یک فوق تخصص ریه گفت: در زمان هایی که هوا آلوده است، برای تمام گروه ها خطرناک بوده و عوارض دارد.
کد خبر: ۹۳۱۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴ 11 January 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی،دکتر رامیز کامرانی افزود: آلودگی هوا برای تمام افراد بویژه اشخاصی که دارای بیماری های زمینه ای هستند، افراد مبتلا به کرونا و بهبود یافتگان کرونا نیز خطرناک تر است.
وی اظهار داشت: آلودگی هوا برای هر فردی می تواند مضر باشد، مدت زمان و میزان مواجهه با هوای آلوده و فرآیندهای شغلی تاثیر گذار است و قطعاً یکسری افراد به دلیل بیماری های مختلف (مبتلایان به انواع سرطان، بدخیمی، بیماری های قلبی و عروقی و تنفسی، بیماری های خود ایمنی و...) ضعف عمومی و یا افرادی مثل سالمندان کودکان و بانوان باردار بیشتر در معرض خطر هستند.
وی تاکید کرد: در روز های آلوده افراد حتی المکان از منزل خارج نشوند، فعالیت هایی که در محیط انجام می گیرد محدود شود، از استعمال دخانیات و مواد دودزا پرهیز شود و از میوه ها و سبزیجات، مایعات و لبنیات بیشتری استفاده شود.
این متخصص ریه یادآورشد: علائم تنفسی، آلرژی و حساسیت به شکل سوزش و آبریزش از چشم و بینی، خارش و تورم و احتقان در بینی و گلو و حتی تا موارد پیشرفته مثل گرفتگی صدا و تنگی نفس می تواند باشد.
دکتر کامرانی افزود: عوارض دیگر مثل اختلالات روانشناختی از جمله بی‌خوابی، خستگی های مزمن، خشونت و در کودکان بیش فعالی نیز ممکن است، دیده شود، عوارض طولانی مدت آلودگی هوا به خاطر تغییر در ساختار فیزیولوژیک بدن افراد مختلف، گوناگون است.
وی تاکید کرد: استفاده زیاد از مواد ضدعفونی کننده و شوینده علائم تنفسی از جمله سرفه های مزمن را تشدید می کند همان‌طور که آلودگی هوا یک محرک به حساب می آید این مواد نیز محرک می باشند و افرادی که نارسایی ریوی و حساسیت دارند باید کمتر از این مواد استفاده نموده و استفاده آنها همراه با ماسک و باز بودن درب ها باشد.
وی صنعتی شدن کشورهای در حال توسعه، رشد جمعیت و شهرنشینی را از عوامل موثر در تشدید آلودگی هوا دانست و گفت: در فصول سرد سال این معضل برای اکثر کشور ها رخ می دهد و سالیانه در جهان حدود ۸ میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا و عوارض آن جان خود را از دست می دهند و در ایران نیز سالیانه حدود ۴۰ الی ۴۵ هزار انسان به دلیل آلودگی هوا فوت می نمایند، چرا که بیش از یک سوم علت های مرگ ناشی از بیماری های قلبی و ریوی و انواع سرطان به آلودگی هوا و عوارض آن مربوط می شود.
دکتر کامرانی با اشاره به همه گیری کرونا افزود: آلودگی هوا تهدید جدی برای همگان، افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای می باشند مثل بیماری های قلبی عروقی و تنفسی و افراد مبتلا به کرونا و بهبود یافتگان کرونایی را بیشتر آزار می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار