رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان خمین گفت:آئین سنتی گلیم بران در قلعه سالار محتشم خمین برای بانوی ۸۰ساله برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۱۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹ 24 October 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، علی مشهدی افزود: این مراسم با حضور احمد طهرانی فرماندار شهرستان خمین، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و معاون صنایع‌دستی استان در موزه سالار محتشم شهرستان خمین برگزار شد.
مشهدی یادآورشد: در این مراسم از بانویی که ۸۰ سال از عمر خود را در این رشته فعالیت داشته و بافنده گلیم برجسته بود،قدردانی شد.
وی با بیان اینکه بافت این گلیم دو ماه طول کشیده است گفت: در آیین سنتی قالی بُران یک تخته گلیم گل‌برجسته بافته شده در مراسمی بریده شد و از دار قالی به پایین می‌آید.
رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان خمین افزود: آیین گلیم بران یا قالی بران همیشه بصورت سنتی و خانگی بعد از بافته‌شدن بافته داری با برگزاری آدابی مانند دعوت مهمان و همسایگان با پخت آش مخصوص که عمدتا آش رشته است برگزار می‌شود و در آیین سنتی قالی بران یک تخته فرش بافته شده در مراسمی خاص و معنوی، بریده شد و از دار قالی به پایین می‌آید.
مشهدی یادآورشد: از سال ۹۵ هر ساله این مراسم به صورت جشنواره برگزار می‌شد و در این جشنواره از ابتدای پشم چینی تا زمانی که قالی از دار پایین کشیده می‌شود، چله کشی و چله دوانی، بافت قالی و بریدن قالی به نمایش گذاشته می‌شود که متاسفانه امکان برگزاری این جشنواره امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا میسر نشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان خمین گفت: این شهرستان در تولید گلیم نقش برجسته رتبه اول استان مرکزی را دارد.
او افزود: برگزاری این مراسم در راستای احیای آئین‌های سنتی و همچنین روی آوردن مردم به هنرهای سنتی و با قدمت است تا این هنرها زنده بمانند و صنایع دستی به عنوان بخش مهمی از حوزه میراث فرهنگی استان شکوفاتر شده و زمینه درآمدزایی و جذب گردشگر فراهم شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار