معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۱۰۰ درصد مناطق روستایی استان زیر پوشش اجرای برنامه بیمه روستایی در قالب طرح پزشک خانواده است.
کد خبر: ۳۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵ 08 February 2015
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۱۰۰ درصد مناطق روستایی استان زیر پوشش اجرای برنامه بیمه روستایی در قالب طرح پزشک خانواده است.

حسین عرفانی در گفت‌گو با خبرنگار تسنیم  با اشاره به دستیابی به مهمترین شاخص‌های سلامت پس از پیروزی انقلاب و مقایسه آن با سال‎های پیش از انقلاب اظهار داشت: در اوایل انقلاب، امید به زندگی در بین مردم ایران حدود ۵۷ سال بود که اکنون این رقم به ۷۳ سال رسیده است.

وی افزود: کاهش میزان مرگ و میر نوزادان از ۳۰ مورد در هزار تولد زنده در بدو انقلاب ، به۱۰ مورد و همچنین میزان مرگ و میر کودکان زیر یکسال در اوایل انقلاب ۵۰ نفر در هر هزار تولد زنده در سال بود که به کمتر از ۱۲.۷ نفر کاهش داشته است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در اوایل انقلاب، ۸۰ نفر در هر هزار تولد زنده بود که اکنون به کمتر از ۱۴.۵ نفر در هزار تولد زنده کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: میزان مرگ و میر مادری به دلیل عوارض بارداری و زایمان از بیش از ۱۰۰ مورد به ازای ۱۰۰ هزار زایمان در بدو انقلاب، به ۱۸.۹ مورد تا سال پایان سال گذشته کاهش یافته است.

عرفانی ابراز کرد: درصد زایمان‌های انجام شده توسط فرد دوره ندیده از بیش از ۵۰ درصد در بدو انقلاب، به حدود صفر تقلیل یافته است و همچنین میزان شاخص‌های سوءتغذیه به ویژه در کودکان از حدود ۳۰ درصد در بدو انقلاب، به ۵ درصد کاهش داشته است.

وی کاهش شاخص کوتاه قدی کودکان از ۱۸.۶ درصد به ۵ درصد، کاهش شاخص شیوع گواتر از ۸۰ درصد به ۱۶.۳ درصد را از دیگر دستاوردهای بخش بهداشت و سلامت مردم پس از انقلاب اسلامی برشمرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به ریشه‌کنی اکثر بیماری‌های واگیر گفت: برخی بیماری‎های واگیر نظیر آبله در استان و کشور ریشه‌کن شدند و برخی بیماری‌ها مانند فلج اطفال به مرحله ریشه‎کنی رسیدند به طوری که در ۱۴ سال گذشته در استان همدان و کشور، موردی از فلج اطفال مشاهده نشده است.

وی حذف کزاز نوزادی، سرخک و کنترل مالاریا و ارتقای سایر شاخص‎های سلامت که همگی نشان از تلاش مدیران و کارکنان پر تلاش بخش بهداشت و درمان در کشور و استان دارد را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد.

عرفانی بیان کرد: تعداد مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی در استان همدان از ۱۸۷ باب در اوایل انقلاب به بیش از ۸۰۰ باب تا پایان سال ۹۳ رسیده است و در دهه فجر نیز تعدادی از روستاهای غیربرخوردار از این خدمات بهره‌مند شدند.

وی با بیان اینکه امروز میزان دسترسی مردم به خدمات بهداشتی درمانی اولیه به ۱۰۰ درصد رسیده است، افزود: کیفیت و پوشش واکسیناسیون کودکان زیر یک سال از ۴۰ درصد در بدو انقلاب، به حدود ۹۹ درصد افزایش یافته است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۹۷.۸ درصد اماکن عمومی در مناطق شهری و ۹۱.۶ درصد اماکن عمومی در مناطق روستایی دارای معیارهای بهداشتی و بهسازی مناسبی هستند.

وی افزود: ۹۷.۹ درصد مناطق شهری و ۹۳ درصد مناطق روستایی از مراکز تهیه، توزیع و فروش موادخوراکی و بهداشتی مناسبی بهره‌مند هستند و سطح بهداشت مراکز خرید مواد غذایی ارتقا یافته است.

عرفانی با بیان اینکه در تمام مناطق روستایی استان همدان برنامه بیمه روستایی در قالب طرح پزشک خانواده اجرا شده است، عنوان کرد: در بدو انقلاب بیش از ۳ هزار نفر پزشک خارجی در ایران مشغول به کار بودند که اکنون پزشک خارجی در کشور حضور ندارد.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد تحقق بخش سلامت توسط وزارت بهداشت محقق می‌شود، گفت: جامعه‌ای در بحث سلامت ارتقا می‌یابد که مردم در امر سلامت مشارکت کنند و با ارتقای سواد سلامت، فرهنگ خودمراقبتی نهادینه و اجرایی می‌شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در صورتی که فرهنگ خودمراقبتی به رفتار تبدیل شود ۶۰ تا ۷۰ درصد کمیت بار مراجعه به مراکز درمانی کاهش می‌یابد و به نسبت آن  کیفیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی نیز افزایش می‌یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار