مشاور شهردار اصفهان و پیشگام انقلاب اسلامی:
تابناک: مشاور شهردار اصفهان و عضو مجمع پیشگامان انقلاب اسلامی گفت:شاه چهار روز قبل از فرارش از ایران با هلی کوپتر دور تا دور تهران را بازدید کرد و به نتیجه رسید که مردم او را نمی خواهند.
کد خبر: ۱۶۴۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶ 16 January 2016
به گزارش تابناک به نقل از ایمنا، "مرتضی آرسته" درباره خاطرات خود به مناسبت 26 دی ماه سالروز فرار شاه از ایران گفت:نقطه آغاز فرار شاه از ایران از قیام خونین 15 خرداد 1342 بود که با رهبری الهی و هوشمندانه امام خمینی(ره) و همراهی آگاهانه و گسترده مردم ایران همراه بود.
وی ادامه داد:با دستگیری امام خمینی(ره) پس از سخنرانی ایشان در روز عاشورا در مدرسه فیضیه، آیت الله خادمی  تشكیل جلسه داده و اعلامیه‌هایی را صادر كردند سپس با تبعید حضرت امام (ره)، مردم به رهبری روحانیون از بازار تا جامعه معلمان دست به اعتصاب زدند.
وی با بیان این که پیام های امام (ره) از عراق ،ترکیه و حتی پاریس به ایران می رسید اذعان داشت:اوج حرکت های انقلابی در محرم و صفر بود به طوری که از 13آذر سال 57 طی ده روز عزاداری  به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی اقدامات مهمی صورت گرفت و تا 26 دی ماه روز فرار شاه از ایران طول کشید .
این پیشگام انقلاب با بیان این که در پی خروج شاه، امام خمینی(ره) اعلام كردند به زودی به ایران خواهند آمد، اظهارداشت:سه روز پس از خروج شاه، با پیام امام خمینی(ره) مردم در سراسر کشوردر تظاهرات میلیونی اربعین (29 دی 1357)به عنوان رفراندوم به صورت حضوری  شركت كردند به طوری که اصفهانی ها در میدان امام (ره) همچون سیل خروشان موج می زدند.
وی با اشاره به این که شاه 4 روز قبل از فرارش از ایران با هلی کوپتردور تا دور تهران را بازدید کرد و به نتیجه رسید دیگر کسی او  را نمی خواهد تصریح کرد: مردم خواستار سقوط حكومت پهلوی و بازگشت امام خمینی به كشور بودند، لذا شاه با این بهانه که نیاز به استراحت دارد از ایران خارج شد و بختیار به منظور سر و سامان دادن اوضاع، سکان کشور را به دست گرفت که امام راحل در پیامی حکومت بختیار را غیر قانونی اعلام کرد.
آراسته به فرار شاه در روز 26 دی ماه سال 57 اشاره و بیان کرد: در آن روز شاه و همسرش به دنبال بدرقه بختیار (نخست وزیر) سعید (رئیس مجلس شورای ملی)، علی قلی اردلان (وزیر دربار) و فرماندهان عالی رتبه ارتش و گروهی از رجال و شخصیت های مملکتی فرودگاه مهر آباد  را ترک کرد.
وی ادامه داد: بعد از فرار شاه از ایران، امام (ره) در پیامی به مردم اعلام کردند آرامش خود را حفظ کنید و اکنون کارهای مهمتری وجود دارد و هر چه سریع تر به ایران باز می گردم و امام خمینی(ره) پس از چهارده سال و سه ماه تبعید و دوری از وطن (از 13 آبان 1343 تا 12 بهمن 1357)، در میان استقبال میلیون ها ایرانی در 12 بهمن 1357 با پرواز ایرفرانس از پاریس وارد تهران شد.
این پیشگام انقلاب در مورد نقش مردم اصفهان در فرار شاه از ایران گفت: مردم اصفهان در تمام دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی داشتند و به عنوان پیشگام و پیشتاز عمل می کردند، به طوری که اولین شهری که در آن حکومت نظامی شکل گرفت اصفهان بود و با تحصن آیت الله خادمی از سراسر کشور به دیدن این روحانی می آمدند.
وی با بیان این مطلب که ده روز قبل از این که امام وارد ایران شود، مردم اصفهان برای استقبال از امام به تهران رفته بودند اذعان  داشت: ۲۰ اتوبوس از جامعه معلمان از اصفهان  راهی تهران شدیم و در مهدیه تهران مستقر شدیم. البته 10 روز  آنجا بودیم تا اینکه شب ۱۲ بهمن اعلام شد، حضرت امام فردا به طور قطعی و صد در صد وارد تهران می‌شوند. خدا می‌داند آن شب در تهران چه خبر شد و چقدر همه خیابان‌ها و کوچه‌ها دیدنی بود. تمام جوانان آن شب تا صبح، با اشک چشم خیابان‌ها را برای ورود امام (ره) تمیز کردند.
آراسته با بیان این که ستاد استقبال و انتظامی بهشت زهرا  از سوی مردم اصفهان انجام گرفت افزود:امام خمینی(ره) مستقیماً به بهشت زهرا رفتند اما به علت ازدحام جمعیت از هلی كوپتر استفاده کردند  و در آنجا سخنرانی تاریخی نمودند. ستاد استقبال از ورود حضرت امام خمینی(ره)، وظیفه انتظامات و نظم بخشی منطقه حساس بهشت زهرا را به دست اصفهانی‌ها داده بود و این گونه شد که جامعه معلمان اصفهان، انتظامات سرتاسر خیابان بهشت زهرا و خود بهشت زهرا را به دست گرفته بود.
وی اضافه کرد: برادر شاه‎‌نوش از جوانان بسیار فعال اصفهانی در آن زمان بود. شهید مطهری و شهید مفتح یکی را می خواستند جلوی حضرت امام در فرودگاه خیر مقدم بگوید که هم معلم باشد و هم دانشجو. ایشان هم که هر دو خصوصیت را داشت، برای این کار انتخاب شد و متن خیرمقدم را بعد از همخوانی "سرود خمینی ای امام” در فرودگاه مهرآباد که نوشته و دست خط شهید مطهری(ره) بود، اجرا کرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار