افزایش مشارکت با رویکرد به احزاب
پرونده انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اردبیل با تغییر ۱۰۰ درصدی نمایندگان قبلی در پنج حوزه انتخابیه این استان و معرفی چهره های جدید به مجلس بسته شد...
کد خبر: ۲۲۲۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷ 02 May 2016

انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از یک سال تب و تاب سیاسی در کشور و متاثر از آن در استان اردبیل با برگزاری و اعلام نتایج دور دوم به کار خود پایان داد تا فصل جدیدی بر مبنای خواسته ها و انتظارات عمومی آغاز شود.

این خواسته ها و انتظارات چنان بود که مردم استان اردبیل براساس معیارهای شخصی و یا با رویکرد به طیف های سیاسی تمام هفت نماینده خود را برای مجلس آینده تغییر داده و به عملکرد آنها پاسخ مثبت ندادند.

این انتخابات در حالی به پایان رسید که با دو شاخصه افزایش مشارکت مردمی و رویکرد به لیست طیف‌های سیاسی و احزاب همراه بود. این امر را باید متاثر از موج های سیاسی ایجاد شده طی دو سال اخیر در کشور دانست.

استان اردبیل نیز از این قاعده مستثنی نبود و شاید جزو چند استان کشور باشد که چهره های همه نمایندگان آن تغییر یافتند و نمایندگان جدید به مجلس فرستادند.

تغییر ۱۰۰ درصدی نمایندگان اردبیل

مردم این استان که پنج نماینده خود را در چهار حوزه انتخابیه در همان دور اول به مجلس فرستاده بودند، در دور دوم نیز دو چهره جدید با گرایشات سیاسی جدید از دو حوزه به مجلس فرستادند تا نشان دهند که نمایندگان قبلی نمره قبولی از مردم نگرفته اند.

البته باید اشاره کرد که از مجموع هفت نماینده فعلی دو نماینده به دلیل رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان و یک نماینده به علت عدم ثبت نام در انتخابات حضور نداشتند، اما چهار نماینده دیگر با تمام توان در این رقابت ها شرکت کردند و در نهایت نتوانستند از مردم برای دومین بار رای اعتماد بگیرند.

به هر حال انتخابات این دوره هم به لحاظ حضور طیف های سیاسی مختلف اعم از اصولگراها، اصلاح طلبان، اعتدال و مستقل و هم به لحاظ فضا و شرایط سیاسی کشور و دوران پساتحریم داغ بود و رقابت های بسیار نزدیک و شدیدی را در آن شاهد بودیم.

در این دوره تمام گره های سیاسی با حضور چهره های جدید و نیروهای جوان به شدت رقابت کردند تا ترکیب کاملا جدید به مجلس دهم راه یابد. ترکیبی که تمام گروه ها و طیف ها در آن سهیم هستند.

در دور اول این رقابت ها که با مشارکت بیش از ۷۰ درصدی مردم اردبیل همراه بود تکلیف پنج نامزد مشخص و چهار نامزد نیز برای تعیین دو منتخب دیگر به دور دوم رفتند.

از حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین که دارای سه نماینده در مجلس است، صدیف بدری از طیف اصولگرا با کسب ۸۷ هزار و ۷۳۰ رای و رضا کریمی از طیف اصلاح طلب با ۸۶ هزار و ۳۱۲ رای از مجموع از ۲۸۶ هزار و ۷۶۵ رای ماخوذه به عنوان دو نماینده منتخب مردم اردبیل به مجلس شورای اسلامی راه یافتند.

تنها نماینده باقی مانده این حوزه نیز در دور دوم مشخص شد، رقابت سخت و فشرده محمد فیضی و سید کاظم موسوی در نهایت با پیروزی فیضی که در دور اول به عنوان نامزد مستقل و در دور دوم به طیف اصلاح طلب منتسب شد، همراه و این نامزد با کسب بیش از ۷۶ هزار رای به مجلس راه یافت تا ترکیب سه نفره حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین مشخص شود.

دیگر حوزه ای که انتخابات در آن به دور دوم کشیده شده بود، شهرستان های پارس آباد و بیله سوار بود که در این حوزه رقابت ایرج بیگدلو اصولگرا با شکور پورحسین مستقل به نفع پورحسین خاتمه یافت. در دور دوم اصلاح طلبان و گروه اعتدال از این نماینده حمایت کردند.

در حوزه انتخابیه گرمی میرحمایت میرزاده از طیف اصلاح طلب توانست با کسب ۲۱ هزار و ۳۹۹ رای به عنوان منتخب به مجلس راه یابد. در گرمی تعداد کل آرای ماخوذه بالغ بر ۴۸ هزار و ۴۷۲ رای و میزان مشارکت ۷۰.۵ درصد بود.

در حوزه انتخابیه مشگین‌شهر ۱۳ نفر به رقابت پرداختند و در مجموع از ۸۵ هزار و ۷۴۹ رای ماخوذه ولی ملکی نامزد مستقل با کسب ۲۲ هزار و ۴۵۷ رای به مجلس راه یافت. در این حوزه نیز ۷۰ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات مشارکت داشتند.

در حوزه انتخابیه خلخال و کوثر نیز ۱۷ نفر به رقابت پرداختند و کل آرای ماخوذه در این حوزه ۶۰ هزار و ۳۵۹ رای بود که در نهایت بشیر خالقی که در لیست اصولگرایان قرار گرفته بود، با کسب ۱۹ هزار و ۱۲۰ رای منتخب شد.

این فهرست در نهایت نشان داد که در این استان رقابت گروه های سیاسی بسیار داغ و نزدیک بوده و به نظر می رسد برخلاف دوره های گذشته مردم این استان به افراد منتخب و لیست های طیف های سیاسی آرا بیشتری داده اند.

فهرست منتخبین نشان می دهد که از طیف اصولگرا دو نماینده (صدیف بدری از حوزه اردبیل، نمین، نیر و سرعین و بشیر خالقی از حوزه خلخال و کوثر) به مجلس راه یافته است.

از طیف اصلاح طلبان و اعتدال و توسعه و جهره های منتسب به آن نیز چهار نماینده شامل رضا کریمی و محمد فیضی از حوزه اردبیل، نمین، نیر و سرعین - سیدحمایت میرزاده از حوزه گرمی و شکور پورحسین از حوزه پارس آباد و بیله سوار به مجلس رسیدند.

ولی ملکی از حوزه مشگین شهر هم به عنوان نامزد مستقل در همان دور اول به مجلس راه یافت تا تقریبا نشان دهد که تمامی طیف ها در این دور و با داشتن نمایندگان خود سهیم بوده اند.

اما علاوه بر عدم راهیابی هیچ کدام از نمایندگان فعلی استان به مجلس به نظر می رسد شکست سیدکاظم موسوی نماینده دور هشتم مردم اردبیل در دور دوم و در رقابت با محمد فیضی از اتفاقاتی بود که کمتر پیش بینی می شد.

مشارکت ۷۰ درصدی مردم در دو حوزه دارای انتخابات دوم در استان اردبیل نیز از نکات برجسته این دوره بود، چراکه معمولا دور دوم اتخابات با مشارکت کمتری در دوره های گذشته به ثبت رسیده بود ولی این بار به دلیل رقابت نزدیک طیف های سنتی سیاسی، تنور انتخابات همچنان گرم ماند تا حماسه هفتم اسفند در اردیبهشت ماه تکمیل و برگ زرینی در مشارکت مردمی به ثبت برسد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شهروند مشگینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
سلام.ولی ملکی در لیست کارگزان سازندگی مشگین شهر و لیست اصلاح طلبان مشگین شهر قرار داشت و این گروه ها با عدم تمکین از اسدی که در لیست استانی اصلاح طلبان قرار داشتکار خودشان را کردند. گروه های اصلاح طلب مشگین شهر ، از ولی ملکی حمایت کردند. بنابراین اقای ملکی با خرج کردن ثابت کردبا پول می شود همه را اعم از خودی و غیرخودی می توان خرید و نماینده منطقه مشگین شهر شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار