رشت - ایرنا - مدیر تحقیقات گروه طیور موسسه واکسن و سرم سازی رازی گفت : این موسسه در تولید واکسن های انسانی و دامی مورد نیاز کشور به خودکفایی نزدیک شده است.
کد خبر: ۶۴۸۰۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳ 22 July 2015
حسین گودرزی سه شنبه شب در همایش استانی اعضای هیات علمی موسسه رازی و دامپزشکان و کارشناسان گیلان در رشت افزود : این موسسه در تولیدات دامی و طیور به خودکفایی نزدیک شده است و تلاش می شود با توجه به ارتباطی که بین صنعت بالادستی در بخش واکسن وجود دارد کشور در ظرف پنج سال آینده در تولید انواع واکسن به خودکفایی برسد. 

وی اظهارداشت : با توجه به اینکه ریشه کنی بیماری های دام و سلامت دام در دستور کار سازمان بهداشت جهانی و خواربار و کشاورزی ملل متحد FAO قرار دارد ، موسسه رازی می تواند نقش مهمی را در منطقه در تولید این واکسن ها ایفا کند و به سازمان های دانش بنیان که می خواهند دراین زمینه فعال شوند کمک نماید. 

گودرزی خاطرنشان کرد : این ظرفیت در شرکت های دانش بنیان که همراه با موسسه رازی فعال هستند وجود دارد که تولید واکسن های دامی و انسانی را در حد قابل توجهی پوشش دهند. 

این عضوهیات علمی موسسه رازی با اشاره به تولید این واکسن ها طبق استانداردهای جهانی گفت : شش واکسن اجباری انسانی هم اکنون در موسسه رازی تولید می شود و سهم رازی در تولید واکسن های انسانی کشور به بیش از 85درصد رسیده است. 

وی افزود : موسسه رازی حدود 40 تا 45 درصد واکسن های طیور کشور را با همکاری شرکت های دانش بنیان تولید می کند و امیدواریم تولید واکسن های دامی به 75 تا 85 درصد در آینده نزدیک ارتقاء پیدا کند. 

وی خاطرنشان کرد : با تولید واکسن صادرات آن به خصوص در مورد واکسن های دامی در برنامه قرار می گیرد و این امید را داریم که واکسن انتروتوکسیمی که یکی از واکسن های موثر موسسه رازی است در آینده نزدیک به کشورهایی مانند عراق ، افغانستان و کشورهای آسیای میانه مانند تاجیکستان و ترکمنستان صادر شود. 

گودرزی اظهارداشت : تلاش بر این است که با تولید این واکسن صادرات آن نیز فعال شده و در حوزه طیور نیز ارتباط خوبی که بین این موسسه با شرکت های دانش بنیان وجود دارد صادرات این بخش نیز محقق شود. 

وی یکی از واکسن های موثری که در کشور نیاز مبرم به تولید آن وجود دارد را پی پی آر نشخوار کنندگان کوچک عنوان و تصریح کرد : این موسسه از سال گذشته مبادرت به تولید این واکسن براساس استانداردهای جهانی کرده است. 

این عضو هیات علمی موسسه رازی گفت : واکسن گامبورو تا دو سال قبل وارداتی بود از آن زمان تاکنون این محصول در موسسه تولید می شود و امیدواریم که در آینده از این جهت در کشور خودکفا شویم. 

گودرزی افزود : کارآزمایی بالینی این واکسن در شش استان و اثر بخشی این دارو و سلامت در رقابت با واکسن خارجی با موفقیت طی شده است. 

به گفته وی تولید دوگانه غیرفعال نیوکاسل نیز محصول جدیدی است که در قالب دو دهم سی سی در موسسه رازی تولید می شود. 

وی خاطرنشان کرد : در حال حاضر هیچ نگرانی برای مصرف گوشت مرغ در کشور وجود ندارد و همه چیز تحت کنترل است. گودرزی گفت : موضوع آلودگی طیور در مازندران رفع شده ولی در بعضی از استان های دیگر از جمله استان تهران در دماوند بین مرغان بومی و آذربایجان شرقی وجود آنفلوآنزای پرندگان نوع سوم گزارش شده است . 

به گفته وی با حذف کانون های آلوده توسط سازمان دامپزشکی از گسترش این بیماری جلوگیری شده و اوضاع تحت کنترل قرار دارد . 

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در سال 1303تحت عنوان موسسه دفع آفات حیوانی و سرم سازی تاسیس شد. 

این موسسه در مدت فعالیت خود توانسته است بسیاری از بیماری های دامی و طیور را کنترل و با همت و تلاش دانشمندان و کارشناسان خود بیشتر واکسن های مورد نیاز دامی و انسانی کشور را تولید کند . 

ریشه کنی و یا در شرف ریشه کنی بسیاری از بیمار هایی که زمانی بومی کشور بودند از جمله طاعون گاوی ، طاعون اسبی ، فلج اطفال ، دیفتری ، کزاز ، سیاه صرفه ، سرخک ، سرخجه و اوریون مرهون تولیدات این موسسه است . 

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در اهواز به عنوان شعبه جنوب غرب ، اراک شعبه مرکزی ،مرند شعبه شمال غرب ، شیراز شعبه جنوب ، مشهد شمال شرق ، شعبه جنوب شرق کرمان فعالیت دارد. 

همایش اعضای هیات علمی موسسه رازی و دامپزشکان و کارشناسان استان گیلان سه شنبه شب در هتل کادوس رشت به منظور تبادل اطلاعات و ارایه داده های جدید برگزار شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار