کد خبر: ۱۳۸۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵ 01 December 2015

به گزارش تابناک یزد،شاید 20 سال پیش، نام ایدز و بیمار ایدزی در ذهن عامه مردم هولناک بود و اغلب مردم نگاهی ناخوشایند به بیماران ایدزی داشتند اما از آن زمان تاکنون، وضعیت تغییر کرده و دیگر همه ایدز را حاصل یک ارتباط گناه‌آلود نمی‌دانند و قربانیان بی‌گناه این بیماری کم‌کم توانستند در جامعه جایگاه از دست رفته خود را به دست آورند.

از همان زمان، علاوه بر اینکه تلاش شد نگاه مردم نسبت به بیماران ایدزی تغییر کند و همه این بیماران به یک چشم دیده نشوند، آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها نیز گسترش یافت و دیگر کمتر شاهد رفتارهای افراطی و تفریطی در مواجهه با این بیماری بودیم و در مجموع طی دو دهه، نگاه جامعه به این بیماری و آگاهی آنها از ایدز بهتر شد.

با این وجود و به رغم راحت‌تر شدن اطلاع‌رسانی در مورد پیشگیری از این بیماری و افزایش آگاهی‌های مردم، این بیماری هنوز در کشور قربانی می‌گیرد و استانی نظیر یزد نیز با ویژگی‌های خاص فرهنگی از این قاعده مستثنی نیست و آمار بیماران آن با توجه به میزان جمعیت قابل توجه است.

وجود 250 بیمار مبتلا به ایدز در استان یزد

رفتارهای پرخطر و عامل در بیماری ایدز سال‌ها است که به مردم معرفی شده اما به نظر می‌رسد هنوز ناآگاهی در مورد این بیماری در جامعه وجود دارد و وجود 250 بیمار مبتلا به ایدز در استان یزد که هر سال بر آمار آنها افزوده می‌شود، صحه‌ای بر این ادعا است زیرا ایدز سرماخوردگی یا سرطان نیست که ابتلا به آن به دلیل شرایط آب و هوایی یا شرایط فیزیکی و تغذیه و ... اجتناب‌ناپذیر باشد.

خون و فرآورده‌های خونی آلوده، انتقال ایدز از مادر به جنین، اعتیاد تزریقی، استفاده از برخی وسایل مشترک انتقال دهنده ویروس ایدز و روابط جنسی خارج از چهارچوب خانواده از مهم‌ترین عوامل انتقال ویروس ایدز هستند که همه این موارد با آموزش قابل پیشگیری است اما به نظر می‌رسد یا مسئولان بهداشت و درمان در این زمینه کوتاهی کرده‌اند یا مردم آنگونه که باید، مراقبت‌های لازم را در زمینه پیشگیری از این بیماری نداشته‌اند.

کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تایید آمار 250 نفری بیماران ایدزی در استان یزد اظهار داشت: شاید آمار ایدزی‌های استان یزد از این تعداد اندکی بالاتر باشد اما تاکنون 250 بیمار مبتلا به ایدز در استان یزد شناسایی شده‌اند و برنامه‌های درمانی و مراقبتی برای آنها در حال انجام است.

یک سوم از بیماران شناسایی شده مبتلا به ایدز و بقیه آلوده به ویروس اچ آی وی هستند

مرجان پدرزاده با بیان اینکه ابتلا به ایدز و آلوده شدن به ویروس اچ آی وی مثبت، دو مقوله متفاوت است، عنوان کرد: ویروس اچ آی وی مثبت شاید تا سال‌ها وارد فاز بیماری نشود و فرد از زمان آلودگی به این ویروس تا سال‌ها بعد بدون مشکل یا حتی علامتی از این بیماری به زندگی خود ادامه دهد اما فرد مبتلا به ایدز، شرایطی متفاوت دارد و در واقع وارد فاز بیماری شده است.

وی عنوان کرد: از مجموع بیماران شناسایی شده، حدود یک سوم ایدزی هستند و ویروس بدن آنها را وارد مرحله بیماری کرده است و بقیه هنوز در مرحله آلودگی به ویروس هستند و هنوز وارد فاز بیماری نشده‌اند.

پدرزاده با بیان اینکه متاسفانه بیشترین آمار مبتلایان به ایدز و افراد آلوده به ویروس اچ آی وی را جوانان تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: بیشترین گروه سنی مبتلا به ایدز در استان یزد سنین 25 تا 34 سال است که اغلب این افراد به دلیل ابتلا به اعتیاد از نوع تزریقی در دام ایدز افتاده‌اند.

کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه بیشترین آمار مبتلایان به ایدز در استان یزد مربوط به مردان است، افزود: متاسفانه برخی زنان، بی‌گناه و از طریق همسران خود به این ویروس مبتلا شده‌اند.

اکنون هیچ مادر باردار آلوده به ایدزی در استان یزد وجود ندارد

وی، یکی از راه‌های انتقال ایدز را انتقال از مادر به جنین دانست و افزود: خوشبختانه در استان یزد و در میان افراد شناسایی شده، چنین مورد وجود ندارد اما در سال‌های پیش، 13 زن باردار مبتلا به ایدز که البته اغلب آنها آلوده به ویروس بودند و هنوز وارد فاز بیماری نشده بودند، شناسایی شدند و با اقدامات انجام شده پزشکی، از انتقال ویروس به جنین آنها جلوگیری شد.

وی با بیان اینکه برخی از بیماران مبتلا به ایدز در استان یزد، بی‌آنکه معتاد باشند یا روابط پرخطر جنسی و ... داشته باشند، به این بیماری مبتلا شده‌اند، افزود: آمار کودکانی که به واسطه ایدزی بودن مادر از دوران جنینی مبتلا به این بیماری شده‌اند همچنین افرادی که از طریق همسران خود به این ویروس مبتلا شده‌اند، کم نیست.

پدرزاده عنوان کرد: همه بیماران ایدزی و آلوده به ویروس اچ آی وی نباید به یک چشم دیده شوند ضمن اینکه طرد آنها از اجتماع نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت بنابراین باید با مراقبت و توجه به هشدارهای پزشکی، از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

وی افزود: به رغم آموزش‌ها و تغییر نگاه جامعه به ایدز، هنوز در برخی افراد رفتارهای ناشایستی نسبت به این بیماران دیده می‌شود و عده‌ای گمان می‌کنند این بیماری از طریق تماس‌های معمولی نظیر نشستن در کنار افراد مبتلا به بیماری ایدز، دست دادن با آنها، خوردن و آشامیدن و ... منتقل می‌شود.

بیماران ایدزی نیاز به پذیرش در جمع دارند

پدرزاده تاکید کرد: این بیماری حتی از ارتباط‌های نزدیک‌تر نظیر بوسیدن فرد مبتلا به ایدز، شنا، استفاده از توالت و حمام مشترک و حتی گزش حشرات نیز منتقل نمی‌شود.

وی، بیشترین نیاز بیماران ایدزی در استان یزد را پذیرفته شدن آنها در جامعه اعلام کرد و بیان داشت: این افراد باید از انزوا خارج شوند و هم خود آنها و هم افراد مرتبط با آنها، با رعایت برخی موارد می‌توانند زندگی اجتماعی خوبی در کنار یکدیگر داشته باشند.

دهم آذرماه، روز جهانی مبارزه با ایدز که در ایران از 12 تا 18 آذرماه به این عنوان نامگذاری شده است، بهانه‌ای برای حضور در جمع خصوصی چند بیمار ایدزی بود، 13 بیماری که بی‌گناه به این بیماری مبتلا شده‌اند و اکنون تقریبا اغلب روزهای هفته را در کنار یکدیگر می‌گذرانند.

13 ایدزی بی‌گناه در یزد در کنار هم

جمعی که به جز سه نفر، بقیه از جامعه بانوان هستند و این بیماری از طریق همسران آنها به آنها منتقل شده است و سه نفر دیگر نیز پسران جوانی هستند که این بیماری از دوران جنینی با آنها همراه شده است.

دردها و خاطرات این گروه 13 نفره بسیار دردناک اما شنیدنی است اما همه آنها با انگیزه مسیر زندگی خود را ادامه می‌دهند و نخستین گام در راه رسیدن به موفقیت و داشتن یک زندگی عادی را، بخشیدن و گذشت از عاملان این بیماری اعلام می‌کنند.

«مریم. د»، یکی از افراد این گروه 13 نفره به خبرنگار فارس گفت: تا چند سال پیش، به جز انتقام از همسرم که به واسطه اعتیاد تزریقی که البته در آن زمان از رسیدن او به مرحله تزریق بی‌اطلاع بودم، به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کردم و همه ساعات روزهای زندگی‌ام در یک مقطع زمانی، منحصر به کشیدن نقشه انتقام می‌گذشت.

وی افزود: وقتی با پافشاری خانواده‌ام در جمع دوستانی همدرد با خودم قرار گرفتم، احساس کردم برای حرکت و بازگشتن به زندگی، ابتدا باید ببخشم و فکر خود را از انتقام پاک کنم.

این جمع اکنون کارهای جمعی بسیاری انجام می‌دهند و تقریبا کسی از ایدزی بودن آنها اطلاعی ندارد اما اقدامات آنها به ویژه در زمینه‌های هنری و زیست محیطی به اندازه‌ای ارزشمند است که به طور قطع برشمردن این اقدامات، گروه 13 نفره آنها را در سطح استان شاخص خواهد کرد اما از آنجا خود علاقمند به گمنامی هستند، از ذکر این فعالیت‌های شاخص خودداری می‌شود.

همیشه راه حل ایدز، طرد نیست

آنچه مشخص است، ایدز بیماری خطرناکی است که به نظر می‌رسد می‌توان آن را با اخلاق‌مداری، وجدان و توجه به توصیه‌های پزشکی در جامعه مهار کرد اما در صورتی که فردی به ایدز مبتلا شود، تنها راه ارتباطی با او، به طور قطع طرد از جامعه نیست.

گرچه افسارگسیختگی‌های فرهنگی در بروز این بیماری در جامعه بسیار اثرگذار است اما به قول معروف نباید همه مبتلایان به این بیماری را با یک چوب راند زیرا ایدز در برخی موارد که البته تعداد آنها کم نیست، گریبان افراد بیگناه را نیز گرفته است بنابراین جامعه ما اکنون به جای قضاوت در مورد افراد ایدزی، نیازمند آموزش‌های بیشتر است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار