معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: فصل دوم کاوششهای دستکند ترخوران تفرش به زودی آغاز می شود.
کد خبر: ۸۵۵۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵ 28 May 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی سید محسن رحمتی افزود: دستکندهای ترخوران تفرش نمونه ای از معماری دست کند زیرزمینی است که در زیر محله ترخوران و بافت فعلی این محله ایجاد شده است.
معاون میراث فرهنگی استان مرکزی یادآورشد: فاز اول کاوش دست کند با اعتبار یک میلیارد و 800 میلیون ریال طی انعقاد قرار داد شهرداری شهر تفرش و دانشگاه نیشابور به سرپرستی دکتر سید مهدی موسوی نیا و نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی انجام گرفته است.
او افزود: طی این فصل کاووش، فضاهایی در سه طبقه شناسایی شده که بعنوان راهروهای ارتباطی در مقیاس کوچکتر فضای مسکونی کاربرد داشته اند.
رحمتی ادامه داد: تعیین کاربری دقیق این دستکند تا انجام مطالعات بعدی با توجه به حجم وسیع و تعدد فضاهای این دستکند امکانپذیر نمی باشد، اما امکان وجود یک سکونتگاه بزرگ زیرزمینی با فضاهای مرتبط با آن دور از ذهن نیست.
رحمتی گفت: در فصل اول این کاوش ، 4500 قطعه سفال، کاشیهای زرین فام و لاجوردی و.... بدست آمد که تا قبل از مطالعه جامع، قدمت این دستکند را می توان بین سده های 5 تا 10 هجری قمری تخمین زد.
وی اظهار داشت: فاز دوم کاووش این دستکند با اعتبار حدود 2 میلیارد ریال تامین شده از طرف شهرداری تفرش در دست پیگیری و قرار است پس از اخذ مجوزات لازم از پژوهشگاه وزارت متبوع انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار