تابناک مرکزی: سرپرست حجاج ایرانی گفت: در سال ٩٤ تعداد ٦٤ هزار زائر داشتیم ولی امسال حدود ٨٦ هزار نفر از حجاج ما در حج تمتع شركت كردند كه از این تعداد حدود ٣٠ نفر فوتی داشتیم.
کد خبر: ۴۹۵۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴ 18 September 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ حجت الاسلام قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی پس از ورود به ایران در نشست خبری كه با حضور خبرنگاران برگزار شد گفت: امسال حجاج ایرانی توانستند حج شان را عزتمندانه انجام دهند و به شعار اقتدار ملی و هم بستگی اسلامی جامه عمل بپوشانند.

سرپرست حجاج ایرانی خاطرنشان كرد: تدابیری كه از طرف رهبر انقلاب و شورای عالی امنیت ملی اندیشیده شده بود با موفقیت اجرا شد.

وی افزود: تعداد حجاجی كه در مكه هستند ٢٣ هزار زائر است چراكه بیش از ٦٠ درصد حجاج به ایران بازگشته اند.

قاضی عسکر بیان كرد: حجاج ایرانی معنویات رهبری را به اجرا گذاشتند چراكه ما شاهد صف های بزرگ نمازهای جماعت بودیم هم چنین جلسات انس و معرفت گاهی با تعداد٢ هزار و ٥٠٠ نفر برگزار می شد.

 وی افزود: مراسم دعای كمیل با اینكه در هتل ها بر گزار می شد ولی با استقبال زیاد حجاج همراه بود.

 قاضی عسکر با اشاره به بحث اقتدار ملی تصریح كرد: قبل از برگزاری حج تاكید كردیم كه اگر شرایط ما برای حج عزت مندانه محقق نشود در حج امسال شركت نخواهیم كرد ولی خوشبختانه با ضعف های كمتری نسبت به گذشته حج امسال را برگزار كردیم.

 وی بیان كرد: در اقیانوس بی كران حج، ایرانیان توانستند به زیبایی بدرخشند و پاسخ گوی شبهاتی كه قبل از حج نسبت به ایرانیان مطرح شده بود باشند.

 سرپرست حجاج ایرانی خاطر نشان كرد: من از بسیاری بعثه ها در عربستان شنیدم كه سال گذشته كه ایرانیان در حج حضور نداشتند احساس غربت زیادی كرده اند.

 قاضی عسکر ادامه داد: در سال ٩٤ تعداد ٦٤ هزار زائر داشتیم ولی امسال حدود ٨٦ هزار نفر از حجاج ما در حج تمتع شركت كردند كه از این تعداد حدود ٣٠ نفر فوتی داشتیم.

 وی با اشاره به اینكه آمار فوتی هایمان امسال نسبت به سال های قبل پایین آمده است گفت: امسال با اینكه بیش از ٢ هزار زائر بالای ٨٠ سال داشتیم ولی تعداد فوتی هایمان بسیار كم بود.

 قاضی عسکر خاطرنشان كرد: من بارها خود به هتل ها سركشی می كردم تا از حال حجاج جویا شوم هم چنین امسال توانستیم تا حدی رضایت زائران را محقق سازیم.

 سرپرست حجاج ایرانی افزود: امسال من زودتر به حج رفتم و دیرتر برگشتم یعنی حدود ٤٥ روز در عربستان بودم هم چنین برای همدلی بیشتر با حجاج به مسجدالحرام می رفتم و در كنارشان می نشستم.

 وی افزود: از تمام حجاج و خبر گزاری ها كه اخبار را به سرعت منتشر كردند كمال تشكر را به جا می آورم.

 قاضی عسکر بیان كرد: یكی از بركاتی كه فضای مجازی داشت این بود كه وقتی حجاج با خانواده هایشان در ارتباط بودند، خانواده هایشان هم با دیدن عكس ها در جریان امور قرار می گرفتند.

 سرپرست حجاج ایرانی خاطر نشان كرد: نواقصی هم در امور حج امسال وجود داشت كه هم به ما و هم به كشور میزبان مربوط می شد كه در پی آن هستیم نواقص را بررسی و به آن ها منتقل كنیم تا بتوانیم با وزیر حج عربستان به یك توافق پایدار دست پیدا كنیم.

 وی با اشاره به شناسایی هویت شهدای حادثه منا گفت: به من و رئیس سازمان حج و زیارت از طرف عربستان قول هایی داده شده است هم چنین خانواده های ٨ نفر از شهدای منا كه جنازه عزیزانشان را دریافت نكرده اند تست دی ان ای دادند كه جواب آن تا هفته آینده مشخص می شود.

قاضی عسکر افزود: خانواده های مصیبت دیده حادثه منا كه شهدایشان  در مقبره الشهدای عربستان خاك هستند توانستند در آنجا حضور پیدا كنند.

 سرپرست حجاج ایرانی خاطر نشان كرد: در مورد حادثه منا به كمیسیون تحقیق رجوع كردیم و امیدواریم به زودی نتایج خوبی بگیریم.

 وی با اشاره به اتحاد شیعه و سنی در حج امسال گفت: حدود ١٥ هزار زائر اهل سنت در مجموعه ٨٦ هزار زائر ایرانی در حج امسال شركت كردند كه در بسیاری از هتل ها شیعه و سنی كنار هم  در همایش ها حضور می یافتند.

 قاضی عسگر با اشاره به وضعیت حج عمره اظهار كرد: با وزیر حج عربستان مذاكراتی را انجام دادیم ولی باید زمان بگذرد و به توافقی كه مدنظر داریم برسیم .

 سرپرست حجاج ایرانی افزود: باید تا یك ماه آینده كار كارشناسی انجام دهیم تا وضعیت حج عمره مشخص شود.

 وی با اشاره به مشكلاتی كه حج امسال درگیر آن بوده است گفت: ما یك سلسله مشكلاتی داشتیم از جمله اینكه دیر فعالیت خود را در زمینه  كارهای اجرایی آغاز كردیم یعنی زمانی وارد عمل شدیم كه تنهاحدود٤٠   درصد از هتل هایمان جدید بودند.

 سرپرست حجاج ایرانی افزود: اگر از اكنون فعالیت خود را در زمینه فعالیت های حج شروع كنیم مطمئنا فرصت های از دست رفته را باز می یابیم.

وی بیان كرد: ایجاد خط ریل از مكه به مدینه و برعكس هم چنین ایجاد ساختمان های جدید از جمله اقدامات عربستان برای  بهبود وضعیت حج است .

قاضی عسگر افزود: در سال های قبل ٦٠ قلم كالا را از ایران به عربستان می بردیم ولی امسال فرصتی برای این كار نداشتیم.

وی بیان كرد: وزیر حج عربستان از ما تشكر می كرد و اظهار می داشت كه حج ایرانیان نسبت به كشورهای دیگر ممتاز بوده است.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به روابط سیاسی با عربستان بعد از حج تمتع خاطرنشان كرد: مبتنی بر نظر رهبری، كشور ما باید با همسایگان بهترین ارتباط را داشته باشد و اگر اختلاف نظری در حوزه سیاست وجود  دارد ممكن است كاهش پیدا كند.

قاضی عسگر افزود: حالا كه حج برقرار شده  است ان شاالله شاهد  توسعه روابط  و كاهش تنش ها بین دو كشور باشیم.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار