هواشناسی مازندران نسبت به افزایش گرما در اواسط هفته هشدار داد و پیش‌بینی کرد که دمای هوا برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به مرز ۴۰ درجه سانتیگراد خواهد رسید.
کد خبر: ۸۷۷۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶ 19 July 2020

مازندران هفته گذشته روزهای خنک و بارانی را شاهد بود به طوری که میزان بارندگی در برخی مناطق استان از مرز ۱۱۰ میلیمتر عبور کرد و بخش هایی از استان را با سیلاب های تابستانی مواجه کرد.

با این حال از اواخر هفته گذشته مازندران با کاهش ناپایداری های جوی روند گرمایشی را طی کرد به طوری که امروز شنبه برخی شهرهای استان مانند ساری و قائمشهر دمای ۳۴ درجه ای را ثبت کردند.

بر اساس تازه ترین پیش بینی هواشناسی، مازندران تا اواسط هفته جاری به دلیل جنوبی بودن جریانات جوی روند افزایشی دما را طی خواهد کرد و مردم در برخی مناطق استان نسبت به امروز رشد ۶ درجه ای دما را شاهد خواهند بود.

پیش بینی هواشناسی مازندرانی حاکی از آن است که برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه گرمای هوای استان به اوج خود می رسد و در مناطق شرقی و مرکزی استان دما تا ۴۰ درجه بالا می رود.

افزایش دما در مناطق غربی استان نیز محسوس خواهد بود و مردم شهرهای غربی مازندران دمای تا ۳۶ درجه ای را تجربه خواهند کرد.

رئیس توسعه پیش بینی هواشناسی مازندران درباره مخاطرات افزایش دما در هفته جاری به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل رطوبت و شرجی بودن هوای استان ممکن است عوارضی همچون گرما زدگی به خصوص در شهرهای مرکزی و شرقی استان را شاهد باشیم.

احمد اسدی با اشاره شیوع موج دوم کرونا در مازندران افزود: احتمال گرما مانع از مصرف ماسک و لوازم بهداشتی خواهد شد و به مردم توصیه می کنیم که در زمان گرما از منازل خود در حد امکان خارج نشوند.

وی همچنین به تبعات کشاورزی گرمای این هفته نیز اشاره کرد و افزود: احتمال خسارت به درختان میوه بویژه مرکبات در اثر تنش گرمایی و همچنین تنش گرمایی در واحدهای مرغداری ، دامداری و گلخانه ها وجود دارد که نیاز است کشاورزان و دامداران اقدامات لازم را تدارک ببینند.

توصیه های هواشناسی

رئیس توسعه پیش بینی هواشناسی مازندران توصیه کرد که در این مدت مردم و مسافران از روشن کردن آتش در جنگل ها ، مزارع و مراتع خودداری کنند زیرا گرما شرایط را برای اشتعال زایی به خصوص مزارع و جنگل ها مساعد می کند.
اسدی به آبیاری درختان در ساعات خنک روز اشارهکرد و گفت: لازم است کشاورزان نیز نسبت به آبیاری شالیزارهایی که در مرحله غلاف و شیری شدن قرار دارند، اقدام کنند.

وی همچنین مصرف کود پتاس بصورت ریشه ای و محلول پاشی برای افزایش تحمل نسبت به تنش گرمایی را لازم دانست و افزود: آماده بکار بودن سیستم های خنک کننده در واحدهای مرغداری ، دامداری و گلخانه ها و فعال‌سازی سیستم های تهویه در گلخانه ها در زمان اوج گرما باید در مظر گرفته شود.

در حال حاضر آسمان مازندران در تمامی مناطق آفتابی تا نیمه ابری بوده و بندرامیر آباد با ۳۳ درجه گرم ترین و سیاه بیشه با ۲۲ درجه خنک ترین مناطق استان هستند.

قابل ذکر است که بخش کوهستانی بلده نور که از جمله مناطق سردسیر استان محسوب می شود امروز دمای ۲۸ درجه را ثبت کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار