رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: حدود ۹ تن اورانيوم غني شده ايران در چند روز آينده به روسيه صادر مي شود.
کد خبر: ۱۴۷۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۱ 19 December 2015
رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: حدود ۹ تن اورانيوم غني شده ايران در چند روز آينده به روسيه صادر مي شود.

به گزارش تابناک یزد، علي اکبر صالحي امروز در حاشيه دومين رونمايي از دستاوردهاي شرکت هاي دانش بنيان که در سالن اجلاس سران برگزار شد درمورد تبادل سوخت ايران افزود: تبادل سوخت به خوبي پيش رفته همچنان که پيش از اين هم اعلام شد ما 137 تن کيک زرد از کشور روسيه وارد کرده ايم و در چند روز آينده نيز حدود 9 تن اورانيوم غني شده ايران به روسيه صادر مي شود.

وي درمورد بسته شدن پرونده پي. ام . دي و روند اجراي برجام و اولويت هاي در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: کارها خوب پيش مي رود و يک سري اقدامات موازي وجود دارد که ما بايد انجام دهيم مانند برچيدن سانتريفيوژها که اين کار طبق روالي که انديشيده شده به جلو پيش مي رود و ما بايد به گونه اي سانتريفيوژها را برداريم که حداقل صدمات را ببيند.

ريس سازمان انرژي اتمي تصريح کرد: موضوع اراک است که بايد مخزن مورد نظر را خارج کنيم، مقدمات کار فراهم شده ولي ما منتظر هستيم روز دوشنبه سند ديگري نيز در وين به امضا برسد که اين سند نهايي خواهد بود و سند چهارمي است که ما در ارتباط با اراک خواهيم داشت.

صالحي ادامه داد: اين سند ضمانت کافي براي اين که ما مطمئن باشيم آنها ملتزم به تعهدادتشان هستند، ايجاد مي کند البته ما با ماه دسامبر که تعطيلات غربي ها است روبه رو شده ايم اما تمام تلاش خود را مي کنيم که به رغم محدوديت ها در تعطيلات آنها بتوانيم همه موارد طبق روال پيش برود و تا هفته سوم دي ماه شاهد رفع تحريم ها باشيم.

وي همچنين درمورد توليد راديوداروها گفت: تعداد راديوداروهايي که در کشور توليد مي شود نسبتا مناسب است و در طول زمان به تعداد آنها با توجه به همکاري که با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري داريم، اضافه مي شود.

رفع تحریم‌ها در هفته دوم یا سوم دی

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تمام تلاشمان را می کنیم تا اگر همه چیز طبق روال پیش برود، در هفته دوم یا سوم دی شاهد رفع تحریم ها باشیم.

صالحی در حاشیه مراسم رونمایی از 32 دستاورد دانش بنیان تجاری شده درباره اقدامات انجام شده پس از بسته شدن PMD افزود: کارهایی که باید انجام دهیم شامل برچیدن سانتریفیوژها به خوبی پیش می رود.

وی گفت:‌ در خصوص اراک نیز مقدمات کار فراهم شده است و منتظریم که روز دوشنبه سند دیگری در وین به امضا برسد.

صالحی افزود: این سندِ نهایی و چهارمین سندی است که درباره اراک خواهیم داشت تا ضمانت های کافی را برای اینکه ما مطمئن باشیم آن‌ها به تعهدات شان ملتزم هستند ایجاد کند.

وی درباره تبادل سوخت نیز گفت: هم اکنون 137 تن کیک زرد از روسیه وارد کرده ایم و در چند روز آینده حدود 9 تن اورانیوم غنی شده به روسیه صادر خواهد شد.

صالحی درباره تولید رادیو داروها افزود: تولید این داروها در طول زمان افزوده خواهد شد و امیدواریم در آینده کشور تولید و صادر کننده آن‌ها باشیم.

علم و فناوری از عناصر قدرت است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: علم،‌ فناوری و صنعت از عناصر قدرت است.

علی اکبر صالحی افزود: در شرایط ویژه‌ای توسعه یافتیم و اندیشه جدید را به جهان عرضه کردیم که شامل موارد متعددی از حکمرانی تا جهان‌بینی جدید است.

وی گفت: ملت ما توانست با استقامت و مقاومت به جایگاهی به عنوان کشوری مقتدر، تصمیم‌ساز و  تصمیم‌گیر در عرصه بین‌الملل ظاهر شود.

صالحی خطاب به مدیران شرکت های دانش بنیان حاضر در این مراسم افزود: شما توانسته‌اید این ملت را از عنصر قدرت برخوردار کنید که یکی از نمونه‌‌های بارز آن فناوری هسته‌ای است.

وی گفت:‌ این فناوری آنچنان آنها (غربی‌ها) را به چالش کشید که مجبور شدند در مقابل جمهوری اسلامی ایران تسلیم شوند.

صالحی با اشاره به چالش 12 ساله هسته ای افزود: پرونده ساختگی هسته‌ای را برای پیچیدن طومار ما ساختند اما هم اکنون تلألو و درخشندگی این ملت بزرگ قابل مشاهده است.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت دو وجه شکلی و محتوایی دارد گفت: جمهوری اسلامی در زمره کشورهایی است که پیشرفت محتوایی داشته ولی متاسفانه در پیشرفت شکلی عقب است.

صالحی افزود:‌ چه زمانی تصور می‌شد که ما این تعداد شرکت دانش‌بنیان داشته باشیم و ما هم اکنون در آستانه پرش و بر سکوی پرش قرار گرفته‌ایم.

وی گفت: با به سرانجام رسیدن برجام ، ابعاد و تسهیلات دیگری از حیث ارتباطات علمی،‌ صنعتی و فناوری برای کشور ایجاد خواهد شد و این زمینه خوبی برای شماست که از آن به نحو مطلوب از آن استفاده کنید.

صالحی با بیان اینکه کارهای شما در مرزهای دانش است افزود:‌ به شما حاضران در این مراسم توصیه می‌کنم که استانداردها را رعایت و درباره کیفیت سرمایه‌گذاری کنید.

وی گفت: شرکتهای دانش بنیان باید با یکدیگر رابطه شبکه‌ای داشته باشند و بتوانند هم‌افزایی کنند و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی باید آزمایشگاه‌های مرکزی را ایجاد کند و این شرکتها عضو آن باشند.

صالحی همچنین خطاب به مدیران شرکت های دانش بنیان حاضر در این مراسم  افزود :‌ از دستاوردهای شما می‌توان در دیپلماسی علمی کشور استفاده کرد و یکی از راه‌های توسعه و تعمیق روابط با سایر کشورها توسعه علمی است به شرط آنکه چیزی برای ارائه داشته باشیم.

وی گفت:‌ پس از برجام راه باز می‌شود و سقف پرواز شما بلندتر خواهد شد.

صالحی افزود:‌باید جایی داشته باشیم که تحولات علمی و فناوری جهان و همچنین نیازهای داخلی را رصد و اولویت بندی کند.


خبرگزاري صدا و سيما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار