دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال دادگستری گیلان:
در همین راستا، از تمامی ظرفیت های قانونی، قوای حاکمیتی، امنیتی و حفاظتی به ویژه سپاه پاسداران، بسیج و اداره کل اطلاعات استان در جهت صیانت اراضی استفاده می کنیم.
کد خبر: ۲۴۶۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶ 19 April 2015
به گزارش تابناک گیلان، جان احمد آقایی روز یکشنبه با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب قبل از نوروز امسال مبنی بر ضرورت حراست از منابع طبیعی و ملی، این فرمایشات را فصل الخطاب دانست و اضافه کرد: بر همین اساس؛ همه مدیران مکلفند فرمان معظم له را نصب العین قرار دهند و با تمام توان از این نعمت های الهی و ذخایر خدادادی که متعلق به همه نسل هاست، حفاظت و حراست کنند. 

وی با بیان اینکه با تدوین برنامه جدید، برخورد قانونی با متجاوزان منابعی ملی و طبیعی تشدید می شود؛ ادامه داد: در همین راستا، از تمامی ظرفیت های قانونی، قوای حاکمیتی، امنیتی و حفاظتی به ویژه سپاه پاسداران، بسیج و اداره کل اطلاعات استان در جهت صیانت اراضی استفاده می کنیم. 

دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال دادگستری گیلان اظهار داشت: در این خصوص، برای حفظ و حراست از محیط زیست و منابع طبیعی جلسه ای در بیستم اسفندماه سال گذشته در دادگستری گیلان تشکیل و بر اساس بخشنامه رییس قوه قضاییه برنامه سال 94 تدوین و هفدهم فروردین ماه جاری به دستگاه های مربوطه ابلاغ شد و دستگاه ها باید برنامه های ابلاغی را در برنامه های سازمانی خود لحاظ کنند. 

وی با بیان اینکه در بخشنامه قوه قضاییه دادستان ها موظف شدند رأسا و بدون اغماض در این موارد اقدام کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به فرمان رهبری و بخشنامه رییس قوه قضاییه و تاکید رییس کل دادگستری گیلان، دادستان های شهرستان های استان با جدیت و قاطعیت در راستای قانون و اجرای فرمان رهبری با قانون شکنان، زمین خواران و متعرضان برخورد شدید قانونی خواهند کرد. 

آقایی بیان کرد: در ایام نوروز امسال با توجه به تشکیل ستادهای پیشگیری از تخریب محیط زیست و منابع طبیعی، گزارش های ارسالی مبنی بر تصرف یا تجاوز به اراضی ، تقریباً به صفر رسید. 

دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال گیلان با اشاره به تشکیل این شورا در استان در سال 84 گفت: از پایان سال 83 بنا به دستور رییس وقت قوه قضاییه، آیین نامه اجرایی 12 ماده ای در خصوص جلوگیری از تخریب اراضی ملی و منابع طبیعی استان صادر و به تمامی روسای دادگستری های گیلان مبنی بر تشکیل شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی ابلاغ شده است. 

آقایی یادآور شد: در این راستا، از سال 84 تاکنون بیش از 64 جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال اراضی ملی و منابع طبیعی در دادگستری کل گیلان تشکیل شده است. 

وی با بیان اینکه متاسفانه در استان های ساحلی کشور تعدی به اراضی ملی زیاد شده، اظهار کرد: خوشبختانه دادگستری گیلان با توجه به دستورالعمل رییس قوه قضاییه در طول این سال ها، در مقابل دسیسه بازی زمین خواران، ایستادگی کرده و تصرفات غیرقانونی آنها را بازپس گرفته است. 

آقایی وسعت اراضی ملی گیلان را یک میلیون و 430 هزارهکتار عنوان و تصریح کرد: از این میزان یک میلیون و 17 هزار هکتار اراضی ملی است که شامل 565 هزار هکتار اراضی جنگلی، 245 هزار هکتار اراضی مرتع و 288 هزار هکتار اراضی ملی جلگه ای و 11 هزار هکتار اراضی ساحلی مستحدث ( سواحلی که با پسروی دریا ایجاد می شود) می باشد. 

وی اظهار کرد: علاوه بر تصرفات غیرقانونی زمین خواران، عواملی همچون توسعه شهرنشینی، احداث جاده ها در تخریب منابع طبیعی و جنگل ها در طول سالیان مدید نقش داشته اند به طوری که جنگل ها از حدود 800 هزار هکتار در حدود نیم قرن گذشته، به 565 هزار هکتار رسیده است. 

دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال گیلان همچنین از بازپس گیری بیش از چهار هزار هکتار از اراضی ملی از سال 84 تا پایان 93 خبر داد و گفت: طی مدت اشاره شده، برای متخلفان چهار هزار و 344 پرونده تشکیل شده است. 

آقایی همچنین با اشاره به تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان گفت: مقرون به صرفه نبودن کشاورزی، تقسیم اراضی بین وارثان و خرد شدن زمین ها و مکانیزه نبودن کشاورزی از جمله عواملی هستند که کشاورزان برای تغییر کاربری یا فروش اراضی خود اقدام می کنند. 

به گفته آقایی؛ سالانه در حدود سه تا چهار هزار هکتار از اراضی گیلان تغییر کاربری می یابد. 

وی با تاکید بر اینکه دولت نباید فقط نقش بازدارندگی داشته باشد، اظهار کرد: مالکیت کشاورزان بر اراضی خود، محترم است و دولت باید برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، از یارانه ها یا یکپارچه سازی اراضی و تشکیل تعاونی ها و در اختیار گذاشتن امکانات برای آنها استفاده کند. 

رهبر معظم انقلاب اسلامی هفدهم اسفندماه سال گذشته در دیدار مسوولان و دست اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط زیست، حراست از جنگل ها و مراتع و فضاهای سبز را نیازمند برنامه ریزی، تدبیر، پیگیری مستمر و جدی و قاطعیت دستگاه های مرتبط دانستند و با اشاره به دیدگاه اسلام در خصوص اهمیت حفظ زمین و ثروت های عمومی کره خاکی گفتند: اسلام و ادیان الهی همواره بر لزوم احساس مسوولیت انسان در قبال طبیعت و حفظ تعادل میان انسان و طبیعت تاکید کرده اند زیرا عامل اصلی بروز مشکلات زیست محیطی بر هم خوردن این تعادل است. 

ایشان به جنگل ها و مراتع به عنوان ریه های تنفسی شهرها و عوامل نگهدارنده خاک اشاره و از دست اندازی افراد سودجو به جنگل ها و منابع طبیعی بخصوص در شمال کشور ابراز تاسف شدید کردند و افزودند: دستگاه های مسوول باید قاطعانه با تعدی به جنگل ها به هر بهانه ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهات به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند. 

معظم له پدیده زمین خواری و اخیراً کوه خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از دیگر مسایل رنج آور و اسف بار دانستند و تاکید کردند: باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاه ها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم بشدت برخورد شود. 

معاون پارلمانی رییس جمهوری نیز از برنامه های وسیع دولت برای مبارزه با فساد و بویژه زمین خواری، جنگل خواری و کوه خواری در استان های شمالی خبر داده و تصریح کرده است: دولت از آغاز با دستور رییس جمهوری و مسوولیت معاون اول، مساله مبارزه با فساد به طور عام و مبارزه با بحث زمین خواری، تخریب جنگل و به تعبیر رهبر معظم انقلاب حتی کوه خواری را در دستور کار قرار داده است. 

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری هشتم تیرماه سال گذشته در دستورالعملی به وزیران جهادکشاورزی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت خواستار مقابله و برخورد جدی این سه وزارتخانه با پدیده زمین خواری شد و تاکید کرده بود هر دستگاه، گروهی را مامور کند تا تمام قراردادهای اراضی ملی و دولتی واگذار شده، مورد رسیدگی قرار گیرد. 

استاندار گیلان نیز اردیبهشت ماه پارسال در نامه ای به فرمانداران و شهرداران ابلاغ کرد ضمن نظارت دقیق از تغییر کاربری زمین های کشاورزی جلوگیری و با متخلفان برابر قانون برخورد کنند. 

در نامه محمدعلی نجفی با یادآوری جایگاه گیلان در تولید مرغوب ترین محصولات کشور آمده است: به دلیل سودجویی افراد متخلف در خرید اراضی کشاورزی و ساخت و سازهای غیرمجاز تغییر کاربری ها آفت اصلی این زمین هاست. 

وی تاکید کرده است: صدور هرگونه مجوز یا پروانه ساخت و تامین و واگذاری خدمات و تاسیسات زیربنایی مانند آب و برق و گاز و تلفن از سوی دستگاه های ذیربط در اراضی زراعی و باغ ها که به صورت غیرمجاز تغییر کاربری داده شده اند، ممنوع است. 

جنگل های هیرکانی به عنوان تنها باقیمانده رویشگاه های جنگلی دوران سوم زمین شناسی که بیش از پنج میلیون سال قدمت دارند، از موهبت های الهی برای استان های شمالی است. 

وسعت این جنگل ها 94 میلیون هکتار است که در طول سواحل جنوبی دریای خزر و شیب شمالی رشته کوه های البرز واقع شده و این جنگل ها علاوه بر داشتن تنوع زیستی با اهمیت و چشم اندازهای ارزشمند، دارای اهمیت زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی بی نظیر است که متاسفانه در دهه های اخیر با برخی تهدیدات مواجه شده اند. 

پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی با همکاری برنامه عمران ملل متحدد (UNDP) و با حمایت تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) در چهار محدوده پایلوت به وسعت 120 هزار هکتار در استان های گیلان، مازندران و گلستان در حال اجراست.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار