کد خبر: ۸۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۲ 28 February 2015

گفتگو: یاشار پورمجید

مقدمه: برخلاف احزاب دم انتخاباتی، حاج حبیب کوهی سالهاست که کار منظم حزبی و تشکیلاتی را در استان اردبیل آغاز کرده است. وی به عنوان یک فعال اجتماعی و سیاسی شغل آزاد دارد و مدیر یک شرکت بین المللی حمل و نقل است. شغل آزاد در کنار روحیه آزادمنشی او باعث شده است که برخلاف اغلب فعالان سیاسی استان که کارمند دولت هستند، ملاحظات و تعارفات ادارای را با نمایندگان و مسئولان دولتی نداشته باشد. حاج کوهی در صحبت های خود از صراحت لهجه خاصی برخوردار است. در بحث های اخیر مجمع نمایندگان استان نیز ، آقای کوهی پیشقدم بوده و به عنوان رئیس جبهه حامیان ولایت و ایستادگی اردبیل در جهت شفاف سازی فضای سیاسی استان ابتکار عمل را به دست گرفته است. صحبت های او را درباره شرایط روز استان و عملکرد نمایندگان با هم می خوانیم.

به عنوان دبیر یکی از فعال ترین تشکل های سیاسی استان در چند سال اخیر، روند توسعه یافتگی اردبیل را چگونه ارزیابی می کنید؟

در یک کلام معتقدم اردبیل از لحاظ توسعه عقب مانده است. یعنی به تناسب استعدادهای ذاتی و انتظارات مردم رشد نیافته است. من معتقد نیستم اردبیل را با اصفهان مقایسه کنیم. اگر روند رشد و درآمد سرانه و استانی اردبیل را با استانهای همجوار مثل گیلان ، آذربایجان شرقی و زنجان مقایسه کنیم، مشخص است که در مجموع آهنگ رشد اردبیل کندتر از آنها بوده است.

اگر هم زمان استان شدن را ملاک بگیریم 22 سال از استان شدن اردبیل می گذرد و در حالی که استانهایی مثل قزوین ، گلستان و البرز بعد از ما استان شده اند اما شتاب توسعه شان بیشتر بوده است.

در این 22 سال هر کدام از مدیران ارشد استان تعریف سلیقه ای و شعاری خود را برای توسعه استان مطرح کرده و هر کدام از نمایندگان هم ساز خود را زده اند. یک زمان گفتند گردشگری محور توسعه استان است، زمانی دیگر کشاورزی را محور اصلی اعلام کردند و تیم مدیریتی فعلی نیز شعار توسعه صنعتی می دهد. واقعیت این است که در این 22 سال استانداران و نمایندگان حول یک برنامه استراتژیک و گام به گام که مورد اجماع همه باشد حرکت نکرده اند و هیچکدام به ویژه مجمع نمایندگان، برنامه مدونی برای توسعه استان ارایه نکرده اند و شعارمحوری بر برنامه محوری و عمل محوری غالب بوده است.

سئوال من از نمایندگان فعلی و اداور گذشته این است که آیا برای توسعه استان اتاق فکری منسجم و همدل با حضور مدیران ارشد استان و به ویژه نخبگان و دانشگاهیان تشکیل داده اند؟!

اصلی ترین شعار نمایندگان این دوره به ویژه نمایندگان اردبیل در زمان انتخابات تشکیل مجمع نمایندگان متحد بوده است. به نظرتان این شعار تا چه اندازه محقق شده است؟

هر چه به انتخابات نزدیک تر می شویم اختلاف بین نمایندگان استان بیشتر می شود. مشکل اصلی نبود همدلی در مجمع نمایندگان به زمان انتخابات برمی گردد. وقتی اخلاق انتخاباتی رعایت نشود و دستاویز قرار دادن شایعه، تخریب و وعده های غلط و دنبال کردن منافع فردی به هر قیمت در فضای انتخابات تاثیر بگذارد، طبیعی است که آثار سوء جو ناسالم بعد از پیروزی کاندیداهای منتخب نیز ادامه می یابد و حتی توسط اطرافیان نمایندگان تشدید می شود.

اگر معنی رقابت سالم توسط کلیت جامعه رای دهندگان استان درک شود و به شکل مطالبه از کاندیداها درآید، کاندیداها هم مجبورند به قواعد رقابت سالم پایبند باشند. اما وقتی اینطور نیست، طبیعی است که مجمع نمایندگان از نظر اخلاق سیاسی و تشکیلاتی آسیب پذیر خواهد بود و بجای اتخاذ رویکرد همگرایی، ذهنیت های منفی تقابل گرا تقویت خواهد شد..

در حال حاضر نه تنها مجمع نمایندگان اتحاد و انسجام لازم را ندارد بلکه حتی برخی نمایندگان مثل آقای برومند نماینده محترم پارس آباد و بیله سوار موضع گیری هایی در مخالفت با دیگر نمایندگان اتخاذ می کنند. موضع شما در این رابطه چیست؟

اجازه بدهید صراحتا به سراغ اصل مطلب بروم. سئوال شفاف من از آقای برومند این است که چرا مشخصا الان برخی مسایل را مطرح می کنند؟ آقای برومند به افکار عمومی استان پاسخ دهند که در سه سال گذشته کجا بودند و چرا یکسال مانده به انتخابات مجلس بحث جدایی شدن پارس آباد و بیله سوار از استان اردبیل مطرح کردند؟ یا چرا به جای تعیین و پیگیری حق و حقوق پارس آباد یا بیله سوار در قالب منطقه مستقل تجاری استان اردبیل ، روی ایده وابسته بودن مغان به منطقه تجاری ارس به مرکزیت جلفا اصرار دارند؟

خب وقتی گمرک و مبادی اصلی مرز استان اردبیل با قفقاز در شهرستانهای بیله سوار و پارس آباد واقع شده است طبیعی است مزایای استقلال منطقه آزاد استان اردبیل متوجه این مناطق می شود دیگر آقای برومند چه اصراری دارد ما وابسته به تشکیلات اداری جلفا در آذربایجان شرقی باشیم؟! واقعا برای آذربایجان شرقی جلفا در الویت است یا بیله سوار؟!

الان بیش از یکصد هزار نفر از اهالی شریف منطقه مغان در اردبیل زندگی می کند و در عرصه های مختلف اداری و تجاری واجتماعی فعالیت می کنند. اصلا بالاترین مدیر شهری اردبیل یک مهندس توانمند و دلسوز مغانی است و در سایر ادارات هم استانی های مغانی نقش محوری دارند. بنده از آقای برومند سئوال می کنم اردبیل یا مغان چه فرقی دارند؟ مگر ما یک مجموعه واحد نیستیم؟ پس چرا بخاطر استفاده های انتخاباتی بر طبل اختلاف می کوبید؟ متاسفانه مردم استان با کمال ناباوری خبرهایی از مجلس می شوند که یکی از نمایندگان بجای حمایت قاطع از تصوب لایحه سرنوشت ساز منطقه مستقل آزاد سبلان و مغان از رای نیاوردن آن دم می زند. آقای برومند مگر شما خود را از اهالی استان نمی دانید؟ هدف شما از اختلاف افکنی بیم مردم شریف مغان و اردبیل چیست؟ اصلا در این مدت برای مردم مغان چه کار کرده اید؟ آیا مشکل مغان تنها قرار گرفتن در زیر چتر منطقه آزاد ارس و جلفا است؟ در مورد سایر مشکلات مردم مغان چه کارهایی انجام شده است؟

این شایسته نیست که ضعف یا کم کاری در پیگیری مطالبات مردم را به گردن نمایندگان سایر شهرها بیاندازیم تا خود را تبرئه کنیم. من به آقای برومند توصیه می کنم با برخی حرکت های تبلیغاتی انتظار رای گرفتن مجدد از مردم شریف و فهیم مغان را نداشته باشد و بدانند اگر رویه خود را اصلاح نکنند خود مغانی های ساکن شهرستانهای اردبیل ، پارس آباد ، بیله سوار و گرمی به موقع پاسخ مناسبی به اختلاف افکنان و طراحان توطئه فتنه انگیزی خواهند داد. در استان ولایتمدار ما مجالی برای حرکت های قومیتی و طایفه ای وجود نخواهد داشت.

حرف بنده این است که اصلا کلان نگری بر منافع ملی و استانی فلسفه نمایندگی مجلس است. نماینده پارس آباد در واقع نماینده اردبیل و کل کشور هست. نماینده اردبیل نماینده بیله سوار نیز به شمار می رود و برای حفظ منافع ملی کل کشور و نظام در مجلس قسم یاد کرده است. ناجوانمردی است کسی عضو مجمع نمایندگان باشد و با مشاوره های غلط و مغرضانه برخی اطرافیان سودجو در جهت اختلاف افکنی بین اهالی مناطق استان حرکت کند. بدون شک اتخاذ این سیاست بر خلاف منافع ملی است.

روی سخن بنده تنها با آقای برومند نیست و امیدوارم تمامی نمایندگان استان از اختلاف آفرینی در مجمع نمایندگان پرهیز کنند و مهمتر از همه در برابر نفوذ افراد مغرض و منفعت طلب در حلقه اطرافیان خود هوشیار باشند و به قول رهبر معظم انقلاب نمایندگان از افرادی که به دنبال زر و زو و تزویر هستند دوری کنند.

در آستانه انتخابات رفته رفته برخی احزاب شروع به یارگیری کرده و فعال شده اند. آیا این رویه را مثبت می بینید؟

کار حزبی اگر برنامه محور و در چارچوب منافع ملی و رهنمودهای مقام عظمای ولایت باشد حرکت مبارکی است. برنامه محوری و پاسخگو بودن احزاب به مردم به شرطی محقق می شود که فعالیت حزبی دایمی باشد و فقط به فصل انتخابات محدود نشود. زیرا احزاب فصلی بدون آنکه به مردم برنامه مشخصی ارایه کنند یا در قبال وعده های خود پاسخگو باشند، تنها بخاطر منافع شخصی برخی در آستانه انتخابات ایجاد می شوند و پس از انتخابات دوباره کرکره دکان انتخاباتی خود را پایین می کشند.

جبهه حامیان ولایت و ایستادگی سالهاست که در استان فعالیت می کند. حدود یک ونیم سال است که برای اخذ یکی از احزاب زیر مجموعه این جبهه بنام «حزب اسلامی ایران زمین» درخواست مجوز داده ایم اما فرمانداری اردبیل در پاسخگویی به این درخواست سرعت عمل مورد انتظار را نداشته است.

در این فرصت جا دارد از آقای زنجانی فرماندار محترم اردبیل که اخیرا با عضویت ایشان حزب کارگزاران سازندگی سریعا در استان اردبیل فعالیت خود را نو آغاز کرده است درخواست کنم پیگیری لازم را نسبت به انجام مراحل اداری و صدور مجوز قانونی احزاب دیگر داشته باشند.

ما در زمان فرمانداری آقای اکبری برای اخذ مجوز این حزب اقدام کردیم ، در زمان فرمانداری آقای دبیر مراحل اداری اش طی شده است و اکنون در زمان فرمانداری آقای زنجانی انتظار پاسخ نهایی به این درخواست را داریم.

در مورد انتخابات آینده چه صحبت هایی دارید؟

مشکلات و نیازهای استان اردبیل فقط به پیگیری راه آهن و پتروشیمی محدود نمی شود. اکثر نمایندگان استان در زمینه ایجاد اتاق های فکر با نخبگان و اساتید دانشگاه ضعیف عمل کرده اند. از نمایندگان فعلی و کاندیداهای انتخابات آتی دعوت می کنم در ارایه برنامه های خود حتما ظرفیت ها و طرح های مختلف را لحاظ کنند.

توصیه دیگری هم به نمایندگان کنونی دارم. افکار عمومی به دقت عملکرد شما را زیر نظر دارد. امیدواریم از عاقبت نمایندگان دوره های گذشته درس بگیرید. ما در این سه سال به جز یکی دو مورد طرح جدیدی از نمایندگان ندیدیم. شایسته است نمایندگان از حال دیگر واحدهای صنعتی استان مثل ذوب آهن و سبلان پارچه هم خبر بگیرند.

اغلب نمایندگان استان اردبیل برای حل مشکلات ریشه ای کشور مثل مشکل سیستم بانکی یا سایر مشکلات طرح های خاصی ارایه نداده اند. متاسفانه برخی نمایندگان بجای پرداختن به امور کلان فقط به عزل و نصب ها و جمع کردن فامیل و آشناهایی خود در یک اداره و مجموعه خاص متمرکز شده اند که به موقع شفاف سازی خواهیم کرد.

موضوع مهم دیگر آنکه رفته رفته تنور انتخابات گرم می شود و قرائن حاکی است که انتخابات آینده گرمتر و رقابت شیرین تر خواهد بود. امیدوارم کسانی به خود اجازه کاندیداتوری بدهند که واقعا شاخصه های لازم را داشته باشند. تنها معروف بودن و چهره بودن یا رای داشتن ملاک نیست. من به افرادی که کت مجلس به تنشان گشاد است و تخصص و دیگر ملاک های لازم را ندارند توصیه می کنم خود را سبک نکرده و وارد این رقایت نشوند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
صوت بسیار خوبی دارید اگر کلام خدا باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
آقای روشنفکر شما چرادرمقابل الحاق منطقه ازادارس مقاومت دارید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار