کد خبر: ۱۴۶۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵ 18 December 2015
«روزنامه قانون» در گزارشی با عنوان «بورس ایزوله در برابر اخبار هسته ای» می نویسد: «چهارشنبه گذشته بورس تهران یک روز بعد از بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی واکنش چندان خاص و ویژه ای به اتفاقات هسته‌ای بروز نداد، به طوری‌که شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته با افت 86 واحدی به رقم 62 هزار و 147 واحد رسید. با وجود این خبر مهم و مثبت، روز گذشته بورس تهران باز هم کم‌رمق اما با روندی رو به رشد کار خود را آغاز کرد.
حجم و ارزش اندک معاملات به وضوح گویای بی انگیزگی معامله‌گران است. در معاملات دیروز هر چند برخی نمادها سبز پوشند و چشم‌انداز اقتصاد کشور تا حدود زیادی از ابهام خارج و روشن شده است اما هنوز هیچ نشانه ای از رشد حجم معاملات در این بازار دیده نمی‌شود. در بازار روز گذشته نفت و گاز پارسیان، بانک صادرات، پالایش نفت اصفهان و پست بانک شاخص بورس را به سمت مثبت شدن هدایت کردند، اما در نهایت شرکت‌هایی مانند تاپیکو، پالایشگاه بندرعباس، مپنا، هلدینگ خلیج فارس، ملی مس و ایران خودرو شاخص بورس را به سمت منفی شدن هل دادند.امروز همچنین کارخانجات قند قزوین، پست بانک و ایران ترانسفو از صف خرید برخوردار شدند و بانک کارآفرین، تهران شیمی و مگسال بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند. حاکم شدن جو انتظار در تالار شیشه ای موجب شد تا در آخرین روز هفته 416 میلیون سهم به ارزش 77 میلیارد تومان داد و ستد شده و ارزش بازار سرمایه تا سطح 268 هزار میلیارد تومان نزول کند. این گزارش حاکیست، اگر بخواهیم در این مورد صحبت کنیم که آینده بورس در دوران پساتحریم چه خواهد بود، می توان گفت، سهم‌های بورسی را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

 اول سهم‌هایی قرار دارند که در کوتاه مدت و در آینده‌ای نزدیک بعد از برچیده شدن تحریم‌ها می‌توانند صعود را شروع کنند، گروه‌های خودرویی و حمل و نقل از پیشگامان این دسته هستند، در صورتی که تحریم‌های بانکی و سویفت برقرار شود، بانکی‌ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرند، در این بین بانک صادرات به عنوان بزرگترین شرکت بورسی می تواند مورد اقبال معامله گران قرار گیرد. همچنین تحریم‌های کشتیرانی اگر از میان رود، سهم های حمل و نقلی نیز می توانند جهش خوبی کنند.
دسته دوم گروه هایی هستند که در میان مدت می توانند تحت تاثیر برجام قرار بگیرند، خودرویی‌ها از این جمله‌اند.
دسته سوم نیز سایر گروه های بورسی هستند که در بلند مدت و در صورت ایجاد رونق اقتصادی می توانند به آینده خود خوشبین باشند. در هر صورت باید تا سه هفته دیگر صبر پیشه کرد و دید آیا بورس در صورت لغو عملی تحریم ها می تواند از این وضعیت اسفناک خارج شود».
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار