌کنم که بتوانیم از آن در موضوع اقتصاد مقاومتی نیز درس بگیریم.
 
فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: پس از فروپاشی شوروی، پیشنهادی از طرف کشورهایی که از شوروی جدا شده بودند داشتیم که موشک‌های اسکاد B به قیمت ۷۰ هزار دلار (به ما فروخته شود) و تا قبل از آن نیز، موشک ها را از کره شمالی به قیمت ۲.۵ میلیون دلار خریداری می‌کردیم. همه ما موافق بودیم که این خرید، خرید خوبی است؛ تنها کسی که با این مقوله مخالفت کردند، مقام معظم رهبری بودند، زیرا در ماه‌های منتهی به تولید موشک بودیم. اگر نگاهمان را به درون و امکانات داخل کشور داشته باشیم و آن را در بین صنعتگران، متخصصان، دانشمندان و فارغ‌التحصیلان تقویت کنیم، اولین گام است که می‌توانیم این کار را بکنیم.
 
وی در پاسخ به پرسشی درباره تحریم های آمریکا علیه صنعت موشکی کشورمان گفت: این‌ها با قصد ترساندن مسئولان ما انجام می‌شود و البته هیچ خاصیتی هم ندارد. ما قبلا هم اعلام کرده‌ایم که اگر دور تا دور کشورمان را حصار بکشند، تولید موشک در ایران متوقف نخواهد شد. غربی‌ها مسئولان را می ترسانند، مسئولان را از تهاجم نظامی و تحریم می‌ترسانند و این ترس، بزرگترین تهدید برای ماست.
 
وی با بیان اینکه توصیه ما به مسئولان این است که نترسید و نگران نباشید، افزود: اگر قرار است اتفاقی بیفتد و تهاجم نظامی باشد، اولین کسانی که باید پاسخ دهند فرزندان ملت در نیروهای مسلح هستند که مقابل هرگونه تهاجم با قدرت می‌ایستند و ما هم از این موضوع نگرانی نداریم.



زیر بار خلع سلاح نخواهیم رفت و تقویت توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست

محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز پنجشنبه با انتشار تصویری از دکتر ظریف و یک فروند موشک درحال پرتاب در صفحه اینستاگرام خود نوشت: از گذشته بشر تاکنون سه نوع گفتگو در روابط بین الملل وجود داشته است.

نخست: گفتگو در یک محیط مبتنی بر همکاری، مثل روابط ایران و چین در احیای جاده ابریشم.
دوم: گفتگو در محیط رقابتی همچون روابط ایران و ترکیه در موضوع سوریه و جایگاه آقای اسد.
سوم: گفتگو در محیط خصمانه، مانند مذاکرات ایران و آمریکا، در موضوع جاسوسان سفارت امریکا و موضوع هسته ای.

در مورد اول، مبنای گفتگو، تعامل است، در حالت دوم، یعنی موضوعی مثل سوریه باید ضمن گفتگوها روی موضع خود ایستاد؛ اما در موضوع سوم به دلیل خصومت طرف مقابل، هدف گفتگو، دفع شر است و آمریکایی‌ها در موضوع موشکی می‌خواهند ما را خلع سلاح کنند؛ بنابراین گفتگویی نداریم.

در گفتگوی اول تفاهم نامه و سود متقابل و در گفتگوی دوم موضع‌گیری دقیق ضمن تعامل مؤثر است ولی درباره امریکا و موضوع تقویت توان موشکی، دفاع از خود هرگز قابل مذاکره نبوده و نخواهد بود.

محسن رضایی تاکید کرد که موشک های ایران بازدارنده‌اند و اگر آن‌ها را از دست بدهیم به ما حمله خواهند کرد؛ بنابراین همه بدانند زیر بار خلع سلاح نخواهیم رفت و تقویت توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست.



ایران برای کسب توانمندی دفاعی نیاز به اجازه یا تائید دیگران ندارد

سردار حسین دهقان وزیر دفاع در گفتگو با اخبار ۲۱ سیما اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه نگاه تجاوزی به هیچ ملتی و کشور نداشته است و نخواهد داشت و در دفاع از خود از همه ابزارهای در اختیار بر مبنای منافع ملی خود اقدام خواهد کرد.

وزیردفاع گفت: آنچه همواره به عنوان رزمایش موشکی در ایران برگزار می شود بر مبنای برنامه از پیش تعیین شده است که برای آزمودن میزان آمادگی و توانمندی انجام می شود. آنچه دربحث آزمایش های موشکی در مقاطع مختلف انجام می شود برای تولید سلاح مناسب در پاسخ به تهدیدات احتمالی است.

سردار دهقان با تاکید به اینکه ما هیچ گاه به سمت سلاح های نامتعارف در هیچ زمینه ای نخواهیم رفت گفت: اما برای کسب توانمندی های دفاعی با هدف پاسخ به هر تهدیدی همواره اقدام می کنیم و در این مسیر نیازبه اجازه یا تایید دیگران نداریم. فکر می کنم امریکا، انگلیس و فرانسه باید قدری به منافع ملی خودشان نگاه کنند و کمتر مدافع منافع اسرائیل متجاوز، آدم کش و غیر مشروع باشند.

سردار دهقان با اشاره به نامه اخیر تعدادی از کشورهای غربی به دبیرکل سازمان ملل درباره برنامه موشکی ایران گفت:‌ یقین دارم شورای امنیت و سازمان ملل پاسخی نخواهند داد زیرا اقدامات ما نه نقض برجام و نه بر ضد قطعنامه ۲۲۳۱ است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آمریکای ها اساسا نمی خواهند قدرت ملی ما در ابعاد مختلف افزایش یابد افزود: این موضوع اثبات کننده کارامدی و توانایی یک نظام مردم سالار دینی است که می تواند برای کشور های تحت ستم آنها الگو باشد و به طور طبیعی برای اینکه در مقابل خواسته های آنها مقاومت کنند ایجاد انگیزه می کند.


دست برتر بر سر میز مذاکره با کسانی است که قدرت دفاعی و موشکی قوی تر دارند

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مذاکره سیاسی و قدرت دفاعی گفت: دست برتر بر سر میز مذاکره با کسانی است که قدرت دفاعی و موشکی قوی تر دارند

منصور حقیقت پور در خصوص سخنان امروز مقام معظم رهبری، اظهار داشت: امروز اصل بر آن است که از ابزار مذاکره استفاده کنیم ولی نباید از موضع قدرت خود کوتاه بیاییم.

نماینده مردم اردبیل، سرعین، نمین و نمیر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زمانی می‌توانیم از موضع قدرت در مذاکرات حضور یابیم که قدرت دفاع از خود را داشته باشیم و دشمن نتواند با قدرت نظامی ما را مرعوب خود سازد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در منطقه‌ای قرار دارد که محکوم به تقویت بنیه دفاعی و نظامی خود است چون دشمنان در صورت ضعیف بودن، ما را می‌بلعند.

حقیقت‌پور با اشاره به اهمیت تقویت بنیه دفاعی و نظامی کشور در شرایط کنونی، متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران چون از منطقی قوی برخوردار است و دارای گفتمانی خاص هستیم از ابزار مذاکره در شرایط متعادل و معمول استفاده می‌کنیم تا حقوق کشور تضییع نشود. البته جمهوری اسلامی ایران هرگز با رژیم جعلی حاکم بر سرزمین های اشغالی و آمریکا تا زمانی که بر زور گویی خود ادامه دهد، مذاکره نخواهد کرد.


موشک‌های بالستیک ایران برای حمل کلاهک هسته‌‌ای طراحی نمی‌شود

حسین سبحانی نیا، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره مباحث موشکی ایران و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: در قطعنامه شورای امنیت تاکید شده است که ایران برای استفاده از سلاح های کشتار جمعی باید تحت نظارت باشد و موارد را اطلاع بدهد در حالی که هیچ یک از موشک های ایران مورد کاربرد سلاح کشتار جمعی نیست.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: علاوه بر این در برجام در خصوص موارد هسته‌ای توافق شده است در حالی که موشک‌های ایران دفاعی است و از اساس موارد دفعی در برجام مطرح نبوده و ایران هرگز در خصوص مباحث موشکی و دفاعی خود تعهدی نداده و نمی‌دهد.

سبحانی نیا در خصوص نامه سه کشور غربی به دبیرکل سازمان ملل درباره آزمایش موشک‌های بالستیک ایران و تاکید آن ها بر نقض قطعنامه 2231 تصریح کرد: در برجام هم ما به تمام تعهداتمان پایبند هستیم و هرگز موشک‌های بالستیک خودمان را برای حمل کلاهک هسته‌‌ای طراحی نکرده و نمی کنیم. تحریم‌های بانکی ایران به خوبی رفع نشده و غرب متهم نقض برجام است اما به جای عمل به وعده های خود بهانه های سیاسی و خارج از چهارچوب برجام از ایران می‌گیرد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رویکرد غرب در اجرای برجام گفت: به نظر می رسد در این بین بهتر است تا آن ها بهتر و سریع تر به تعهدات خود پایبند باشند و دست از بهانه گیری بردارند.


هیچ ملتی به دلیل اعتقاد به مذاکره خود را خلع سلاح نمی‌کند

سیدهادی حسینی با اشاره به سخنان امروز (11 فروردین ماه) مقام معظم رهبری در جمع مداحان، گفت: شاعر می‌گوید؛ برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی/ که در نظام طبیعت ضعیف پامال است، درواقع این قوی شدن شامل افزایش قدرت در عرصه‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و قطعا حوزه دفاعی کشور می‌شود چراکه همان طور که خداوند در قرآن کریم؛ پیامبر را توصیه می‌کند تا انسان‌ها را با کلام و سخن خوش و منطق به دین حق دعوت کند در جایی دیگر نیز می‌گویند؛ «وَأَنزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاس/ و آهن را نازل کردیم که در آن نیروی شدید و منافعی برای مردم هست» بنابراین اگر حکومت متجاوزی زبان منطق را نپذیرفت نمی‌توان در مقابل آن‌ها با زبان مذاکره از کشور و مردم دفاع کرد.

عضو شورای مرکزی ‌فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید بر اینکه قطعا زبان مذاکره تنها زبان دفاعی و منطقی نیست، افزود: به‌عنوان نمونه کره شمالی در مقابل آمریکا پذیرفت زراد خانه‌های هسته‌ای خود را محدود کنند اما امریکا با این کشور مصالحه نکرد و دعوای بین این دو کشور ادامه پیدا کرد و در نهایت پاسخ موشکی کره شمالی، آمریکا را سر جایش نشاند! جمهوری اسلامی ایران نیز در فضایی اولیه قائل به جنگ با هیچ حکومت و کشوری نیست اما نمی‌توان در مقابل زورگویی‌های بی‌منطق زبان مذاکره و منطق را به کار برد!

عضو شورای مرکزی ‌فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید براینکه ایران نیز باید پیشرفت و رشد دفاعی و دانش فنی خود را با قدرت ادامه دهد و در مقابل به شیوهای مذاکره منطقی نیز برای صحبت با جهانیان توجه داشته باشد، گفت: این دو شیوه هیچ تعارضی با هم ندارند چراکه هیچ ملتی به دلیل اعتقاد به مذاکره خود را خلع سلاح نمی‌کند.



مذاکرات بدون قدرت دفاعی، آب در هاون کوبیدن است

محمدحسن آصفری با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه امروز هم روزگار مذاکره است، هم موشک، گفت: جمهوری اسلامی کشوری با تمدن کهن هزاران سال است و همیشه در مذاکرات برای حل اختلافات پیشقدم بوده است.

نماینده مردم اراک با تاکید بر لزوم حل اختلافات از طریق مذاکرات و گفتگو گفت: کسانی که به دنبال جنگ‌طلبی هستند حرفی برای گفتن ندارند و می‌خواهند با زورگویی، سلطه خود را جلو ببرند. استراتژی جمهوری اسلامی حل اختلافات از طریق گفتگو است اما گفتگو بدون توان دفاعی مردود و غیرقابل انجام است.

آصفری با بیان اینکه دشمنی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی تمام نشدنی است، گفت: نمی‌توان قدرت دفاعی را کنار گذاشته و با شعارزدگی خودمان را گول بزنیم که تهدیدی علیه کشور ما وجود ندارد.

وی با اشاره به تلاش کشورهای آمریکایی و اروپایی برای دستیابی به تجهیزات مدرن جنگی افزود: در این شرایط اشتباه محض است که جمهوری اسلامی به دنبال بالا بردن توان دفاعی خود نباشد. بسیار سخیف است که یک سیاستمدار اظهاراتی مبنی بر اینکه «دوران تلاش برای دستیابی به توان موشکی تمام شده است» را مطرح کند.

وی گفت: زمانی می‌توان مذاکره کرد که توان موشکی و دفاعی داشته باشیم. اگر توانمندی نیروهای مسلح ما وجود نداشت، مردان مذاکره‌کننده ما نمی‌توانستند طرف غربی را پای میز مذاکرات بکشانند. مذاکرات بدون پشتوانه دفاعی نیروهای مسلح آب در هاون کوبیدن است و تنها منجر به امتیاز دادن به طرف مقابل خواهد شد.



ایران اهل مذاکره است اما این باعث نمی شود توان دفاعی خود را تقویت نکند

حمیدرضا فولادگر با اشاره به دیدار امروز مقام معظم رهبری با مداحان تاکید کرد: ایشان فرمودند جمهوری اسلامی باید از همه ابزارهای استفاده کند. بنده با گفت و گوی سیاسی مخالف نیستم البته نه لا همه؛ در سطح سیاسی و مسائل جهانی با گفت و گوی سیاسی موافقم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس نهم شورای اسلامی با اشاره به این صحبت های اظهار داشت: ایران در مذاکرات هسته ای و 22 ماه پیگیری مداوم ثابت کرد که کشوری است اهل مذاکره. همین رفتار در برجام نشان داد جمهوری اسلامی اهل منطق است.

وی همچنین با بیان اینکه رهبر انقلاب تاکید داشتند امروز هم روزگار مذاکره است و هم روزگار موشک ادامه داد: مشخص است که عنوان کنیم تنها راه ارتباطی با دنیا، راه مذاکره است و باید تجهیز کشور به توان موشکی را دکنار گذاشت اشتباه است چرا که تجربه ثابت کرده است وقتی کشورها از لحاظ دفاعی قوی نیستند و سلاح های بازدارنده لازم را ندارد،  کشورهای سلطه گر دیگر طمع می کنند و تهدیدهای نظامی را در پیش می گیرند تا نظام خود را بر کشورهای ضعیف حاکم کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین باید کشورهای مستقل  قدرت دفاعی خود را در حدی که با نظام سلطه مقابله کند، تقویت و تجهیز کنند تا کشورهای قدرت طلب در دنیا به فکر تجاوز به آنها را در ذهن خود نپرورانند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بیانات مقام معظم رهبری بحث روز دنیا و ایران است، اظهار داشت: ایران با مذاکرات هسته ای و برجام نشان  داد اهل مذاکره و منطق است اما باید با همان زبانی که نظام سلطه با کشورها برخورد می کند، مجهز بود و توان دفاعی بازدانگی خود را تقویت کنیم تا در معرض تهدیدهای نظامی دشمن قرار نگیریم.


کاهش قدرت دفاعی کشور مساوی با کاهش توان چانه‌زنی در مذاکرات سیاسی

عضو شورای مرکزی ‌فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید بر اینکه کاهش قدرت دفاعی کشور مساوی با کاهش قدرت چانه‌زنی ایران در مذاکرات سیاسی است، گفت: بالا بردن قدرت دفاعی کشور یکی از ملزومات اساسی برای افزایش توان مذاکره با جهانیان است که رهبری نیز به این مسئله تاکید دارند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به سخنان امروز (11 فروردین ماه) مقام معظم رهبری در جمع مداحان، گفت: حضرت آقا امروز در چند محور سخنان قابل تاملی را مطرح کرده و نسبت به آن تاکید داشتند از جمله محورهای مورد تاکید ایشان مرتبط با «حوزه دفاعی کشور» است چراکه کشور هر قدر در این زمینه قوی‌تر باشد دشمن نسبت به هر نوع تجاوز مایوس می‌شود و اگر قدرت دفاعی کشور کم شود توان چانه‌زنی در مذاکرات سیاسی کاهش پیدا می‌کند بنابراین بالا بردن قدرت دفاعی کشور یکی از ملزومات اساسی برای افزایش توان مذاکره و چانه‌زنی است که رهبری نیز به آن تاکید دارند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق فرماشات رهبری نباید نگاهی ساده‌لوحانه داشت و گفت؛ دنیای فردا دنیای مذاکره است و دنیای موشک نیست، چراکه طبق قرمایشات ایشان اگر نظام اسلامی به دنبال مذاکر باشد اما قدرت دفاعی نداشته باشد در مقابل هر تهدیدی ناچار به عقب‌نشینی است، بنابراین باید طوری عمل کرد که دشمن بداند هیچگاه نمی‌تواند تعرضی به نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

وی با بیان اینکه یک کشور اهل منطق باید مذاکرات خود را ادامه دهد اما نه با هر شخصیت یا کشوری، افزود: دشمنی برخی از کشورها با ایران به‌واضح مشخص است و برخی دیگر را همچون رژیم صهیونیستی از نطفه قبول نداریم.

محمد جواد ظریف پس از بیانات رهبر انقلاب توئیت های انگلیسی یک هفته پیش خود در دفاع از توان موشکی ایران را بازنشر کرد. ظریف در صفحه توئیتر خود به انگلیسی نوشت: ایران در ٢٥٠ سال گذشته به هیچ کشوری حمله نکرده است ولی وقتی صدام ما را موشک باران می‌کرد و برای هشت سال مردم ما را تحت حملات شیمیایی قرار داد، هیچ کسی به کمک ما نیامد.وزیرامور خارجه گفت: من کسانی را که ایران را به رفتار تحریک آمیز متهم می‌کنند به این چالش دعوت می‌کنم که جمله فرمانده سپاه پاسداران را تکرار کنند که گفت ما به جز برای دفاع، از قدرت نظامی استفاده نخواهیم کرد.ظریف افزود: نه برجام و نه قطعنامه شورای امنیت، ایران را از کار بر روی موشک‌هایی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند منع نمی‌کند. متون را بخوانید؛ انگلیسی ساده است و نه متون فنی حقوقی.


اگر سال ۵۹ موشک داشتیم صدام جرات حمله نداشت
محمد جواد ظریف پس از بیانات رهبر انقلاب توئیت های انگلیسی یک هفته پیش خود در دفاع از توان موشکی ایران را بازنشر کرد. ظریف در صفحه توئیتر خود به انگلیسی نوشت: ایران در ٢٥٠ سال گذشته به هیچ کشوری حمله نکرده است ولی وقتی صدام ما را موشک باران می‌کرد و برای هشت سال مردم ما را تحت حملات شیمیایی قرار داد، هیچ کسی به کمک ما نیامد.

وزیرامور خارجه گفت: من کسانی را که ایران را به رفتار تحریک آمیز متهم می‌کنند به این چالش دعوت می‌کنم که جمله فرمانده سپاه پاسداران را تکرار کنند که گفت ما به جز برای دفاع، از قدرت نظامی استفاده نخواهیم کرد.

ظریف افزود: نه برجام و نه قطعنامه شورای امنیت، ایران را از کار بر روی موشک‌هایی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند منع نمی‌کند. متون را بخوانید؛ انگلیسی ساده است و نه متون فنی حقوقی.





اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار