آزمونی جدید برای قوای سه گانه
تابناک: با نزدیک شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی شایسته است نامزدهای انتخاباتی بجای برشمردن مصیبت هایی که غالبا" با سوء مدیریت و اتفاقا" تحت تاثیر برخی از نمایندگان محترم ادوار مجلس به کشور تحمیل شده، التزام خود به اجرای فرامین رهبری را با ارائه راهکار برای خروج از بحران های محیط زیستی کشور نشان دهند
کد خبر: ۱۳۳۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲ 22 November 2015

به گزارش تابناک مرکزی، اصغر محمدی فاضل معاون اسبق سازمان حفاظت محيط‌ زيست در پادداشتی در روزنامه همشهری آورده است: در ایامی که اخبار تخریب آب، خاک، هوا و تنوع زیستی به بهانه های مختلف و با استفاده از ابزارهای زورمند فراقانونی با گشاده دستی از گوشه و کنارِ کشور شنیده می شود، بار دیگر رهبری نظام با دمیدن امید به اردوگاه محیط زیست، حافظان طبیعت ایران اسلامی را برای ایستادگی در برابر این هجمه ها روئین تن کرد.

سال پیش نیز پس از روزهای دشواری که مردم صبور و شریف استان های جنوبی کشور با هجوم گردوغبار تحمل می کردند و برخی فرصت را برای تسویه حسابهای جناحی غنیمت شمردند، سخنان رهبری در ملاقات با فعالان محیط زیست نشان داد کج سلیقگیِ برخی مدیران و سیاست ورزان هیچ تناسبی با رویکرد کلان نظام در مورد محیط زیست ندارد. هفدهم اسفندماه سال گذشته رهبرعالی نظام در سخنانی صریح و قاطع از لزوم "تهیه پیوست محیط زیستی برای همه طرح های عمرانی و صنعتی" و "جرم انگاری تخریب محیط زیست" سخن گفتند. سخنانی که کارشناسان و مدیران سازمان محیط زیست را چنان دلگرم و مصمم کرد که در مقابل کسانی که به طعن این سازمان را «محیط ایست» لقب می دادند شجاعانه بایستند و از حقوق اساسیِ ملت دفاع کنند.

با ابلاغ این سیاست ها نیز افکار عمومی، مدیران و کارشناسان به آن واکنشی همدلانه نشان دادند که بیش از هرچیز مدیون رویکرد فراجناحی کمیته خاص محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام و بهره مندی از نظرات کارشناسان قوه قضاییه، مجلس، سازمان های دولتی، نهادهای نظامی، اعضای هیات علمی و نمایندگان سمن ها در طول نزدیک به دو سال گذشته است. با تکرار این تجربه کم نظیر برای بهره گیری حداکثری از خِرَدِ جمعی، انتظار می رود در برنامه ششم توسعه که در حال تدوین است، به نقش کلیدی محیط زیست توجه ویژه شود و جایگاه و اعتباری در خور برای آن بازتعریف شود.

از طرفی با نزدیک شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، شایسته است نامزدهای انتخاباتی بجای برشمردن مصیبت هایی که غالبا" با سوء مدیریت و اتفاقا" تحت تاثیر برخی از نمایندگان محترم ادوار مجلس به کشور تحمیل شده، التزام خود به اجرای فرامین رهبری را با ارائه راهکار برای خروج از بحران های محیط زیستی کشور نشان دهند. مقوله هایی چون اقتصاد کم کربن، عوارض و مالیات سبز،  انرژی های پاک، کشاورزی ارگانیک، حمل و نقل همگانی، مبارزه با زمین خواری و دیپلماسی محیط زیست است، موضوعاتی هستند که کاندیداها و نمایندگان محترم مجلس میتوانند به صورت فرصت ـ تهدید به آنها بپردازند. 

برای کسانی هم که در پی آن بودند، و شاید هنوز هم هستند، که سازمان حفاظت محیط زیست را از اساس منحل کنند، بازخوانی فرازی از سخنان سال گذشتهِ رهبری که مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و بسیاری از کارشناسان فارغ از گرایشات سیاسی آن را ستودند، توصیه میشود که فرمودند: "دستگاه های مسئول باید قاطعانه با تعدی به جنگل ها به هر بهانه ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهاتِ به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند".

اکنون با ابلاغ این سیاست ها، دیگر بهانه ای برای فرعی کردن موضوع محیط زیست در مدیریت کلانِ کشور وجود ندارد و قوای سه گانه فقط حدود سه ماه فرصت دارند تا پارادایم جدیدی در تعامل بین تمام ارکان نظام برای حفظ محیط زیست کشور ایجاد کنند و با اتخاذ تصمیمات جدی، اجرایی و خارج از پوسته شعاری، کم توجهی تاریخی به این حوزه را جبران کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار