رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فراهان گفت: گنبد امامزاده حسن الافطس روستای اسفین مرمت می شود.
کد خبر: ۹۵۳۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸ 07 April 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، سعید نیکنام در جریان بازدید از امامزاده حسن الفطس روستای اسفین شهرستان فراهان که به همراه رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان و هیات امنای امامزاده انجام گرفت، افزود: امامزاده حسن الفطس روستای اسفین یکی از امامزاده‌های شاخص شهرستان فراهان به شمار می‌رود که به جد مقام معظم رهبری منتسب است.
رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فراهان یادآورشد: بقعه امامزاده حسن الافطس به لحاظ معماری دارای گنبدی دوپوش است که نمای پوسته بیرونی از کاشی‌های نره رنگی و خطوط نوشته‌ای تشکیل شده، زیر سقف گنبدخانه دارای مقرنس کاری و تزئینات نقاشی است و سقف ایوان ورودی به زیر گنبدخانه نیز دارای مقرنس کاری بوده که تزئینات کاشی با رنگ‌های مختلف آنرا تزئین داده است.
او با اشاره به هشت ضلعی بودن اتاق مرقد، گفت: بر فراز اتاق، گنبد شلجمی بزرگی قرار دارد که قطر آن حدود ۱۰ و ارتفاع آن بیش از ۱۰ متر می رسد. در گذشته ضریح بقعه چوبی و بر روی سکویی چهار گوش قرار داشته و امروزه ضریح جدید بر این بقعه نصب شده است.
نیکنام افزود: بنای این بقعه دارای سه فضای به هم مرتبط است که ابتدا باید از فضای ورودی که شامل ایوان و شبستان مستطیل شکل با سقف مسطح است، عبور کرد و پس از آن به در ورودی بنای قدیمی رسید.
او با اشاره به ضرورت مرمت گنبد، گفت: فضای پایین گنبد توسط اداره اوقات و امور خیریه زیر نظر اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مرمت خواهد شد که مبلغ ۱۰۰میلیون ریال اعتبار برای این مرمت این گنبد در نظر گرفته شده است.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فراهان با اشاره به اینکه این بنا ۲۸ شهریورماه ۱۳۸۶ با شماره۱۹۶۸۹در فهرستت آثار ملی قرار گرفته است، افزود: عملیات مرمت گنبد بنا از اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار