رئیس روابط عمومی دانشگاه اراک گفت:مبدل دو سویه غیر ایزوله با شیوه سوئیچینگ نرم توسط پژوهشگران این دانشگاه طراحی و ساخته شد.
کد خبر: ۸۵۱۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲ 17 May 2020


به گزارش تابناک مرکزی، حسین مستعان افزود: نتیجه طراحی و ساخت مبدل دوسویه غیر ایزوله با تکنیک سوئیچینگ نرم که ثمره پژوهش دکتر مهدی رضوانی است در یکی از مجلات IEEE به چاپ رسید.
وی با بیان اینکه این پژوهش علمی اثر محقیقن دانشگاه اراک دکتر مهدی رضوانی وردوم و دکتر امین میرزایی از اعضای هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه اراک است یادآورشد:این پژوهش منجر به طراحی و پیاده سازی یک مبدل کاهنده-افزاینده دوسویه غیر ایزوله با بکارگیری سلف های کوپل شده و شیوه سوئیچینگ نرم شد.
مستعان ادامه داد: نتیجه مطلوب این پژوهش در مجله IEEE Journal of Emerging and Selected Topics in Power Electronics به چاپ رسیده و ضریب تاثیر آن ۵,۹۷۲ با درجه کیفیت Q۱ است.
وی افزود: در این مقاله یک مبدل DC-DC دو سویه باک – بوست غیر ایزوله جدید پیشنهاد شده است که از شیوه سوئیچینگ نرم برای روشن و خاموش کردن همه المانهای سوئیچ شونده بهره می برد.
مستعان اظهارداشت:کنترل این مبدل بصورت PWM است و مبدل پیشنهادی با داشتن ساختاری مداری ساده تر در مقایسه با ساختارهای مشابه، دارای بهره ولتاژ مناسب، راندمان بالاتر، حجم مداری کمتر، تلفات توان کمتر، استرس کمتر ولتاژ روی سوئیچ های انتقال توان و کنترل پذیری ساده تر است.
وی گفت: سلول پیشنهاد شده در ساختار این مبدل قابلیت استفاده در سایر مبدلهای غیر ایزوله دو سویه را داراست.
وی افزود: به دلیل مزایا و مشخصات مبدل پیشنهادی، این مبدل در منابع انرژی تجدید پذیر مانند سلول های خورشیدی، سیستم های فتوولتائیک (PV)و خودروهای برقی (EV) بعنوان مدار واسط برای افزایش و نیز تنظیم ولتاژ خروجی دارای کاربرد زیادی است.
مستعان ادامه داد: روش کنترلی PWM مخفف عبارت Pulse Width Modulation است که به فارسی مُدولاسیون پهنای پالس یا مُدولاسیون عرض پالس نامیده می شود و روشی برای تنظیم توان الکتریکی داده‌شده به بار خروجی، با تغییردادن مدت زمان قطع‌ و‌ وصل شدن منبع توان در هر سیکل از عملکرد مبدل است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار