مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر نراق از تعیین ضوابط و ثبت حریم شهر تاریخی نراق خبر داد.
کد خبر: ۹۳۱۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۷ 11 January 2021

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، پروین سادات طیبی افزود : تعیین حریم بافت تاریخی شهر نراق به عنوان یکی از ارزشمندترین بافت‌های تاریخی کشور بازنگری شد.
وی یادآورشد: در نشستی که روز گذشته در دفتر مدیر کل ثبت آثار تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشکیل و مقرر شد عرصه و حرایم مربوط به شهر تاریخی نراق برای حفاظت بافت تاریخی این شهر در قالب قانون ابلاغ و ضمانت اجرایی و قانونی پیدا کند.
مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر نراق استان مرکزی افزود: در این جلسه محدوده‌ها مشخص و مقرر شد ضوابط و حرایم پس از نهایی شدن، به استاندار مرکزی و سایر نهادهای مرتبط ابلاغ شود.
او ادامه داد: شهر نراق به واسطه بافت تاریخی کم نظیر، نزدیکی به غار منحصر به‌فرد نخجیر، طبیعت و جغرافیای دیدنی و همینطور تاریخ کهن، یکی از ارزشمندترین شهرهای استان به لحاظ توسعه و آینده مطلوب گردشگری به شمار می‌رود، اما در این مسیر تهدیدهای بی‌شماری برای شهر وجود دارد که اصل و بنیان آن انجام برنامه‌های و عملیات‌عمرانی غیر کارشناسی است از این رو تمام دستگاه‌ها برای انجام هر برنامه و عملیاتی، به کارشناسان میراث فرهنگی استان اعتماد و مراجعه کنند.
طیبی ادامه داد: بازار شمس‌السلطنه، آب انبار حاج عبدالباقی، مسجد محله پایین، خانه فاضلین نراقی، امامزاده سلیمان از آثار ثبت ملی شده این بافت به شمار می‌روند.
او گفت: حرایم آثار و بافت‌های تاریخی با توجه به اهمیتی که از لحاظ ملزومات قانونی برای بناها و محوطه‌های ارزشمند تاریخی و فرهنگی دارند، در راستای مدیریت کلان و صیانت از آثار به ‌مثابه ابزاری ضروری هستند که در صورت نبود، تهدید‌های بی‌شماری را متوجه آثار تاریخی می‌کند از این رو همزمان با ثبت آثار ملی، روند تعیین حریم‌ها را نیز در دستور کار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار