تابناک بررسی می کند
با توجه به تناسب تخصص ها ، از جمع هفت نماینده استان در مجلس دهم ، حضور صدیف بدری ، رضا کریمی و بشیر خالقی در کمیسیون هایی که داوطلب حضور در آن بودند قطعی خواهد بود اما در مورد حضور و ابقای چهار نماینده دیگر در کمیسیون های مورد علاقه اما و اگرهایی وجود دارد ...
کد خبر: ۲۴۱۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶ 06 June 2016

یاشار پورمجید (کارشناس تحقیقات سیاسی)

یک چینش نسبتا منطقی و تر و تمیز ! جز این نمی توان برداشت دیگری از اخبار اولیه اعلام شده در رابطه با حضور نمایندگان استان در وضعیت چینش نمایندگان استان در کمیسیون های تخصصی مجلسکمیسیون های تخصصی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی داشت.

در حال حاضر نمایندگان براساس اولویت بندیشان به عضویت کمیسیون‌های تخصصی درآمده‌اند؛ البته کمیسیون‌هایی که اعضایشان بیش از 23 نفر ظرفیت کمیسیون هستند در جلسه آتی شعب، اعضای مازاد خود را به کمیسیون‌هایی با درخواست عضویت کمتر مواجه هستند ، منتقل خواهند کرد.

این نوشتار بدون توجه به تغییر احتمالی روزهای آینده ، با مفروض قرار دادن تقسیم بندی اولیه انجام شده نمایندگان استان در کمیسون های تخصصی ، چینش فعلی را مورد بررسی قرار می دهد.

در این بین به نظر می رسد با توجه به تناسب تخصص ها ، از جمع هفت نماینده استان در مجلس دهم ، حضور صدیف بدری ، رضا کریمی و بشیر خالقی در کمیسیون هایی که داوطلب حضور در آن بودند قطعی خواهد بود اما در مورد حضور و ابقای چهار نماینده دیگر در کمیسیون های مورد علاقه اما و اگرهایی وجود دارد که امیدواریم در نهایت نتیجه به سود استان تمام شود.

کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، گروه‌هایی از نمایندگان هستند که با هدف بررسی تخصصی طرح‌ها و لوایح مطرح شده در مجلس تشکیل می‌شوند. این کمیسیون ها عهده دار وظايفي در حيطه تخصص خود هستند و اختياراتي نيز در همان زمينه دارند که از مهمترین آنها بررسي‌ طرحها و لوايح ‌ارجاعي و سپس گزارش تخصصی و در واقع خط دهی به دیگر نمایندگان مجلس‌شوراي‌اسلامي است.

در عین حال رسيدگي به درخواستهاي تحقيق و تفحص در حوزه های مربوطه و رسيدگي به سؤال نمايندگان از رئيس جمهور و وزيران وزارتخانه مورد نظر در وهله اول بر عهده نمایندگان عضو کمیسیون مربوطه است. بنابراین روشن است که نماینده عضو کمیسیون کشاورزی از ابتکار عمل و نفوذ بیشتری برای جهت دهی به قوانین و اعمال نفوذ بر وزارتخانه کشاورزی برخوردار است و یا نماینده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مقایسه با نمایندگان عضو دیگر کمیسیون ها دیگر نفوذ بیشتری بر وزارت علوم و آموزش و پرورش و موسسات زیر مجموعه است.

در عین حال هر اندازه تخصص یک نماینده با کمیسیون مربوطه همخوانی داشته باشد، در کارش موفق تر ، بین همکارانش سرآمدتر و در ذهن وزراء و معاونین وی اولی تر خواهد بود.

از این رو چینش متناسب نمایندگان استان در کمیسیون های مختلف و همچنین تناسب این حضور با تخصص آنها در پیگیری مشکلات استان و توسعه منطقه حائز اهمیت است.

خوشبختانه در این دوره از مجلس تا به اینجای کار استان اردبیل در اکثر کمیسیونهای مهم مجلس دارای نماینده است و برخلاف دوره هایی مثل مجلس هشتم که از جمع هفت نفره نمایندگان استان استان سه نفر عضو کمیسیون کشاورزی بودند و در برخی کمیسیونها هم اصلا نماینده ای نداشتیم ، این بار اما هر کدام از نمایندگان استان در یک کمیسیون حاضر شده اند که امیدواریم این تقسیم بندی در نهایت تثبیت شود.

وضعیت چینش نمایندگان استان در کمیسیون های تخصصی مجلس

در ادامه جا دارد به صورت گذرا تناسب تخصص نمایندگان فعلی استان با کمیسیون مربوطه را بررسی کنیم.

1- صدیف بدری (کمیسیون عمران)

حضور بدری در کمیسیون عمران بهترین انتخاب برای منتخب اول اردبیل بود که خوشبختانه محقق شده است.

این کمیسیون انجام وظايف محوله در امور عمراني شهرداري‌ها ، راه و شهرسازی و عمران روستايى و دهياري‌ها را بر عهده دارد و بدری که سابقه و تجربه پرباری در شهرداریهای تبریز، اردبیل و گرمی اندوخته است و مدتی نیز مدیر کل راه و شهرسازی استان بود، از بهترین ظرفیت برای انجام وظیفه در این کمیسیون مهم برخوردار است. کما اینکه در دوره افزایش اعتبارات دولتی در زمان پساتحریم ، حضور یک نماینده کاربلد در کمیسیون عمران مجلس کمک بزرگی برای پیگیری وضعیت پروژه های عمرانی منطقه خواهد بود.

2- رضا کریمی: (کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی)

هم تحصیلات و هم سوابق کریمی کاملا با کمیسیون کشاورزی همخوانی دارد. در عین حال  به دلیل آنکه رشد بخش کشاورزی عملا اصلی ترین شانس استان اردبیل برای توسعه در کوتاه مدت و میان مدت است و حداقل یک سوم مشاغل استان در این بخش متمرکز شده است، حضور نماینده متخصص در کمیسیون کشاورزی بسیار مهم بود که خوشبختانه محقق شد.

3- بشیر خالقی : (کمیسیون بهداشت و درمان)

با توجه به اهمیت بخش سلامت و صیانت از حیات اعضای جامعه ، توسعه زیرساخت های بخش بهداشت و درمان هر منطقه برای نیل به توسعه پایدار بسیار حیاتی است و چه کسی بهتر از دکتر بشیر خالقی که در مجلس هشتم هم عضو این کمیسیون بود ، می تواند به نمایندگی از استان اردبیل برای حل مشکلات زیرساختی بخش بهداشت و درمان استان تلاش کند؟

و اما دیگر چهار نماینده دیگر استان که ممکن است عضویت داوطلبانه آنها در کمیسیون مورد نظر دچار تغییر شود:

4- محمد فیضی: (کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات)

عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه از اصلی ترین شعارهای تبلیغاتی محمد فیضی در جریان برگزاری انتخابات بود. وعده ای که اگر محقق شود به نفع استان است. رشته تحصیلی و تخصصی فیضی با امور برنامه و بودجه مرتبط است و وی از شرایط علمی عضویت در این کمیسیون را داراست. ضمن آنکه حضور نماینده ای از اردبیل در کمیسیون برنامه و بودجه آن هم در دولتی که بیشتر از دولت قبلی به این بخش اهمیت می دهد و به دنبال احیای نظام بودجه بندی در کشور است ، می تواند خبر خوشحال کننده ای برای اهالی استان باشد. اما باید دید که در نهایت حمایت لازم از فیضی برای ابقاء در این کمیسیون انجام می شود یا آنکه به دلیل تعدد داوطلبان و لابی های قدرتمند استان های دیگر این مهم فعلا به تعویق خواهد افتاد.

5- میرحمایت میرزاده : (کمیسیون اجتماعی)

میرزاده به عنوان یک دانش آموخته جامعه شناسی ، فرهنگی و کسی که سالها مسئولیت های مهمی در وزارت آموزش و پرورش داشته است ، یکی از بهترین گزینه ها برای عضویت در کمیسیون آموزش ، تحقیقات و فناوری محسوب می شود با این حال نام وی فعلا در کمیسیون اجتماعی گنجانده شده است که آن هم با سوابق وی چندان بی ارتباط نیست و در صورت ماندگاری در این کمیسیون، باید براى انجام وظايف محوله در محدوده امور ادارى و استخدامى، كار، اشتغال، روابط كار و تعاون مطابق ضوابط تلاش کند.

6- ولی ملکی: ( کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری)

به دلیل سوابق طولانی ملکی در امور صنایع و معادن و شرکت های تولیدی ، الویت اصلی و منطقی این مدیر صنعتی عضویت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بود با این حال فعلا نام وی در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری آمده است که البته کمیسیون مهمی است اما بی شک ملکی تجربیات و توانمندی ارزشمندتری برای عضویت در کمیسیون مهم صنایع و معادن دارد.

7- شکور پورحسین: (کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی)

حضور متخصص حقوق داخلی در کمیسیون های تحقسق یا حقوقی و قضایی مجلس و تحت شرایطی در کمیسیون اصل 90 از دیدگاه کلان منطقی تر بود اما از بعد محلی اتفاقا حضور پورحسین در کمیسیون امنیت و سیاست خارجی می تواند برای منطقه مرزی مغان خوشایند تر باشد.

البته عضویت نماینده مغان به شرط داشتن تجربه و تخصص لازم در کمیسیونهایی مثل کشاورزی ، عمران یا برنامه و بودجه هم می توانست آورده بیشتری برای مردم منطقه داشته باشد اما تخصص نماینده فعلی مغان در امور حقوقی است و از این بابت حضور وی در کمیسیون امنیت و سیاست خارجی هم تا حدودی متناسب با شرایط کلی وی و منطقه است.

در دوره گذشته مجلس عضویت دکتر منصور حقیقت پور در راس کمیسیون یاد شده اگر چه خیلی از بابت محلی برای اردبیل آورده محلی نداشت ، اما نقش نماینده اردبیل در حمایت از برجام قابل توجه بود که امید می رود جناب پورحسین هم نقش بسزایی در توسعه همکاریها با کشورهای حوزه قفقاز ایفاء کند.

البته برای تحقق این مهم عوامل دیگری هم دخیل هستند و کمیسیون سیاست خارجی مجلس به تنهایی در تحکیم و توسعه این روابط دخیل نیست.

امید می رود با ادامه رایزنی ها و هماهنگی جمعی نمایندگان استان ، در نهایت هر یک از نمایندگان در کمیسیونهای مهم متناسب با تخصص خود حضور پیدا کنند و در قالب مجمعی همدل ، از ظرفیت تخصصی کمیسیونهای یاد شده برای پیگیری مشکلات کل مناطق استان استفاده کنند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
با سلام متاسفانه اغلب نمایندگان شهرستان گرمی در کمسیون اجتماعی یا فرهنگی در سنوات گذشته حضور داشتندکه دست آورد مناسبی برای این منطقه کمتر توسعه یافته نداشته است وعلت آن عدم توجه مردم منطقه به تخصص نمایندگان می باشدامیدوارم مردم منطقه از این به بعد بیشتر به تخصص کاندیداها اهمیت بدهند
محمد قاسمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
آقای مهندس ملکی علاوه بر اینکه عضو کمیسیون صنایع و معادن هستند کاندیدای ریاست این کمیسیون نیز میباشند لطفاً خبر را اصلاح بفرمائید .
متشکرم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار