فعالیت سیار گروهی موسوم به 'کارتن به دستان' برای دادن خانه اجاره‌ای به مسافران و گردشگران در بسیاری از شهر‌ها مشاهده می‌شود؛ چیزی که این روز‌ها با گرم شدن فصل گردشگری در همدان، ذائقه اشتغال جوانان را به سمت و سوی این کار افزایش داده است.
کد خبر: ۶۲۵۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴ 02 July 2018
فعالیت سیار گروهی موسوم به 'کارتن به دستان' برای دادن خانه اجاره‌ای به مسافران و گردشگران در بسیاری از شهر‌ها مشاهده می‌شود؛ چیزی که این روز‌ها با گرم شدن فصل گردشگری در همدان، ذائقه اشتغال جوانان را به سمت و سوی این کار افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، تعیین درصد‌های مناسب برای جذب مسافر در جهت استفاده از 'خانه مسافرها'ی اجاره‌ای باعث شده تا بسیاری از جوانان این روز‌ها کارتن به دست شوند.

نوشتار‌هایی از قبیل: اجاره سوئیت، آپارتمان، منزل و ویلا این روز‌ها در مسیر کناری ورودی‌های شهر همدان به وفور دیده می‌شود و اغلب در مناطقی مستقر می‌شوند که سرعت خودرو‌ها به ناچار کم یا توقف موقت داشته باشند.
حتی برخی از جوانان دست به ابتکار‌های نوین زده و به جای کارتن به دست شدن برای جلب توجه مسافران، بنر‌هایی را پشت خودرو‌های شخصی متوقف شده خود در ورودی‌های شهر نصب می‌کنند که حاوی اطلاعات لازم برای مشتریان است.

** طر‌های تشویقی برای مسافران

بازار داغ تابستانه کارتن به دستان بیش از هر صنفی، هتل آپارتمان‌ها و حتی هتلداران همدانی را کلافه کرده و فعالیت آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

در این بین برخی از فعالان این عرصه اقدام به ارایه به اصطلاح مزیت‌های تشویقی برای مسافران از قبیل: تخفیف در اجاره، بهره مندی از پارکینگ اختصاصی، یک نوبت کارواش خودرو رایگان، استفاده رایگان از مودم بی سیم (وای. فای) و ارایه تخفیف از نقاط گردشگری می‌کنند.

این روز‌ها فعالیت کارتن به دستان در هر سه محور ورودی شهر همدان رویت می‌شود، اما اغلب خانه مسافر‌ها در منطقه غرب نشین همدان اجاره داده می‌شود.

در این بین هستند برخی از بنگاه‌های مسکن که در این بازار داغ خانه مسافر‌های اجاره‌ای فعالیت چشمگیر داشته و برخی از صاحبان منازل نیز خانه‌های خود را در قبال اجاره‌های مناسب در اختیار قرار می‌دهند.

سودآوری این قبیل خانه‌ها نیز بسیار مناسب و اغلب بدون دردسر است؛ چرا که صاحبان آن‌ها به دلیل نبود ساماندهی قانونی و مجوز‌های لازم، رقم‌های دلخواه را طلب کرده و به سودآوری کلان می‌رسند.

اجاره خانه مسافر‌ها اغلب به صورت تک اتاق، تک واحد و به متراژ کوچک به مسافران واگذار می‌شود و بیشتر منازل اجاره‌ای دارای قدمت ساخت بالا و در حومه و حاشیه شهر است.

** باباطاهر قلب تپنده کارتن به دستان اجاره ای.

اما این روز‌ها در همدان، آرامگاه باباطاهر مامن کارتن به دستان اجاره‌ای است که جایگاه پارک اطراف آن را در اختیار خود قرار داده و به صورت گروهی و خانوادگی فعالیت می‌کنند.

بهترین حالت ممکن برای آن‌ها نیز طرح ممنوعیت نصب چادر در پارک‌های همدان بود که البته دوام چندانی نداشت و با این حال، برای گمراه کردن مسافران واژه 'نصب چادر ممنوع است' را به آن‌ها متذکر می‌شوند تا از این طریق خانه‌های اجاره‌ای خود را به نرخ‌های شناور به آن‌ها قالب کنند.

خانه‌های اجاره‌ای همدان بین ۱۵۰ الی ۵۰۰ هزار تومان، بسته به ازدحام مسافران به صورت متغییر پیشنهاد داده می‌شود و فعالیت هتل آپارتمان ها، هتل‌ها و حتی خانه مسافر‌های قانونی از قبیل: سئویت‌ها و خانه‌های بوم گردی دارای مجوز را تحت تاثیر قرار داده است.

صاحبان خانه مسافر‌های فاقد مجوز برای اینکه بتوانند در این فصل پرمسافر سال به سودآوری مناسب برسند، درصد‌های قابل توجهی را تعیین کرده و به نوعی اشتغال کاذب را ایجاد می‌کنند.
بیشتر جوانانی که به این شغل کاذب سوق پیدا می‌کنند نیز اغلب زیر ۱۸ سال بوده و یا پیرمرد‌هایی هستند که توان کارکردن نداشته و به صورت ساکن و فقط با در دست داشتن کارتن 'خانه اجاره ای'، چشم به انتظار مسافران هستند.

آرامگاه باباطاهر به عنوان مرکزیت فعالیت این دسته از افراد، از اهمیت خاصی برخوردار بوده و به همین دلیل کارتن به دستان دارای جایگاه تعیین شده برای خود هستند. در واقع هیچ فردی حق ندارد جای دیگری را در خیابان‌های اطراف آرامگاه تسخیر کند و قوانین داخلی بر امور آن‌ها حکم فرماست.

حتی در نرخ گذاری نیز حد میزان تخفیف اجاره هم تعیین شده و هیچ یک از افراد نمی‌توانند کمتر از حد مشخص شده تخفیف بدهند؛ در واقع این سیستم خودساخته و نانوشته آن‌ها به نوعی صنف پنهان در بازار داغ اقامتگاهی همدان ایجاد کرده و اگر فردی از این قوانین داخلی تبعیت نکند، جایی در این حرفه نخواهد داشت.

** شغل ۲۴ ساعته!

فعالیت قارچ گونه کارتن به دستان به صورت فزونی در حال افزایش است و کاربلد‌های این اشتغال کاذب به سودآوری روزانه بین یکصد تا ۳۰۰ هزار تومان نیز می‌رسند.

کسب و کار آن‌ها هم به گونه‌ای است که مشمول برخورد از سوی ماموران سد معبر شهرداری نمی‌شوند چرا که بساط گستر نبوده و تنها با در دست داشتن یک کارتن ناقابل! تبلیغات خود را بدون پرداخت ریالی مالیات انجام می‌دهند.

آنان در قبال اجاره خانه‌های استیجاری به مسافران تنها به دریافت کارت ملی، شناسنامه یا سایر مدارک هویتی بسنده می‌کنند و هیچ گاه در این بین ارتباط مسافران با یکدیگر به ویژه قشر مجرد اهمیتی ندارد.

تنها قانون تعریف شده برای واگذاری خانه مسافر‌ها به رعایت زمان تخلیه و خسارت نزدن به تجهیزات ساختمان باز می‌گردد و اینکه مزاحمتی برای همسایگان نداشته باشند.

حالا با سیر صعودی حضور گردشگران در همدان، به تعداد کارتن به دستان اجاره‌ای نیز افزوده می‌شود و حتی این موضوع در مواردی به شغل خانوادگی نیز تبدیل شده و شرایط این شغل کاذب در حال رونق گرفتن است.

اغلب آن‌ها به صورت شیفتی، شبانه روز در کنار خیابان‌های اصلی و ورودی شهر می‌ایستند و با رویت پلاک خودرو‌ها به استقبال رانندگانی می‌روند که توقف می‌کنند.

برای آن‌ها جا انداختن اینکه اجاره منازل به صرفه‌ترین محل اسکان در همدان است و شامل تخفیف هم می‌شود، تاکتیک جذب مسافر به شمار می‌رود چرا که همانند مکان‌های قانونی و دارای مجوز برای اسکان مسافران دارای نرخ تعیین شده نیستند و دلخواه قیمت بین اجاره دهنده و اجاره گیرنده پیشنهاد می‌شود.

در این بین به نظر می‌رسد که نه تنها برخورد قانونی با فعالیت متفرقه کارتن به دستان اجاره‌ای نشده است، بلکه تشویق آن‌ها به دریافت مجوز هم کم رنگ است.

بدون شک فعالیت کارتن به دستان رونق کسب و کار هتل ها، هتل آپارتمان ها، متل‌ها و مهمانسرا‌های همدان را تحت تاثیر قرار داده و بازار کساد را برای آن‌ها بوجود آورده است.

** خانه مسافر‌های همدان باید شناسنامه دار شوند

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با تاکید بر شناسنامه دار شدن سوئیت‌ها و خانه مسافر‌های این شهر گفت: ساماندهی خانه مسافر‌ها رشد و رونق صنعت گردشگری و اقتصادی را به دنبال دارد و در این راستا باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

مریم روانبخش افزود: فعالیت خانه مسافر‌های غیرمجاز در سطح شهر نیز به معضل گردشگری و فرهنگی تبدیل شده و نیاز به برخورد جدی از سوی مسئولان دارد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری متولی ساماندهی خانه مسافر‌ها نیست، اما در چارچوب مدیریت شهری در حد وظایف اقدام کرده و انتظار می‌رود سایر دستگاه‌های مرتبط همکاری لازم را داشته باشند.

روانبخش افزود: در ساماندهی خانه مسافر‌ها باید تمامی جوانب از جمله ایمنی منازل، مکان، فضای فیزیکی و روحی منطقه مدنظر باشد چرا که این موارد در جذب دیگر گردشگران بسیار تاثیرگذار است.

وی گفت: فعالیت کارتن به دستان برای سوئیت و منازل اجاره‌ای به هیچ عنوان برازنده رویداد همدان ۲۰۱۸ نیست.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان اضافه کرد: فعالیت کارتن به دستان جلوه خوبی ندارد و تجمع آن‌ها در مسیر‌های گردشگری شهر به ویژه ورودی شهر همدان به هیچ عنوان شایسته نیست.

نائب رئیس جامعه هتل داران کشور نیز اعلام کرد: حضور کارتن به دست‌هایی که در ورودی‌های همدان با شرایط نابسامان و زننده ایستاده اند و مسافران را در ورودی‌های شهر به سمت خانه مسافر‌های فاقد مجوز هدایت می‌کنند، بیشترین ضربه را به گردشگری استان می‌زنند.

شهرام شیروانی اظهار داشت: اغلب این خانه مسافر‌ها در مناطق پایین شهر بوده و با توجه به سطح پایین خدمات و مشکلاتی که برای مسافران پدید می‌آورند، خاطره‌ای بد از سفر به همدان را در ذهن مسافران به جای می‌گذارند.
وی ادامه داد: این امر موجب می‌شود مسافر، رغبتی برای سفر دوباره به همدان نداشته باشد و این وضعیت در خور مهمانان این استان نیست و این خانه مسافر‌ها باید نیاز سنجی و ساماندهی شوند و برای ادامه فعالیت، مجوز‌های لازم را کسب کنند.

بر اساس برخی گزارش ها، هم اکنون بیش از ۴۰۰ سوئیت و منزل اجاره‌ای در همدان وجود دارد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار