تابناک مرکزی: رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي ايران با تاکيد بر اين‌که تمام طرف‌هاي توافق هسته‌اي بايد از خود حسن نيت نشان دهند، گفت: اما آن‌چه آمريکا نشان مي‌دهد نقض روح و جسم برجام است.
کد خبر: ۴۶۴۴۲۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹ 22 July 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از آريا، کمال خرازي رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي و وزير امور خارجه پيشين ايران، در گفت‌وگو با شبکه فرانس 24 در پاسخ به سوالي درباره اقدام اخير واشنگتن براي تحريم 18 فرد و نهاد ايراني، به بهانه برنامه موشکي کشورمان گفت: اين تحريم‌ها نقض توافق هسته‌اي قلمداد مي‌شود، به ويژه اعمال فشار بر بانک‌هاي بين‌المللي براي عدم داد و ستد با ايران نمونه‌اي ديگر از نقض اين توافق به شمار مي‌آيد.

وي ادامه داد: آمريکا اعلام مي‌کند که به طور کامل به توافق هسته‌اي پايبند است مگر اينکه تصميم ديگري اتخاذ کند. ما خودمان را براي زماني که آمريکا بخواهد از توافق خارج شود،‌ آماده کرده‌ايم.

خرازي در پاسخ به اين سوال که آيا توسعه برنامه موشکي ايران بخشي از پاسخ ايران به اين اقدامات آمريکاست؟ بيان کرد: اين حق ماست که موشک‌هاي‌مان را براي اهداف دفاعي توسعه دهيم که به عنوان پاسخ ما به اين اقدامات آمريکا تلقي مي‌شود. تحريم‌هاي آمريکا نقض روح و متن برجام است.

اين ديپلمات با سابقه ايراني در پاسخ به سوالي درباره فشار آمريکا بر اروپايي‌ها براي تجارت نکردن با ايران و اين‌که واکنش تهران چه خواهد بود؟ اظهار کرد: بله حقيقت دارد که آنها به اروپايي‌ها فشار مي‌آورند تا با ايران تعامل نکنند و اين نقض متن توافق است که در ژوئيه 2015 حاصل شد، چرا که امضا کنندگان توافق هسته‌اي بايد حسن نيت نشان دهند و به توافق عمل کنند، اما آنچه آمريکا نشان مي‌دهد نقض متن توافق است.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه خط قرمز ايران در اينجا چيست؟ گفت: خط قرمز ايران زماني است که آنها از توافق خارج شوند و اين به طور کامل يک شرايط جديد خواهد بود.

خرازي در پاسخ به سوالي درباره اقدامات آمريکا براي آموزش نيروهاي شورشي در سوريه عليه بشار اسد تصريح کرد: آنها به گروه‌هاي تروريستي بسيار کمک کردند. همان‌طور که آقاي کلينتون گفته است، آنها به ايجاد داعش نيز کمک کرده‌اند، اما دولت بشار اسد در باز پس‌گيري اراضي سوريه و عقب راندن گروه‌هاي تروريستي موفق بوده‌اند،‌ بنا بر اين اکنون زماني است که همگان بايد بينديشند صلح چگونه برقرار خواهد شد. براي اين منظور آنها بايد به حمايت از تروريسم پايان دهند،‌ زيرا هيچ کس آن را نخواهد پذيرفت.

وي درباره ادعاي استفاده از تسليحات شيميايي در سوريه توسط بشار اسد و اينکه ايران چگونه اين مساله را توجيه مي‌کند، گفت: ايران هرگز استفاده از سلاح‌هاي شيميايي را تصديق نمي‌کند اما بايد ثابت شود که دولت سوريه از تسليحات شيميايي استفاده کرده است. اطلاعاتي وجود دارد که نشان مي‌دهد داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي تسليحات شيميايي را به کار گرفته‌اند نه دولت سوريه.

وزير امور خارجه پيشين کشورمان همچنين در پاسخ به سوالي درباره تغيير موضع امانوئول ماکرون رئيس‌جمهور فرانسه مبني بر اين‌که کنار رفتن اسد ديگر اولويت فرانسه نيست، بيان کرد: ما از تغيير موضع فرانسه و رئيس‌جمهور ماکرون استقبال و آن را تحسين مي‌کنيم زيرا اين واقع‌بينانه‌تر است. ما قطعا آماده همکاري با دولت فرانسه براي افزايش امنيت منطقه هستيم و راه‌هاي آن بايد مورد بحث و بررسي قرار گيرد. اين همکاري مي‌تواند ميان ايران و فرانسه و به علاوه ديگر شرکاء شامل روسيه و ترکيه که در مذاکرات آستانه حضور دارند ايجاد شود.

خرازي در پاسخ به سوال فرانس 24 درباره کاهش روابط کويت با ايران و اينکه آيا تهران عربستان سعودي را مسوول اين اقدام مي‌داند، گفت: ما آماده گفت‌وگو هستيم. ما مي‌دانيم که عربستان اشتباهات زيادي مرتکب شده است؛ در يمن، بحرين، عراق و سوريه،‌ اما ما هنوز براي گفت‌وگو آماده‌ايم،‌ چرا که مسائل منطقه از طريق مذاکرات صادقانه حل و فصل خواهد شد.

وي در پاسخ به اين سوال که چرا ايران در سوريه از دولت و در يمن از حوثي‌ها حمايت مي‌کند،‌ تصريح کرد: اين دو کاملا با يکديگر متفاوت‌اند. ما در سوريه با دخالت نيروهاي خارجي براي تغيير مخالفيم،‌ اما در يمن اين حق مسلم مردم يمني است که در امور داخلي کشورشان نقش داشته باشند. آنها نمي‌خواهند رژيم را تغيير دهند مثل بحرين. مردم بحرين براي تغيير رژيم تلاش نمي‌کنند، آنها تنها خواهان حقوق طبيعي خود هستند و مي‌خواهند در نظام سياسي‌شان نقش داشته باشند.

رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي ايران در ادامه اين گفت‌وگو درباره ادعاها مبني بر تلاش ايران براي افزايش نفوذ خود در منطقه که به افزايش تنش‌ها منجر مي‌شود گفت: ايران تنش ايجاد نمي‌کند. ايران براي ايجاد ثبات تلاش مي‌کند. ما به دولت‌هاي عراق و سوريه کمک کرديم تا ثبات و امنيت منطقه را حفظ کنيم،‌ اما آنها از گروه‌هاي تروريستي حمايت مي‌کنند و اين به بي‌ثباتي و ناامني منجر مي‌شود. اين دو با هم متفاوت است.

وي افزود: ما به طور طبيعي در منطقه نفوذ داريم و اين مختص به سال‌هاي اخير نيست، بلکه هميشه و در طول تاريخ نفوذ داشته‌ايم. ما در حال حاضر از طريق حمايت از دولت‌هاي عراق و سوريه براي مقابله با تروريسم داراي نفوذ هستيم و اين قابل قبول و معمول است.

خرازي در پاسخ به سوالي درباره حمله اخير تروريست‌ها به ايران،‌ تصريح کرد: ايران هميشه بي‌دفاع بوده،‌ اما براي مقابله با تروريست‌ها به اندازه کافي با ثابت و محکم بوده است. يکي از دلايلي که ما براي کمک به دولت‌هاي عراق و سوريه تعجيل کرديم، به دليل نگراني درباره امنيت خودمان بود،‌ زيرا آنها بسيار به مرزهاي‌مان نزديک بودند. بغداد در آستانه سقوط قرار داشت و آنها به راحتي مي‌توانستند به مرزهاي ايران بيايند، بنا بر اين ايران هدف تهديد اين تروريست‌ها و شکننده بود.

وي در پاسخ به سوال ديگري درباره بازداشت اخير يک شهروند آمريکايي در ايران و اينکه برخي وي را بي‌گناه مي‌دانند، بيان کرد: اگر وي بي‌گناه بود،‌ صحبت‌هاي شما قابل فهم بود،‌ اما بايد ثابت شود که وي بي‌گناه است. در همه دنيا اين اتفاق مي‌افتد که افرادي جاسوسي مي‌کنند و مرتکب جرم مي‌شوند،‌ بنا بر اين بايد بازداشت شوند. چرا بايد چنين حساسيتي درباره ايران وجود داشته باشد که وقتي يک نفر دستگير مي‌شود حتما بي‌گناه است. اگر بي‌گناه نباشد پرونده علني مي‌شود تا مشخص شود که وي چه جرمي مرتکب شده و به دليل چه فعاليتي بازداشت شده است. در فرانسه و هم‌چنين انگليس و روسيه، اين بازداشت‌ها وجود دارد. اين اتفاقات همه جا روي مي‌دهد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار