یک متخصص طب اورژانس از نقش گرما در اختلال عملکرد بدن گفت.
کد خبر: ۹۷۹۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۹ 18 July 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر مرتضی غریبی افزود: زمانی که انسان در مقابل گرمای محیط بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد و نور شدید آفتاب قرار می‌گیرد بدن شروع به تعریق می‌کند و تعریق زیاد باعث می‌شود مقدار زیادی از پتاسیم، سدیم و املاح بدن از طریق عرق دفع شود.
وی یادآورشد: بیمارانی که دچار اختلالات سیستمیک ناشی از گرما (از جمله خستگی ناشی از گرما) می شوند، دمای بدن بالاتر از ۳۸ درجه سانتیگراد رفته و فرد به دلیل تعریق زیاد خیس شده و حجم زیادی از سدیم بدن از دست می رود که پایین رفتن میزان آن همراه با حجم زیادی از آب، باعث کاهش فشار عروق داخل مغزی می شود و علائمی همچون تهوع، سردرد و ضعف ناگهانی در فرد ایجاد می شود که این مرحله اولین مرحله خطرناک گرمازدگی می باشد.
وی تاکید کرد: گرمازدگی یک بیماری محیطی ناشی از محیط زیست و اکوسیستم می باشد و بنابراین دمای طبیعی بدن در محدوده ۳۷/۳_۳۶/۸ درجه سانتیگراد می باشد که در این محدوده دمایی سلول‌های بدن سازگار هستند و بهترین عملکرد را دارند، اما اگر دمای بدن در محدوده ۳۷/۵ تا ۳۸/۳ باشد، دچار گرمازدگی می‌شویم.
دکتر غریبی یادآورشد: بدن در برخی از مواقع به علت عفونت و بیماری‌های التهابی، با بالا رفتن دما، یک محیط ناسازگار برای میکروب یا ویروس ایجاد می کند، اما در خصوص گرمازدگی، خود را برای این اقدام آماده نکرده و این تنش از محیط بیرون بر آن تحمیل می‌شود‌.
این متخصص طب اورژانس یادآور شد: به علت گرما یکسری جوش های ریز قرمز در پشت گوش، گردن و اندام های در معرض تابش آفتاب ظاهر می شود که منجر به خارش شده و درمان آن خنک نگه داشتن و پوشیدن لباس رنگ روشن می باشد.
وی در ادامه به سه رکن اصلی مصرف حداقل ۴ لیوان آب در ساعت، در محیط گرم، قرار گرفتن در سایه به مدت ۲۰ دقیقه به محض احساس علائمی چون اسپاسم شدید در ساق پا، سرگیجه و سردرد شدید و پوشیدن لباس کم و رنگ روشن به عنوان اصول مهم پیشگیری از گرمازدگی اشاره کرد.
وی تاکید کرد: بیماری دیگر ناشی از گرما که بافت اندام تحتانی متورم می شود، ادم نام دارد که بیمار سابقه‌ای از بیماری نداشته، اما به محض آغاز فصل گرم سال، اندام تحتانی آن متورم می‌شود و در افرادی که داروهای فشارخون و داروهایی مثل آملودیپین و تی آزیتا مصرف می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود.
دکتر غریبی با اشاره به اینکه مهمترین مسئله، حفظ آب بدن و دمای مناسب آن است که اولین راهکار برای آن، نوشیدن آب و مایعات به مقدار زیاد می باشد، گفت: آستانه تحمل افراد مبتلا به فشار خون، افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی، افراد چاق و دارای توان حرکتی کمتر، افراد مصرف کننده داروهای خاص، افراد مبتلا به اختلالات روماتولوژیک، افراد سیگاری و افراد مصرف کننده الکل و کافئین را در حوزه گرما در حد پائین تری است و باید بیشتر از سایرین,رعایت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار