رئیس اداره میراث فرهنگی،‌صنایع‌دستی‌و‌گردشگری شهرستان ساوه گفت: پنج اثر فاخر و ارزشمند فرهنگی تاریخی در این شهرستان به ثبت ملی و واجد ارزش تاریخی رسید.
کد خبر: ۸۷۱۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹ 05 July 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، رضا ایاز افزود: در اجرای قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول تاریخی و فرهنگی در فهرست آثار ملی، پنج اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی قرار گرفت.
او با اشاره به قرار گرفتن خانه تاریخی "نادری" واقع در بافت مرکزی شهر و در مجاورت مسجد مقدس‌زاده در لیست آثار ملی یادآورشد: پرونده این خانه قدیمی در ساوه در نخستین جلسه ثبت آثار ملی کشور مطرح شد، این اثر که در چندماه اخیر پس از بررسی‌های لازم و کارشناسی، در ۱۹ خرداد ماه سال جاری به شماره ثبتی ۱۲۱ با طی تشریفات قانونی در ردیف آثار واجد شرایط تاریخی قرار گرفت.
ایاز افزود: این بنا متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول است که با معماری درون گرا ساخته شده و از حیاط مرکزی، ایوان، فضای مسکونی بخش تابستان نشین و زمستان نشین تشکیل شده است و دارای تزئینات آجرکاری بسیار زیبای این دوره است.
او با اشاره به پیشینه فرهنگی ساوه اظهار داشت : وجود تک ابنیه‌ها در شهر ساوه بیانگر شناسنامه‌های هویتی این منطقه است و برای حفظ و صیانت از این بناهای تاریخی و هویت‌های سرزمینی باید مجموعه میراث فرهنگی، شهرداری، مالکین و دستگاه‌های ذیربط اهتمام جدی داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار