مهارتی که نیاز به آموزش دارد؛
تابناك اصفهان: لکه‌گیری به نوعی می‌تواند یکی از هنرهای کدبانوگری باشد، چرا که هر لکه‌ای روی وسایل مختلف معمولا به طرق متفاوت رفع می‌شود. از جمله آن می‌توان به لکه‌گیری روی چرم اشاره کرد.
کد خبر: ۲۴۸۳۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴ 19 June 2016
تابناك اصفهان: لکه‌گیری به نوعی می‌تواند یکی از هنرهای کدبانوگری باشد، چرا که هر لکه‌ای روی وسایل مختلف معمولا به طرق متفاوت رفع می‌شود. از جمله آن می‌توان به لکه‌گیری روی چرم اشاره کرد که با توجه به راهنمایی‌های اساسی برای طرز پاک سازی لکه‌های متفاوت لباس‌ها و کفش‌های چرمی و اسباب و لوازم، اعظم ریحان‌پور، کارششناس و مربی چرم‌دوزی و مشاور سازمان فنی حرفه‌ای به آن پرداخته است.

نحوه تمیز کردن سطح البسه وکالاهای چرمی

البسه چرمی را می‌توان در خانه با یک پارچه نمناک تمیز کرد. چنانچه آلودگی سطح چرم زیاد باشد می‌توانید با استفاده از تمیزکننده‌های چرم که در بازار موجود است، به شرح زیر نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید: کف تمیزکننده را بر روی پارچه نخی سفید قرار دهید. پارچه را به صورت یکنواخت بر روی سطح چرم بکشید. کف و آلودگی خارج شده را با پارچه نخی نمناک تمیز کنید (دقت داشته باشید که آب اضافی پارچه را ابتدا به طور کامل خارج کنید). اجازه دهید تا سطح چرم به طور طبیعی خشک شود.

چگونه چرم را بشویید؟

همان طور که گفتیم به هیچ وجه نباید چرم را در ماشین لباسشویی شست، بلکه البسه چرم خود را به یک خشکشویی معتبر بسپارید (یعنی مطمئن باشید یک متخصص شست و شوی چرم در آنجا وجود داشته باشد)، در خانه نمی‌توان چرم را شست، چون اگر به پشت چرم آب برسد چرم نرمی و لطافت خود را از دست می‌دهد و دیگر همچون گذشته انعطاف‌پذیری نخواهد داشت و خشک می‌شود. اگر هم آستر کت چرمتان کثیف شد بهترین کار این است که آستر را عوض کنید، چون چرم فقط روشویی می‌شود. گرد و غبار، دشمن چرم است و شما باید هر چند وقت یک بار روی آن را تمیز کنید. برای این کار کافی است یک قاشق مرباخوری شامپو بچه را با آب ولرم(CC ۲۵۰ ) به صورت کف درآورده و آرام روی چرم بکشید و سپس با آب معمولی شامپوها را پاک کنید و بعد با یک پارچه خشک کنید. در نهایت می‌توانید با واکس‌های معمولی روی چرم را ماساژ دهید.

اهمیت تمیز کردن چرم

به هر حال تمیز کردن چرم می‌تواند رنگ یا شکل ظاهری آن را تغییر دهد، بنابراین وقتی در تمیز کردن آنها دچار شک و تردید می‌شوید، باید با تمیز کنندگان حرفه‌ای چرم مشورت کنید، به طوری که برای پاک کردن لکه‌ها اول باید ببینید جنس چرم یا پارچه شما چه جنسی است و چه کیفیتی دارد. مثلا شست و شوی پارچه و چرم یا چرم اشبالت (و پارچه جیر) با انواع چرم فرق می‌کند. به هر حال این راهنمایی فقط درمورد چرم‌های طبیعی و با کیفیت است که بدین ترتیب است:

لکه آب

توجه داشته باشید که لباس چرم خیس شده به صورت طبیعی و به آهستگی خشک شود. آن را به دور از گرما نگه دارید و بعد از خشک شدن نرمی آن را با مواد مخصوص چرم برگردانید و اجازه دهید کفش چرمی خیس شده در هوا خشک شود.

لکه چربی

چربی و روغن اضافی را با یک دستمال تمیز پاک کنید. پودر تالک و دانه‌های نشاسته را روی منطقه مربوطه بریزید و اجازه دهید که حداقل چهار ساعت بماند و سپس پودرها را پاک کنید

لکه خون یا ادرار

رطوبت و نم اضافی را با یک پارچه تمیز و نم‌دار پاک کنید (خشک کنید). اجازه دهید تا به آرامی و به دور از منبع گرمایی خشک شود و سپس با آب معمولی شست و شو دهید.

لکه باران

باران‌های آلوده‌ می‌توانند حسابی به لباس‌های چرم شما آسیب برسانند. اگر به طور ناگهانی در باران شدیدی گرفتار شدید، باید خیلی زود با یک اسفنج آغشته به کف شامپو بچه، باران آلوده را از روی چرم پاک کرده و بعد خشک کنید. البته باید حواستان باشد که پشت چرم نباید به هیچ وجه خیس شود، چون انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد، به طور کلی بهتر است در روزهای بارانی از پوشیدن چرم خودداری کنید تا مبادا درون آن خیس شود.

لکه چسب

با یک تکه یخ روی چسب بمالید و سپس آن را بکنید. برای از بین بردن جای چسب می‌توانید از یک پارچه نمدار استفاده کنید و روی محل بمالید و آن را با یک پارچه تمیز کنید.

بد رنگ یا بیرنگ شدن

برای لباس‌ها، دستکش‌ها و کیف‌های چرمی که رنگشان از بین رفته است، از اسپری مخصوص چرم که رنگشان را برمی‌گرداند استفاده کنید. این محصولات در مغازه‌های تعمیر کفش فروخته می‌شود و باید رنگی را که به رنگ مربوطه نزدیک و شبیه باشد را انتخاب کنید.

لکه نمک

محلولی که حاوی سه قسمت سرکه و یک قسمت آب است تهیه کنید،پارچه‌ای را با این محلول مرطوب کرده و سپس منطقه لک‌دار شده را تمیز کنید.

*روزنامه اصفهان زيبا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :