در نامه رهبری خطاب به رئیس جمهور
تابناک: متن کامل سند رسمی پروژه مدرن‌سازی راکتور اراک امروز در حالی از سوی سازمان انرژی اتمی منتشر شد که طبق فرمان صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی مختومه شدن پرونده پی‌ام‌دی پیش‌شرط اجرای تعهدات ایران در برجام عنوان شده است.
کد خبر: ۱۳۲۷۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸ 21 November 2015

به گزارش تابناک مرکزی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه خود به رئیس‌جمهور درباره الزامات اجرای برجام، اقدامات مربوط به نوسازی راکتور اراک، را منوط به پایان پرونده‌ی موضوعات حال و گذشته (PMD) و انعقاد قرارداد قطعی و مطمئن درباره‌ی طرح جایگزین و تضمین کافی برای اجرای آن دانسته است.

ایشان همچنین در این نامه خود حفظ هویّت سنگین راکتور اراک را مورد تاکید قرار داده است.

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مصاحبه با تسنیم به صراحت اعلام می کند تا زمانی که مسائل و موضوعات پیرامون PMD حل و فصل نشود، نباید تغییری در تاسیسات اراک ایجاد شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به اینکه پرونده PMD باید تا آذرماه بسته شود تصریح می کند: تا حل و فصل مسائل PMD نباید موادی از ایران خارج شود، در غیر این صورت تمامی موارد غیرقانونی تلقی خواهد شد.

هفته گذشته برخی منابع آمریکایی ادعا کردند که پرونده "پی ام دی" پس از اجرای برجام بسته نخواهد شد. مارک فیتز پاتریک معاون اسبق وزیر خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس خلع سلاح و منع اشاعه سلاح کشتار جمعی در بروکسل می گوید: « ایران باید با این موضوع کنار بیاید که پرونده پی ام دی کاملاً بسته نخواهد شد.»

مارک فیتز پاتریک درباره ارزیابی و پیش‌بینی خود از گزارش 15 دسامبر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفته است: «به نظرم بهترین پیش‌بینی را در پنل پایانی این نشست شنیدیم، لارا راکوود معاون پیشین مشاور حقوقی آژانس گفت انتظار دارد ایران به همه 12 سوال پاسخ دهد اما به نظر او سوالاتی باقی خواهد ماند. پرونده همه این 12 سوال بسته نخواهد شد».

فیتز پاتریک گفت: «اگر ایران نتوانسته در همه این سال‌ها به سؤالات به طور کامل پاسخ دهد، چگونه در پنج ماه می‌تواند این کار را انجام دهد.

با نزدیک شدن به مهلت ارزیابی نهایی آژانس بین المللی انرژی اتمی از برنامه هسته ای ایران یعنی 15 دسامبر (24 آذر)، و در شرایطی که سرنوشت پرونده «پی ام دی» همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد سازمان انرژی اتمی متن کامل سند رسمی پروژه مدرن‌سازی راکتور اراک منتشر کرده است.

به نظر می رسد اهداف سیاسی دولت یازدهم برای آنچه اکثر تحلیل گران سیاسی آن را برنامه ریزی برای کسب حداکثری کرسی های مجلس دهم می دانند باعث شده است شاهد تناقضات زیادی در اجرای برجام باشیم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
دولت روحاني راه بني صدر را دارد مي رود بعد پايانكار داعش به حساب آمريكا و اين روحاني مي رسيم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار