به مناسبت هفته دولت کتابخانه‌های عمومی برکت مهر ماماهان و طرح توسعه کتابخانه‌های عمومی شهید مطهری فامنین افتتاح شد.
کد خبر: ۹۹۰۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳ 01 September 2021
به مناسبت هفته دولت کتابخانه‌های عمومی برکت مهر ماماهان و طرح توسعه کتابخانه‌های عمومی شهید مطهری فامنین افتتاح شد.

به گزارش تابناک همدان، به مناسبت هفته دولت دو طرح کتابخانه عمومی برکت مهر ماماهان و توسعه کتابخانه عمومی شهید مطهری با حضور حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان فامنین و مدیران شهرستانی و استانی افتتاح شد.

نماینده مردم شهرستان‌های همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در این آیین اظهار کرد: در چند سال اخیر کتابخانه‌های عمومی در سطح استان ارتقا یافته است و سرانه کتابخانه‌ای افزایش داشته است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی افزود: نمونه آن افتتاح دو پروژه در فامنین و یک پروژه در همدان در هفته دولت است که فردا افتتاح خواهد شد. 

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این آیین با بیان اینکه هفته دولت نگاهی به اهداف و مأموریت‌های سازمانی در عرصه‌های مختلف و پاسخگویی به مطالبات مردمی است اظهار کرد:کتابخانه‌های عمومی در حوزه‌های مختلف عمرانی شامل ایجاد، ساخت، تکمیل توسعه فضای کتابخانه‌ها، در حوزه فناوری اطلاعات شامل دسترسی به سامانه‌های اطلاعاتی آنلاین در سطح ملی و بین اللملی برای عموم به ویژه محققین و دانشگاهیان، ایجاد امکان استفاده رایگان از خدمات اینترنت وای فای رایگان، دسترسی به پایگاه اطلاعاتی فارسی و لاتین، تأمین منابع اطلاعاتی چاپی و فعالیت‌های فرهنگی در راستای تثبیت امور فرهنگی اقدامات بسیاری انجام دادند.

عاطفه زارعی افزود: مرداد ۱۳۹۷ دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور به همواره معاونان به منظور بررسی مشکلات در شهرستان فامنین حضور به هم رساند، تا اقداماتی در راستای کاهش محرومیت‌ها و ایجاد امکانات و ارتقا زیر ساخت‌ها صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در همین راستا از آنجا که کتابخانه عمومی شهید مطهری تنها کتابخانه شهری این شهرستان بود و پاسخگوی نیاز‌های مطالعاتی نبود، این مطالبه وجود داشت که فضا‌های کتابخانه‌ای و مطالعاتی افزایش یابد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان ادامه داد: زیربنای ابتدایی کتابخانه شهید مطهری ۴۲۲ متر مربع بود که پس از سفر دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور به شهرستان طرح توسعه این کتابخانه تصویب و بر اساس آن ۲۵۰ متر مربع به این مجموعه شامل سالن‌های مطالعه افزوده شد و این کتابخانه هم اکنون دارای بخش‌های مختلف مخزن، سالن مطالعه خواهران و برادران، بخش کودک، مرجع، کافی نت، سالن آمفی تئاتر و بخش نشریات بوده و برادران و خواهران می‌توانند به صورت همزمان از خدمات سالن‌های مطالعه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه خدمات از هشت صبح تا ۶ بعدازظهر در کتابخانه عمومی شهید مطهری ارائه می‌شود خاطرنشان کرد: با اجرای طرح توسعه این کتابخانه، مشکل ارائه خدمات همزمان به خواهران و برادران مرتفع شد.

زارعی با اشاره به اینکه کتابخانه عمومی برکت مهر ماماهان شهرستان فامنین دیگر کتابخانه جدید التأسیس این شهرستان است گفت: در هفته کتاب آبان ۱۳۹۷ با حضور خیر و با توجه به درخواست مردم یک زمین به متراژ ۵۰۰ مترمربع به این پروژه توسط شهرداری فامنین اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه کتابخانه مهر ماماهان با ۲۸۰ متر زیربنا در شهرستان فامنین مورد بهره‌برداری قرار گرفت اظهار کرد: این کتابخانه نیز دارای بخش‌های مختلف مخزن، کودک، کافی نت، سالن مطالعه مجزا برای خواهران و برادران است و به سامانه‌های جستجو آنلاین و سامانه‌های اطلاعاتی مجهز است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه در مجموع این دو پروژه با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان احداث شد افزود: در ساخت کتابخانه عمومی برکت مهر ماماهان بنیاد برکت هم مشارکت داشت و بخشی از هزینه‌ها را تأمین کرد.

وی با بیان اینکه در نقاط مختلف استان از ظرفیت خیرین حقیقی و حقوقی استفاده شده است تصریح کرد: در بحث شناسایی نیاز‌های مطالعاتی و اجتماعات محلی پروژه پژوهشی در شهرستان فامنین انجام شد.

زارعی ادامه داد: این مجموعه‌های فرهنگی محلی بر رویداد‌های دانش محور و کارکرد‌های اجتماع محور کتابخانه‌های عمومی مبتنی هستند.
منبع: روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار