تابناک فارس به نقل از میلاد لارستان:گردشگری خوراك هنوز در كشورمان و بهتبع آن در منطقه جنوب فارس رونق ندارد و این در حالی است كه این منطقه با تنوع غذایی میتواند رتبه نخست این نوع از گردشگری را از آن خود كند.
اما آنچه این روزها میبینیم تبلیغات غذاهای دیگر شهرها و معرفی آنها در ابعاد ملی و جهانی است، بهطور مثال بریونی اصفهان یا بناب تبریز و حتی فالوده كرمان ازجمله خوراکهایی هستند كه هر گردشگری كه به ایران سفر میکند آنها را در منوی غذایش قرار میدهد. اخیرا نیز کلم پلو شیرازی گردشگرها بدان توجه می کنند…
متاسفانه رستوران هایی که بتوانند غذاهای بومی لارستانی را تهیه کنند تقریبا در سطح شهرستان که وجود نداشته و غذاهای محلی تنها به صورت محدود در برخی منازل تولید میشود.
مردم منطقه لارستان بزرگ در مناسبتهای خاص از خوراکها و چاشنیهای ویژهای استفاده میکردند، بهطور مثال در ایام رمضان، ایام عید و… (هدف توجه زیاد به رسم و رسوم های دست و پاگیر قدیمی نبوده و تنها غذاهای تولید شده در مناسبتها منظور است) از نانهای سنتی تا غذاهایی دیگر مانند گزرک ملخ، گوشت و بادمجان، کره جوش و بسیاری غذاهای دیگری که قبلا در میلاد لارستان نیز معرفی شده اند…
در اكثر شهرهای ایران مانند اصفهان و یا تبریز برندسازی صورت نگرفته اما برخی از غذاها و خوراکهای این شهرها به برند گردشگری تبدیلشدهاند بهطوریکه میتوان به غذاهایی چون بناب در تبریز و یا بریانی در اصفهان اشاره كرد كه بسیار شهرت یافتهاند اما در مقایسه با آن كباب ماستی و یا مسقطی لار و گراش و یاغذاهای خنج و اوز و… را كمتر گردشگری میشناسند.
گردشگری غذا یکی از موضوعاتی است که باید موردتوجه قرار گیرد. جشنواره خوراکهای سنتی لارستان تبلیغات رسانه ای آن می تواند در معرفی غذاهای بومی منطقه موثر باشد. با نزدیک شدن به ایام نوروز می توان با برگزاری چنین نمایشگاهی، جهت ایام نوروز درآمد زایی نیز به ارمغان آورد.