مسوول ثبت و غربالگری سرطان‌ها در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: میزان بُروز سرطان در استان از میانگین کشوری بالاتر است و رُتبه سوم را پس از یزد و تهران دارد.
کد خبر: ۱۱۵۲۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹ 30 January 2024

زهرا روانخواه افزود: اصفهان حدود ۶ درصد از جمعیت ایران را در خود دارد، اما حدود هشت درصد از موارد سرطان‌های ثبت شده در کشور مربوط به این استان است.
وی شایعترین سرطان‌ها در اصفهان را به ترتیب شامل سینه، پوست و روده بزرگ اعلام و بیان کرد: بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ مورد جدید سرطان هر سال در استان شناسایی می‌شود و میزان بروز سرطان با شیب ملایم در حال افزایش است.
مسوول ثبت و غربالگری سرطان ها‌ی دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد: آخرین آمار ثبت شده و رسمی سرطان برای اصفهان را مربوط به سال ۱۳۹۸ دانست افزود: طبق این آمار، میزان بروز سرطان در استان ۱۱ هزار و ۳۵۰ نفر بود.
وی با تاکید بر اینکه عواملی مانند آلودگی هوا، سَبکِ زندگی، اضافه وزن، آلاینده‌های سُموم کشاورزی، مصرف دخانیات، مشروبات الکلی و کم تحرکی در ابتلا به سرطان نقش دارند، بیان کرد: سرطان‌هایی که تاثیرپذیری بیشتری از آلودگی هوا دارند، شامل خون و ریه است.
روانخواه عنوان کرد: طبق آخرین آمار، بیشترین میزان بروز سرطان در سطح استان مربوط به کلانشهر اصفهان (نزدیک به ۵۰ درصد موارد ثبت شده) و پس از آن مناطقی مانند شاهین‌شهر، شهرضا، نجف‌آباد، لنجان، بُرخوار، فلاورجان، خمینی شهر و مبارکه است.
وی با اشاره به برنامه‌های غربالگری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای سرطان‌های سینه، روده بزرگ و دهانه رحم گفت: ۸۰ درصد از موارد سرطان سینه که در مراکز بهداشتی اصفهان تشخیص داده می‌شود، مربوط به مراحل اولیه است.
روانخواه به تحقیقی که در باره بروز سرطان سینه در میان زنان اصفهانی انجام شده است، اشاره کرد و افزود: طبق نتایج این تحقیق، تشخیص سرطان سینه در میان زنان روستایی بدلیل مراجعه آنها به پزشک خانواده و خانه‌های بهداشت، بیشتر در مراحل اولیه صورت می‌گیرد، اما در میان زنان شهری بدلیل استقبال کمتر از آنها از برنامه‌های غربالگری، بیشتر موارد تشخیص سرطان مربوط به مراحل پیشرفته است.
آنطور که مسوول ثبت و غربالگری سرطان‌ها در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفته: غربالگری روده بزرگ نیز برای مردان و زنان ۵۰ تا ۷۰ سال در مراکز بهداشتی و درمانی استان انجام و در باره علائم هشداردهنده آن آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.
روانخواه ادامه داد: حدود ۴۱۰ هزار نفر در استان تاکنون مورد غربالگری سرطان روده بزرگ قرار گرفته‌اند که در بین آنها ۳۰۰ نفر مُبتلا به این سرطان و چهار هزار نفر دارای «پولیپ» (رشد غیرطبیعی سلول‌ها) شناسایی شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار