وزیرعلوم؛
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رونق تولید در دهه پنجم انقلاب بر اساس توسعه دانش بنیان در حال انجام است و موضوع افزایش ارزش دانش یا تولید ارزش از دانش در این دوره مطرح شده و دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این پیوند، پرچمدار بوده است.
کد خبر: ۱۰۹۲۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸ 13 February 2023

محمدعلی زلفی‌ گل، روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان افزود: شرایط امروز براحتی ایجاد نشده است و مدیران ادوار مختلف با کوشش و تحمل سختی های فراوان، این نتایج را بدست آورده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در ابتدا یک زمین بایر بیش نبود اما امروز از فضاهای زیبا، شرکت‌های دانش بنیان و هسته‌های فناوری برخوردار است که بسختی بدست آمده است.

زلفی گل گفت: بستر و ظرفیت‌هایی از جمله قانون جهش تولید دانش بنیان در دوره جدید مدیریت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان وجود دارد در حالی که مدیران پیشین از داشتن آنها محروم بودند.

وی ادامه داد: ظرفیت بالا و مُترقی در قانون جهش تولید دانش بنیان نهفته است که امروز یکی از آن ظرفیت‌ها مورد استفاده قرار گرفته است و در صورتی که صنایع خصوصی و دولتی در مراکز علمی و فناوری هزینه کنند، آن هزینه بمنزله مالیات آنها منظور می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: تعامل با صنایع در استفاده از ظرفیت‌های این قانون از اهمیت ویژه ای برخوردار است و صنایع هم باید در زمینه تحقیق، توسعه، فناوری و نوآوری از این ظرفیت‌ها استفاده کنند و این ظرفیت بویژه برای شهر اصفهان بسیار ارزشمند است.

وی همچین گفت: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بستری برای ممانعت از خام‌فروشی منابع معدنی و منابع انسانی در راستای شکوفایی استعدادهاست.

وی تصریح کرد: خام فروشی در زمینه سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و مغزافزاری(استفاده درست نکردن از استعدادهای کشور)، ظلم به آیندگان است.

زلفی گل تاکید کرد: ما زمانی می‌توانیم ادعا کنیم که توسعه پایدار در کشورمان بطور جدی انجام شده است که خام فروشی نکرده باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان‌اینکه توسعه پایدار در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به معنای واقعی شکل گرفته است، اظهار داشت: توسعه پایدار دربرگیرنده این سه اصل است که سرمایه‌های مادی نباید با اُفت بها مواجه شود، به محیط زیست نباید آسیب وارد شود و نسل‌های آینده نیز در برآوردن نیازهایشان نباید با مشکلی مواجه شوند.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر افراد تاثیرگذار از جمله وزیران دولت‌های پیشین و رییسان جمهوری، توجه ویژه و متفاوتی به این شهرک داشتند چرا که شهرک اصفهان بعنوان یک الگو در کشور مطرح است.

زلفی گل یادآور شد: در زمان حاضر قراردادی به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای هزینه در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان منعقد شده است که باید از آن نهایت استفاده را بُرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بیش از ۵۵۰ دانش‌آموخته مقطع دکترا در این شهرک بکارگیری شده‌اند که اشتغالزایی برای افراد دارای تحصیلات عالیه، جهادی بزرگ و ارزشمند محسوب می شود.

وی ادامه داد: شهرک اصفهان محلی برای پذیرش نوجوانان، جوانان و دانشجویان با عنوان راهیان پیشرفت است و بدون شک توسعه فناوری، موجب افزایش امید و خودباوری ملی در سطح جامعه می شود و برای تقویت هویت و امید ملی باید در زمینه علم و فناوری هزینه کنیم چرا که هزینه در زمینه علم و فناوری و نوآوری، عاقلانه‌ترین و به صرفه‌ترین نوع سرمایه‌گذاری برای حال و آینده است.

زلفی گل خاطرنشان کرد: ردیف اعتبار ملی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در سال های گذشته رشد لازم را نداشته است و امیدواریم با رایزنی و پیگیری‌های انجام شده، عدم رشد مُتوازن و شایسته بودجه این شهرک در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ جبران شود.

وی گفت: برنامه های خوبی از جمله "سفیر فناوری" در شهرک اصفهان در حال انجام است که از گذشته برنامه‌ریزی شده و هم اینک در حال توسعه است.

وی اظهار داشت: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با دعوت از دبیران انجمن‌های علمی و دانشجویی ملی و از طریق آشنایی آنها با این مرکز، امکان ارتباط بین این شهرک و بدنه دانشجویی کشور را برقرار می کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: برنامه‌های خوبی در ۱۸ ماه گذشته در زمینه فناوری، با تخصیص معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم طراحی و اجرا شده است که از جمله آنها می‌توان به امریه فناوری، پسادکترای فناوری، دستیار فناوری، تور فناوری، پژوهانه فناوری و سفیر فناوری اشاره کرد که بیانگر این است که یک جامعه عاقل علاوه بر تولید علم، باید به ترویج علم هم توجه ویژه داشته باشد.

وی با بیان اینکه ترویج و عمومی سازی علم و فناوری در جامعه نیازمند توجه ویژه است، اضافه کرد: راهیان پیشرفت و اقداماتی از این قیبل در راستای ترویج فناوری و نوآوری است که موجب تقویت روحیه ملی و توجه شهروندان به موضوع نوآوری و خلاقیت می شود.

زلفی گل افزود: توجه به جوانب مختلف مباحث علمی و فناوری و نوآوری جزو دستور کارهای وزارت علوم است و در تلاشیم تا این کارها را بیش از پیش پیگیری کنیم.

وی تاکید کرد: اصفهان از شرایط خاصی برخوردار است و ارتباط خوبی بین مسوولان استان با رییسان دانشگاه‌ها وجود دارد که می تواند بستر پیشرفت های بسیاری باشد و باید از این ظرفیت استفاده شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: توجه ویژه به فناوری‌های سخت و هوشمند، بسیار ارزشمند است و در دوره جدید مدیریت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان این انتظار را داریم که به فناوری‌های نرم هم توجه ویژه شود و برای توسعه آن برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد تا دستاوردهای فناوری نرم در زمان بازدید مسوولان نیز ارائه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار