کد خبر: ۱۸۹۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶ 29 February 2016
روزنامه دنیای اقتصاد از کاهش تولید خودرو پس از لغو تحریم‌ها خبر داده است:‌ کارنامه 11 ماهه تولید خودروسازان کشور در حالی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که طبق آن، تیراژ محصولات سواری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. غول‌های جاده مخصوص همچنین با کاهش تیراژ در بهمن‌ماه و نسبت به دی نیز مواجه شدند تا روند صعودی تولید ماهانه آنها متوقف شود. بر این اساس، در مجموع تا پایان بهمن‌ماه امسال، 731 هزار و 359 دستگاه انواع محصولات سواری در ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به تولید رسیده که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهشی حدودا 5/ 8 درصدی را نشان می‌دهد.
این سه خودروساز همچنین در بهمن‌ماه، 80هزار و 820 دستگاه انواع محصولات سواری را تولید کرده‌اند تا در مقایسه با دی ماه، کاهشی 5/ 5 درصدی را تجربه کنند. مطابق با آمار اعلامی، ایران خودرویی‌ها طی بهمن امسال، 47 هزار و 766 دستگاه محصول را به تولید رسانده‌اند که در مقایسه با دی ماه، حدود 5/ 8 درصد کمتر بوده است. این شرکت همچنین در 11 ماه امسال، تیراژی 435 هزار و 344 دستگاهی از خود به جا گذاشته که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهشی 3/ 8 درصدی را نصیب بزرگ‌ترین خودروساز ایران کرده است. از سایپا نیز خبر می‌رسد که این شرکت تا پایان بهمن‌ماه 194 هزار و 289 دستگاه تیراژ داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 14 درصد افت را به خود می‌بیند. پارس‌خودرویی‌ها اما با توجه به تیراژ 101 هزار و 726 دستگاهی شان، توانسته‌اند افزایشی 2/ 4 درصدی را در 11 ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کنند.
کاهش تولید خودروسازان در شرایطی است که طبق برنامه وزارت صنعت، باید یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو طی سال‌جاری به تولید برسد و با توجه به آمار فعلی، بعید است خودروسازان حتی به تیراژ یک میلیون دستگاه نیز دست پیدا کنند. در این شرایط باید منتظر ماند و دید وزارت صنعت برای سال آینده چه برنامه‌ای را به خودروسازان خواهد داد و آیا باز هم بر افزایش تیراژ تاکید خواهد کرد یا اینکه به ثبات تولید قناعت می‌کند، اما کاهش تولید خودرو در شرایطی رخ داده که ابرهای تحریم از آسمان کشور کنار رفته‌اند و از همین رو انتظار می‌رود صنایع داخلی به‌خصوص خودروسازی، با رشد کمی و کیفی مواجه شوند. با این حال، خودروسازان فعلا نتوانسته‌اند در پسابرجام آماری مثبت را در تولید، از خود به جا بگذارند و باید منتظر ماند و دید در ماه‌های آینده چه خواهند کرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار