استاندار اردبیل گفت: برای تعریف یک استان به عنوان استان محروم ضوابط مشخصی وجود دارد و در ضوابط صندوق توسعه ملی، اردبیل جزو استان‌های محروم نیست.
کد خبر: ۳۲۶۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸ 10 November 2016
به گزارش تابناک اردبیل، مجید خدابخش در بیستمین سالروز استانی صادرات تصریح کرد: بر اساس تعاریف صندوق توسعه ملی اردبیل استان محروم نیست و حتی شهرستان‌های این استان نیز در گروه شهرستان‌های محروم نیستند.

وی افزود: با این وجود بخش و دهستان محروم در استان شناسایی شده است و لازم است این تقسیم‌بندی که موجب شده برخی تسهیلات از استان دریغ شود، مورد پیگیری قرار گیرد.

استاندار اردبیل به ضرورت تعریف صندوق توسعه استانی اشاره کرد و افزود: برش استانی صندوق توسعه ملی می‌تواند در رفع برخی تبعیض‌ها مؤثر باشد.

خدابخش با تأکید به ضرورت پیگیری این مهم از سوی نمایندگان متذکر شد: علاوه بر این تخصیص کمک‌های فنی و اعتباری که قبل از انقلاب دایر بود و بعد از انقلاب در پی وقف ۱۵ ساله مجدداً اختصاص می‌یابد، می‌تواند بخشی از مشکلات جاری را رفع کند.

وی همچنین به ضرورت اختصاص ردیف اعتباری ویژه برای سدهای معیشتی تأکید کرد و گفت: برخی استان‌ها نه سد معیشتی دارند و نه آب؛ اما در استان اردبیل می‌توان ردیف اعتباری از صندوق توسعه ملی برای تکمیل سدهای معیشتی استان تعریف کرد.

دو هزار میلیارد ریال به واحدهای تولیدی اختصاص یافت

رئیس شورای اداری استان با بیان اینکه در هفت ماه گذشته ۲۰۷ واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی تسهیلات دریافت کردند، اضافه کرد: دو هزار میلیارد ریال تسهیلات در هفت ماه گذشته به واحدها اختصاص یافته است.

به گفته خدابخش هر چند نرخ این تسهیلات ۱۸ درصد است اما به واحدهای راکد و نیمه راکد اختصاص یافته تا بتوانند فعالیت خود را مجدداً آغاز کنند.

وی یکی از نگرانی‌های فعلی را هزینه کرد پول در محل خود دانست و گفت: به همین منظور نیز اکیپ بازدید از واحدها تشکیل شده و تاکنون از ۲۲ واحد تولیدی که مورد بازرسی قرار گرفته هزینه کرد صحیح تسهیلات در ۲۰ واحد محرز شده است.

استاندار اردبیل با تأکید به ابهام در هزینه کرد دو واحد تولیدی ادامه داد: میزان اشتغال تسهیلات ارائه شده ۲۰۰ نفر عنوان می‌شود؛ اما تأکید اصلی ما ارائه تسهیلات به واحدهای نیمه فعال با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد است.

وی با بیان اینکه استان اردبیل از استان‌های موفق در فضای کسب‌وکار است، اضافه کرد: حمایت از تولید و صادرات یک اصل ضروری و منطبق با محورهای توسعه استان است.

خدابخش متذکر شد: در واقع جغرافیای استان اردبیل تجارت خارجی را اقتضا می‌کند و به دلیل اینکه اقتصاد مقاومتی صادرات محور است و ما در دوره پساتحریم به سر می‌بریم و همچنین به دلیل روابط مطلوب تجاری و سیاسی بین کشور ایران و جمهوری آذربایجان توسعه تجارت خارجی با این کشور مدنظر است.

وی ظرفیت منطقه آزاد تجاری و هزینه کرد یک میلیارد دلار در شمال استان را امتیازهای دیگر استان دانست و تأکید کرد: تلاش بر این بوده طی چند سال اخیر فضای مطلوبی برای حضور تجار خارجی فراهم شود.

آذری‌ها نسبت به نوسازی کشت و صنعت مغان مشارکت کنند

استاندار اردبیل یا اشاره به سفر اخیر هیئت تجاری اردبیل به کشورهای روسیه، داغستان و آذربایجان اضافه کرد: صادرات موتور محرکه اقتصاد است و لازم است تمامی امکاناتی که در این سفر ایجاد شده در جلسه‌ای در تهران تشریح شود.

به گفته رئیس شورای اداری استان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌هایی که برای تحقق آن برنامه‌ریزی می‌شود راه‌اندازی بندر خشک در اصلاندوز است و برای این مهم ۱۰۰ هکتار زمین پیش بینی شده است.

خدابخش با بیان اینکه در سفر به آذربایجان دو زیرساخت راه‌آهن و بندر برای توسعه تجارت مطرح شد، تأکید کرد: با راه‌اندازی بندر خشک می‌توان نسبت به توسعه تجارت خارجی اقدام کرد.

وی افزود: با احداث دو کیلومتر پل بر روی رودخانه ارس می‌توان ارتباط بین بیله سوار و باکو را ایجاد کرد و لازم است راه‌اندازی این بندر در کارگروه مرزی تصویب شود.

وی همچنین با اشاره به فعال بودن پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه افزود: تبدیل ۶۰ هزار هکتار از اراضی دیم به آبی در شمال استان صرفاً با هدف تولید محصولات صادراتی است و فرصت مغتنمی فراهم شده است.

استاندار اردبیل افزود: ما در سفر اخیر حتی موضوع نوسازی کشت و صنعت مغان را مطرح کردیم که با توجه به اینکه تکنولوژی این مجموعه متعلق به قبل از انقلاب است، آذری‌ها می‌توانند مشارکت کرده و برای نوسازی سرمایه‌گذاری کنند.

خدابخش به طرح مشکل ویزا نیز اشاره کرد و افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته قرار است ویزای یک ساله برای تجار صادر شود.

وی همچنین به طرح مشکل صادرات سیب‌زمینی نیز اشاره کرد و ضرورت‌های موفقیت آن را در ایجاد قیمت رقابتی و توجه به مزیت کیفیت دانست.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
پس چرا معاونتان همین چندروز پیش واب وتاب فراوان اعلام کردکه اردبیل جزو مناطق محروم است بالاخره کدامتان راست میگویید وکدام دروغ؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار