رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک برخی از عوامل تهدید کننده سلامت عمومی در اپیدمی بیماری کووید ۱۹ را برشمرد.
کد خبر: ۹۱۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹ 28 October 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در ستاد مدیریت بیماری کرونا استان مرکزی افزود: دانشگاه علوم پزشکی اراک با تمام توان و شبانه روزی در حال ارائه خدمت بوده، اما برخی از عوامل همچون مانعی در پیشرفت اهداف دانشگاه می باشند.
وی یادآورشد: بر اساس بازدیدهای اخیر از مدارس، تعداد کثیری از مدرسه های روستایی باز بوده و رعایت نکات بهداشتی در آنها صورت نمی گیرد، ادامه این روند می تواند در افزایش شدت بیماری نقش موثری داشته باشد.
متولی سلامت استان مرکزی، برای حفظ سلامتی کارمندان در برنامه دورکاری ادارات، پیشنهاد کرد وگفت: بهتر است در این برنامه افراد دارای بیماری های زمینه ای و کارمندان با والدین کهنسال و کارمندان دارای فرزند خردسال در اولویت قرار داده شوند.
وی یکی از عوامل تهدید کننده سلامت مردم استان مرکزی را سفر‌های بی رویه مردم دانست و افزود: بر اساس آمار و گزارش ها هر ماه ۶ هزار نفر از اراک با قطار به مشهد مقدس سفر می‌کنند که این سفرها می‌تواند تهدید کننده جان و سلامت مردم باشد.
دکتر جمالیان، برگزاری هرگونه اجتماع و مراسم را منبعی برای انتقال ویروس کرونا دانست و افزود: توقع داشتیم که با توجه به وضعیت بحرانی کرونا ویروس در استان مرکزی مراسم های شادی و عروسی تا اطلاع ثانوی لغو کنند، اما بر اساس گزارش های رسیده برخی از آرایشگاه‌های زنانه روزانه چندین عروس را پذیرش می کنند که امیدواریم ساماندهی ضروری در این امر صورت بگیرد.
وی افزود: یکی دیگر از نقاط پر ازدحام و خطرناک باشگاه هاست و هر چند باشگاه ها مدعی شوند که میزان پروتکل رعایت پروتکل های بهداشتی در آنها به صورت کامل صورت می‌گیرد، اما دم و بازدم عمیق ورزشکاران خطرآفرین است و متاسفانه در این شرایط بحرانی شب گذشته یک استخر فعال پلمپ شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآورشد: آرامستان شهر اراک وضعیت قابل قبولی نداشته و به منظور حفظ سلامت مردم و جلوگیری از برگزاری هرگونه مراسم عزاداری نیازمند تدابیر ویژه است.
وی با توجه به مشکلات شدید مالی دانشگاه علوم پزشکی، گفت: بنیه مالی و سرمایه تجهیزاتی دانشگاه علوم پزشکی اراک رو به اتمام بوده و هرگونه سهل انگاری و غفلت، عواقب جبران ناپذیری دارد.
دکتر جمالیان اظهار داشت: میزان فوت مبتلایان کرونا در اسفندماه سال گذشته در استان مرکزی عدد ۱۲ و چهاردهم درصد بوده که این میزان در شرایط فعلی به ۳ و ۴ دهم درصد رسیده و آمار و ارقام نشان دهنده افزایش شیوع بالای این بیماری است.
وی هشدار داد: بیماری کرونا ۱۰ درصد مرگ و میر به همراه دارد و همه هنر مجموعه بهداشت و درمان این بوده که بیماران راهی بیمارستان نشوند.
متولی سلامت استان مرکزی بیان کرد: به منظور علل یابی متوفیان ناشی از کرونا، هر هفته کمیته مرگ و میر در دانشگاه علوم پزشکی اراک تشکیل می شود و در این جلسه ها یکی از نقاط ضعف موجود، ازدحام در اورژانس بیمارستان امیرالمومنین(ع) اراک شناخته شد که با اضافه شدن بیمارستان آیت الله خوانساری بار مراجعات و ازدحام بیماران اورژانس این بیمارستان کاهش یافته و بیماران به سرعت به بخش انتقال داده می شوند و خدمات بهتری را نیز دریافت می کنند که این امر در کاهش آمار متوفیان موثر خواهد بود.
وی یادآورشد: ازدحام جمعیت و افزایش بیماران بستری در اورژانس بیمارستان امیرالمومنین(ع) در هفته های گذشته مشکلاتی را ایجاد کرده بود، اما با اضافه شدن بیمارستان آیت الله خوانساری برای بیماران کرونایی بخشی از مشکلات تقلیل یافته است.
دکتر جمالیان با اشاره به اینکه یکی از درمان های اصلی در بیماری کرونا اکسیژن درمانی می باشد، افزود: ️اخیرا ۴ میلیارد تومان برای بیمارستان امیرالمومنین(ع) هزینه تامین اکسیژن پرداخت شده و در تابستان نیز ۱۲ میلیارد تومان دستگاه اکسیژن ساز خریداری شده و در حال حاضر در صدد خرید اکسیژن مایع هستیم چراکه به شدت نیاز به اکسیژن افزایش یافته و حتی کپسول اکسیژن نیز تامین شده ، اما به هر حال دانشگاه با کمبودهای مالی روبرو است و ۱۲۰ میلیارد ریال دستگاه اکسیژن ساز خریداری شده در فصل تابستان، به واقع جوابگو نیست.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه تعدادی از بیماران بستری در بیمارستان ها نیازمند بخش های ویژه هستند، در حال حاضر کمبود تجهیزات آی سی یو یکی از مهمترین مشکلات حوزه بهداشت و درمان استان بوده و افزایش ۲۰ تخت جدید آی سی یو در بیمارستان امیرالمومنین(ع) اراک در دستور کار است.
دکتر جمالیان افزود: پیک اصلی بیماری کرونا برای استان مرکزی در آذرماه بوده و باید پیش آمادگی لازم در این زمینه حاصل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار