عضو هیئت علمی پرستاری سلامت جامعه در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشكی شیراز تأكید كرد: بهترین زمان برای ورزش در ماه رمضان را یک ساعت پس از افطار است زیرا با فعالیت فیزیکی و ورزش، فرد دچار کاهش قند خون می‌‌شود.
کد خبر: ۶۱۳۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲ 29 May 2018

تابناک فارس به نقل از ایکنا:فاطمه ویزشفر، عضو هیئت علمی پرستاری سلامت جامعه در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشكی شیراز امروز، ۸ خردادماه در پاسخ به این سئوال كه آیا امكان ورزش در ماه مبارك رمضان و هنگام روزه‌داری وجود دارد، گفت: بهترین زمان برای ورزش در ماه رمضان را یک ساعت پس از افطار است زیرا با فعالیت فیزیکی و ورزش، فرد دچار کاهش قند خون می‌‌شود.
وی با اشاره به نتایج مطالعات علمی که این موضوع را نشان داده است، گفت: ورزش در ماه مبارک رمضان جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌تواند نقش و تاثیر خود را بهتر و بیشتر ایفا کند، هر چند افراد در ماه مبارک رمضان با محدودیت‌هایی در فعالیت‌های فیزیکی مواجه هستند، اما هیچ‌گاه توصیه نمی‌شود که در هنگام روزه‌داری ورزش نکنند.
ویزشفر با بیان اینکه روزه‌داری باعث حفظ طراوت ذهنی، شادابی و سلامت جسمی می‌شود، اضافه کرد: ورزش نه تنها با روزه منافاتی ندارد، بلکه اگر به صورت صحیح و اصولی انجام شود، فرد روزه‌دار را در مقابل خستگی‌ها و دشواری‌های روزه، به ویژه در هوای گرم مقاوم‌تر می‌کند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز با اشاره به ارتباط تحرک فیزیکی در روزه‌داری و پیشگیری از ضعف عمومی و کسالت بدن، ادامه داد: ورزش باعث سوختن چربی‌های بدن شده و ذخایر چربی بدن را کاهش می‌دهد، به طوری که تعادلی میان سوختن کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها ایجاد می شود، پس در زمان روزه‌داری، به علت اینکه کربوهیدرات کمتری وارد بدن می‌شود، بدن چربی‌ها را بیشتر می‌سوزاند.
ویزشفر با توضیح این مطلب که فرد روزه‌دار قند خون پایینی دارد، ادامه داد: اگر فرد قبل از افطار فعالیت کند، با افت قند بیشتری مواجه می‌شود.

لزوم پرهیز از خوردن غذاهای چرب و شیرین پس از افطار
وی با توصیه به پرهیز از خوردن غذاهای چرب و شیرین پس از افطار، گفت: همچنین نوشیدن دو لیوان آب قبل از ورزش لازم است و فرد با مصرف آب هنگام ورزش نیز، می تواند تعادل آب بدن خود را حفظ کند.
صرف نوشیدنی، میوه‌ و سبزی از زمان افطار تا سحر برای حفظ آب بدن، دیگر توصیه این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز بود و ادامه داد: لازم است افراد در ماه مبارک رمضان، سطح ورزش را از نظر شدت و مدت کاهش دهند، به‌طوری که اگر فردی با شدت زیادی ورزش انجام می‌داده و آمادگی خوبی دارد، در این ایام سطح ورزش را به صورت متوسط انجام دهد تا از خستگی بیش از اندازه بدن جلوگیری شود.
وی با اشاره به اینكه افراد در زمان عادی می‌توانند دست کم ۳۴۰ تا ۳۷۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی داشته باشند، یادآور شد: در ماه مبارک رمضان به علت محدودیت‌هایی که در زمان، شدت فعالیت، سطح آمادگی بدن و ضعف ناشی از گرسنگی ایجاد می‌شود، افراد باید کمترین ها را رعایت کنند.

بهترین ورزش‌ها در این ماه مبارک کدامند؟
ویزشفر ادامه داد: ورزش افراد به شدت فعالیت و سطح آمادگی بدنی آن‌ها بستگی دارد؛ انجام ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی و شنا، بهترین نوع ورزش در این ماه مبارک هستند، همچنین روزه‌داران می‌توانند دو مرتبه در هفته ورزش‌های قدرتی را انجام دهند تا قدرت عضله های بدن آنها حفظ شود؛ همچنین در ماه مبارک رمضان توصیه می‌شود فعالیت‌های هوازی را به یک نوبت پس از افطار کاهش داده و تمرین های قدرتی را نیز دو مرتبه در هفته انجام دهند.
وی درباره استفاده از مکمل‌های غذایی در ماه رمضان نیز گفت: اگر سطح فعالیت بدنی فرد در این ماه کمتر شده است، به مراتب از مکمل‌ها هم باید کمتر استفاده شود، البته بسته به شدت تمرین و میزان فعالیت، مصرف مکمل‌ها نیز باید تغییر کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار