اختصاص تسهیلات ۵۰۰ میلیارد ریالی به هنرمندان صنایع دستی استان مرکزی

استاندار مرکزی گفت: استان مرکزی در پرداخت تسهیلات از محل تبصره هجده، جز سه استان برتر کشور شناخته شد.
کد خبر: ۱۱۷۰۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۵ 10 June 2024

به گزارش تابناک مرکزی،مخلص الائمه با بیان اینکه، صنایع دستی باید پیوست فرهنگی داشته باشد، ادامه داد: موضوعات فرهنگی، همواره جز عناصر شکل دهنده جامعه هستند و صنایع دستی، نظام هویتی و فرهنگی جامعه را به وجود می‌آورند.

استاندار مرکزی گفت: از ابعاد مهم صنایع دستی، بخش اقتصادی است که اگر در مسیر درست قرار گیرد می‌تواند به اشتغال منجر شود و مانع مهاجرت و ارزش افزوده باشد.

مخلص‌الائمه افزود: دولت سیزدهم در احیا خانه‌های صنایع دستی نیز اقدامات موثری داشته و در استان مرکزی هم «خانه قنبری» در نظر گرفته شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی هم در این آیین گفت: صنایع دستی برای ماندگاری و ایجاد زمینه ارزش‌گذاری باید پیوست فرهنگی داشته باشد.

«محمود مرادی» افزود: برای رونق صنایع دستی بهتر است اتاق بازرگانی استان با اداره‌کل میراث فرهنگی هماهنگ باشد تا زمینه معرفی و صادرات در این بخش فراهم شود.

وی به نامگذاری شعار سال اشاره کرد و گفت: صنایع دستی می‌تواند بخشی از تحقق شعار سال در جهش تولید با مشارکت مردم باشد.

مرادی، نمونه برجسته صنایع دستی استان مرکزی را گیوه دوزی دانست وافزود: گیوه‌دوزی ثبت ملی و جهانی شده که نتیجه تلاش هنرمندان است.

وی بیان کرد: رییس جمهور شهید همواره تاکید داشت باید به هنر دست هنرمندان اهتمام داشت و در ورودی همه شهرها، بازارچه صنایع دستی راه اندازی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: حذف پیمان سپاری ارزی برای اولین بار با موافقت ریاست‌جمهوری انجام گرفت تا گره حوزه صنایع دستی باز شود.

مرادی افزود: در صورتی که صادرات صنایع دستی و گردشگری انجام شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی بیان کرد: حداقل سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال در صنایع دستی ۳۰۰ میلیون ریال است اما در صنعت، نیاز است تا سه هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: صنعت فرش و فرشبافی در ایران از مهمترین صنایع دستی کشور است که سابقه زیادی در کشور دارد و باید برای احیای این هنر بیش از گذشته تلاش شود.

در این آیین هنرمندان دارای نشان ملی و مهر اصالت و هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی استان مرکزی تجلیل شدند و نماد درنا خاکستری، توسط هنرمندان روستای چغا رونمایی شد.
بیش از ۲ هزار اثر تاریخی، سیاحتی، مذهبی و فرهنگی در استان شناسایی شده که ۸۸۲ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت ملی شده‌است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار