فرمانده نیروی انتظامی استان گیلان گفت:
ناجا در راستای فرامین رهبر معظم انقلاب در حفاظت از منابع طبیعی، با دست اندازان به جنگل ها و مراتع برخوردی جدی می کند.
کد خبر: ۱۴۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸ 16 March 2015
به گزارش تابناک گیلان، فرمانده نیروی انتظامی استان گیلان گفت: ناجا در راستای فرامین رهبر معظم انقلاب در حفاظت از منابع طبیعی، با دست اندازان به جنگل ها و مراتع برخوردی جدی می کند.

سردار ابراهیم قائدرحمتی افزود: نیروی انتظامی به عنوان سرباز فرمانده کل قوا ، تمام توان خود را برای اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری در حفاظت از منابع طبیعی به کار می گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری، باید همگان خود را موظف بدانند که برای اجرایی کردن منویات ایشان در حفاظت از منابع طبیعی و انفال الهی تلاش کنند.

فرمانده نیروی انتظامی گیلان بیان داشت: در همین زمینه، جلساتی با حضور دستگاه های ذیربط تشکیل شده تا این نهادها حضوری فعال در این زمینه داشته باشند و دستگاه قضایی و ناجا نیز حمایت و آمادگی خود را اعلام کرده اند.

وی قانون را فصل الخطاب دانست و همگان را به رعایت قانون فراخواند و گفت: در این صورت است که هم می توان از منابع طبیعی به صورت صحیح استفاده و هم از این منابع و سرمایه های کشور حفاظت کرد.

به گفته سردار قائد رحمتی؛ آمارهای ارائه شده در ارتباط با دستگیری قاچاقچیان چوب و برخورد با افرادی که نسبت به قطع درختان اقدام می کنند، مؤید عزم نیروی انتظامی در حفاظت از منابع طبیعی است.

وی اضافه کرد: باید با فرهنگ سازی و افزایش آگاهی های عمومی، زمینه حراست از منابع طبیعی را فراهم آوریم و از این طریق است که می توان این سرمایه ها را به نسل های آینده هم انتقال داد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هفدهم اسفندماه جاری در دیدار مسوولان و دست اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط زیست، حراست از جنگل ها و مراتع و فضاهای سبز را نیازمند برنامه ریزی، تدبیر، پیگیری مستمر و جدی و قاطعیت دستگاه های مرتبط دانستند و با اشاره به دیدگاه اسلام در خصوص اهمیت حفظ زمین و ثروت های عمومی کره خاکی گفتند: اسلام و ادیان الهی همواره بر لزوم احساس مسئولیت انسان در قبال طبیعت و حفظ تعادل میان انسان و طبیعت تأکید کرده اند زیرا عامل اصلی بروز مشکلات زیست محیطی بر هم خوردن این تعادل است.

ایشان به جنگل ها و مراتع به عنوان ریه های تنفسی شهرها و عوامل نگهدارنده خاک اشاره و از دست اندازی افراد سودجو به جنگل ها و منابع طبیعی بخصوص در شمال کشور ابراز تأسف شدید کردند و افزودند: دستگاه های مسئول باید قاطعانه با تعدی به جنگل ها به هر بهانه ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهات به ظاهر قابل قبول ، مقابله کنند.

معظم له پدیده زمین خواری و اخیراً کوه خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از دیگر مسائل رنج آور و اسف بار دانستند و تأکید کردند: باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاه ها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم بشدت برخورد شود.

معاون پارلمانی رییس جمهوری نیز از برنامه های وسیع دولت برای مبارزه با فساد و بویژه زمین خواری، جنگل خواری و کوه خواری در استان های شمالی خبر داده و تصریح کرده: دولت از آغاز با دستور رییس جمهوری و مسئولیت معاون اول، مسأله مبارزه با فساد به طور عام و مبارزه با بحث زمین خواری، تخریب جنگل و به تعبیر رهبر معظم انقلاب حتی کوه خواری را در دستور کار قرار داده است. 

جنگل های هیرکانی به عنوان تنها باقیمانده رویشگاه های جنگلی دوران سوم زمین شناسی که بیش از پنج میلیون سال قدمت دارند ، از موهبت های الهی برای استان های شمالی است.

وسعت این جنگل ها 94 میلیون هکتار است که در طول سواحل جنوبی دریای خزر و شیب شمالی رشته کوه های البرز واقع شده و این جنگل ها علاوه بر داشتن تنوع زیستی با اهمیت و چشم اندازهای ارزشمند ، دارای اهمیت زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی بی نظیر نیز می باشند که متأسفانه در دهه های اخیر با برخی تهدیدات مواجه شده اند.

پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی با همکاری برنامه عمران ملل متحدد (UNDP) و با حمایت تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) در چهار محدوده پایلوت به وسعت 120 هزار هکتار در استان های گیلان، مازندران و گلستان در حال اجراست.

استان گیلان 564 هزار هکتار جنگل و 222 هزار هکتار مرتع دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار