شریعتی در اولین جلسه شورای اشتغال سال 97:
استاندار خوزستان گفت: مدیرانی كه ضعف داشتند بايد تذكرهای لازم به آن ها داده شود و اگر حركت اين مديران و فرمانداران اصلاح نشد، بايد مدير جديد جايگزين شود.
کد خبر: ۵۸۷۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲ 08 April 2018

 غلامرضا شريعتی در نخستين جلسه شورای اشتغال در سال 97 که امروز، 19فروردین ماه در اهواز برگزار شد، اظهار كرد: اميدواريم با همت و اهتمام همه مسئولان دستگاه های اجرايی و بانك ها در پايان سال 97 نسبت به سال های گذشته شاهد رشد و جهش در زمينه اشتغال باشيم.

به گزارش "تابناک" وی افزود: سال گذشته به تمامی مديران دستگاه های اجرايی تأكيد شد اشتغال را به عنوان اولين دغدغه استان مورد پيگيری قرار داده و تمام موانع پيش روی اين امر بايد اصلاح و برطرف شود. در اين زمينه تا حدودی موفقيت هايی حاصل شد و انتظار می رود در سال جاری نيز تمامی دستگاه های اجرايی به صورت جدی و شفاف تر در زمينه اشتغالزايی تلاش كنند.

استاندار خوزستان با بيان اينكه بايد با اميد چشم به خيزش اقتصادی استان در سال 97 داشته باشيم، تصریح كرد: سال جديد از سوی مقام معظم رهبری به سال حمايت از كالای ايرانی نامگذاری شد و اين شعار جز با تفاهم دولت، مردم و بخش خصوصی محقق نخواهد شد.

شریعتی بیان كرد: اگر قرار است از كالای ايرانی حمايت شود، دولت بايد سايه خود را از روی اقتصاد كم كرده و حقوق مصرف كننده را مورد توجه قرار دهد. مبارزه جدی با قاچاق كالا، رانت و فساد را بايد در سرلوحه كار خود قرار دهيم.

وی ادامه داد: حمايت از كالای ايرانی نيازمند گسترش بازار فروش اين كالا است و اين امر با صادرات و توليد بيشتر محقق می شود. گسترش بازار تقاضا نيز با بالا بردن كيفیت كالاهای توليدی محقق خواهد شد. در بازار كشور برای داشتن توان رقابت بايد از رفتارهای غير حرفه ای و ضعف هايی كه در مدیریت در سطوح کلان، ميانی و خرد وجود دارد، فاصله گرفت و به سمت مديريت اصولي پيش رويم. همچنين بايد اصولی و برنامه محور پيش رفت و از مديريت های هيجانی پرهيز كرد.

شریعتی تصريح كرد: اگر قرار است اقتصاد مقاومتی و حمايت از كالای ايرانی كه در يك راستا هستند را محقق كنيم، بايد در اين زمينه اقدامات اساسی صورت گرفته و دغدغه ای در اين زمينه نداشته باشيم.

وی با بيان اينكه بايد موانع پيش رو در زمينه اقتصاد را برداشت، گفت: بايد در شيوه مديريت خود، تعارف را كنار گذاشت و اگر بخواهيم به سمت اشتغال بيشتر و توسعه همه جانبه پيش برويم بايد هر مدير دستگاه و كارشناسی را كه مانع جدی در مسير توسعه، توليد و اشتغال است و توان و شرايط لازم برای هماهنگ شدن با اين مهم را ندارد، كنار گذاشت و از مدير و كارشناسي بهره برد كه بتواند متناسب با اين ميزان سرعت، كار كرده و حركت كند.

استاندار خوزستان بيان كرد: مديران دستگاه های اجرايي استان، ادارات كل، معاونان استانداری بايد نظارت كافی بر دستگاه هاي ذيربط خود داشته باشند و عملكرد آن ها در زمينه اشتغال، جذب سرمايه گذار و تحقق برنامه هاي دولت و مجلس در قانون بودجه را مورد بررسی قرار دهند.

شريعتی ادامه داد: اگر مبنای انتخاب و تصميم گيري، به جای فشارها و لابي گری، توسعه باشد، می توان استان را از شرايط فعلی نيز بهتر كرد.

وي با اشاره به آمار 54 هزار بيمه شده تأمين اجتماعی جديد در سال گذشته، گفت: با لحاظ كردن ثبت4 هزار شغل مشاغل خانگی و همچنين افراد شاغلی كه بيمه نشده اند، بايد گفت استان شرايط خوبی را در حوزه ايجاد اشتغال سپری كرده است.

استاندار خوزستان اظهار كرد: حدود 3 هزار شاغل كه از كار اخراج شده بودند نيز به كار گرفته شده اند كه اين رقم نيروهای اخراجی نسبت به اشتغال ايجاد شده عدد كمتری است. اين در حالی است كه در برخی استان ها ميزان نيروهای اخراج شده تعداد قابل ملاحظه ای است.

شریعتی افزود: اين بدين معنی است كه شورای اشتغال استان و مجموعه مديريت استان و دستگاه های ذيربط تلاش كرده علاوه بر حفظ، صيانت و حمايت از اشتغال موجود، اشتغال قابل ملاحظه ای ايجاد كند و در این زمینه مسير درستی در سال گذشته انتخاب شده است.

وی با بيان اينكه ظرفيت ها و پتانسيل های استان بيش از اين ميزان است، گفت: با بالا بردن بهره وری از عملكرد شورای اشتغال استان می توان اشتغال بيشتری ايجاد كرد. در اين راستا كميته های اشتغالزايی در تمامی شهرستان ها تشكيل و تصميمات اتخاذ شده را مورد بررسی و پيگيری خود قرار می دهند و انتظار می رود در سال جاری نيز اين روند ادامه داشته و نتيجه بخش باشد.

استاندار خوزستان با تأكيد بر اين كه ظرفيت های استان بايد بيش از گذشته مورد توجه و بهره وری قرار گيرند، بيان كرد: بايد ديد هر دستگاه اجرايی و فرماندار در بحث جذب سرمايه گذار چقدر عملكرد موفقی داشته است. حوزه معاونت اقتصادی استانداری خوزستان، اداره كل امور اقتصادی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بايد نسبت به شناسايی عملكرد فرمانداران و مديران دستگاه های اجرايی در زمينه جذب سرمايه گذار و ايجاد اشتغال اقدام كنند و كسانی كه در اين زمينه ها نقش بهتری ايفا كرده اند را مورد تشويق قرار داده و حمايت شوند. همچنین كسانی كه ضعف داشتند بايد تذكرهای لازم به آن ها داده شود و اگر حركت اين مديران و فر مانداران اصلاح نشد، بايد مدير جديد جايگزين شود.

شريعتی بیان كرد: بايد فضا را به سمتی حركت داد كه توسعه اشتغال و سرمايه گذاری به عنوان دغدغه تمامی مديران استان مطرح و عملياتی شود و موانع پيش روی اين هدف به حداقل برسد. بايد برنامه صدور مجوز سرمايه گذاری، پنجره واحد و تدوين برنامه عملياتی برای مگاپروژه های استان از سوی معاونت اقتصادی استانداری تكميل و نهايی شود تا مبنای كار و عمل قرار گيرد.

وي با بيان اينكه اشتغال نيازمند سرمايه گذاری است، تصريح كرد: نياز است كه اشتغال همراه با سرمايه گذاری محقق شود. برای خروج از ركود اقتصادی بايد شاهد سرمايه گذاری باشيم اما مهم است كه اين سرمايه گذاری ها با جهت گيري صحيح و ارزش افزوده بيشتر همراه باشد.

استاندار خوزستان با اشاره به ظرفيت های استان در حوزه گردشگری، گفت: گردشگری پتانسيلی است كه همراه با خود توزيع ثروت را به دنبال خواهد داشت. در ايام تعطيلات نوروز از زيرساخت های ضعيف گردشگری نهايت استفاده شد و شاهد گردش مالی خوبی بوديم اما با توجه به اين زيرساخت های ضعيف بايد اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ايجاد طرح های جديدی را در دستور كار قرار دهد.

وي ادامه داد: عملكرد اين سازمان تاكنون قابل قبول نبوده و لازم است مديريت جديد نسبت به توسعه حوزه گردشگری اقدام كرده و تصميم گيری ها و برنامه های تدوين شده گذشته را در دستور كار خود قرار دهد.

شريعتی با بيان اينكه آيا توانسته ايم در سال های 95 و 96 فضای موثری در سطح ملی و كشورهای همسايه ايجاد كنيم، اظهار كرد: صادرات به عراق افزايش رسيده و به عدد بيش از يك ميليارد و 900 ميليون تومان رسيده است اما بخش خصوصی به دليل ضعف های مدیریتی موجود در حوزه پایانه های مرزی دچار مشكل شده است. اگر اين موانع رفع شوند، بخش خصوصی ظرفيت بيشتر از اين را در حوزه صادرات دارد.

استاندار خوزستان تأكيد كرد: سال گذشته اشتغالزايی يكی از شاخص های ارزشيابی عملکرد فرمانداران و دستگاه های اجرايي بود و اين روند در سال 97 نيز مورد توجه قرار می گيرد. نبايد شرايطی را ايجاد كرد كه كالای ايرانی در مقابل كالای خارجی عقب نشينی داشته باشد بلكه بايد با تزريق پول، بهينه كردن شرايط، به روز كردن خط توليد، بهره وری بالاتر و وارد نكردن فشار غير اصولی به توليدكنندگان، حمايت صحيح از كالاهای توليد داخل داشته باشيم.

شريعتي با تأکید بر لزوم پیگیری برگزاری همایش کارآفرینی و اشتغال در تمامی شهرستان ها گفت: 80 میلیارد تومان از اعتبار استان به يارانه تولید تخصيص داده شده است و باید اين پول در جايی هزينه شود كه با بهره وري خوبی همراه باشد و كالاهايي مورد حمايت قرار گيرند كه ارزش افزوده بيشتری داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار