سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه هدایت تحصیلی یکی از ارکان مهم انتخاب رشته صحیح دانش‌آموزان است، گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از دانش‌آموزان علاقه دارند در رشته‌های هنرستانی تحصیل کنند اما فضای کافی نداریم و با کمبود فضا در هنرستان‌ها مواجه هستیم و دانش‌آموز مجبور می‌شود در رشته فنی که مورد علاقه‌اش نیست، تحصیل کند.
کد خبر: ۱۱۶۴۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷ 29 April 2024

تابناک خوزستان: عبدالله حبیبی با حضور با اشاره به گستردگی و شرایط خاص خوزستان و لزوم همکاری همه‌جانبه در آموزش اظهار کرد: آموزش و تربیت دو مقوله مهم و تاثیرگذار در زندگی هر انسان هستند. اگر استعدادهای خدادادی آموزش داده نشوند، از دست می‌روند و در نتیجه یک انسان از دست می‌رود زیرا اگر انسان به این دو مقوله مجهز نشود با سایر موجودات تفاوتی نخواهد داشت.

وی افزود: مجموعه آموزش و پرورش، دو امر مهم آموزش و پرورش را بر عهده دارد و این دو موضوع مهم به تنهایی قابل تحقق نیستند. اگر با هم‌افزایی کار شود می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود خوزستان استفاده کنیم و جایگاه علمی خود را به دست بیاوریم. با هم‌افزایی نسلی توانمند، انقلابی، ماهر و امیدوار برای حل مشکلات استان خوزستان به صورت جهادی خواهیم داشت.

حبیبی بیان کرد: ایران قوی از مدرسه بیرون می‌آید و اگر دانش‌آموز قوی تربیت شود، ایران قوی خواهیم داشت.

وی افزود: یکی از مسائل مهم در آموزش و پرورش، مهارت‌آموزی و کارهای عملیاتی و آزمایشگاهی است زیرا صرف درس خواندن به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را رفع کند، بنابراین یکی از تکالیف صنایع این است در جوار خود هنرستان ایجاد کنند و این دانش‌آموزان بعد از مهارت‌آموزی جذب صنایع شوند.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در حال حاضر طرح هر دانش‌آموز یک‌ مهارت را داریم و بنا بر آن دانش‌آموز باید یک مهارت را آموزش ببیند و سپس این مهارت را ادامه دهد. باید در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشیم و به گونه‌ای نباشد که دانش‌آموز امروز یک مهارت ببیند و فردا مهارت دیگری. در مواردی دانش‌آموز در یک رشته درس می‌خواند و بعد متوجه می‌شود به این رشته علاقه‌ای ندارد.

کمبود فضای آموزشی برای گسترش هنرستان‌ها

وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی یکی از ارکان مهم انتخاب رشته صحیح دانش‌آموزان است، افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از دانش‌آموزان علاقه دارند در رشته‌های هنرستانی تحصیل کنند اما فضای کافی نداریم و با کمبود فضا در هنرستان‌ها مواجه هستیم و دانش‌آموز مجبور می‌شود در رشته فنی که مورد علاقه‌اش نیست، تحصیل کند.

حبیبی گفت: باید همه پای کار بیایند و در شورای آموزش و پرورش استان خوزستان مصوب شود که صنایع و شهرک‌های صنعتی، هنرستان‌هایی ایجاد و و نیروهای ماهر تربیت کنند.

وی با اشاره به حوزه تعلیم و تربیت بیان کرد: باید همه به ویژه دانشگاه‌های دغدغه‌مند در حوزه تربیت پای کار بیایند. هر چه آموزش و تربیت بهتر باشد دانشگاه‌ها با معضلات کمتری مواجه خواهند شد.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: اگر در دوران ابتدایی پی محکم گذاشته و مبناها برای آموزش به خوبی بسته شود، کار راحت‌تر خواهد بود اما اگر سهل‌انگاری شود مشکلات در دانشگاه خود را نشان می‌دهد.

کمبود معلم در خوزستان چگونه مدیریت می‌شود؟

وی با اشاره به وضعیت کمبود معلم در استان خوزستان افزود: امسال با استفاده از ظرفیت دانشجومعلمان، نیروهای بازنشسته و اضافه‌کاری همکاران ما با وجود کمبود معلم، در استان خوزستان کلاس بدون معلم نداشتیم.

حبیبی گفت: امسال از طریق ماده ۲۸ معلمان در سه حوزه آموزگاری، کیفیت‌بخشی در حوزه پرورشی، بهداشت و مشاوره و دبیری جذب خواهیم داشتیم و قبولی‌ها به جذب ۴ هزار معلم منجر می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این، همکاران بازنشسته برای ادامه همکاری تشویق شده‌اند و در سال‌های آینده با امید و انگیزه بیشتری در آموزش و پرورش در خدمت همکاران بازنشسته خواهیم بود. همکاران بازنشسته از توانمندی‌های خاصی برخوردار هستند اما در ۴۸ تا ۵۰ سالگی بازنشسته می‌شوند در حالی که هنوز جوان هستند و امکان بهره‌مندی از توانی‌هایشان وجود دارد تا تجربه‌ای که در طول سال‌ها به دست آورده‌اند در خدمت آموزش و پرورش بماند.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: امسال یک هزار و ۴۰۰ دانشجو معلم و بازنشسته به ما کمک و کمبود معلم را جبران کردند.

دانش‌آموزان خوزستانی بیشتر چه رشته‌هایی را انتخاب می‌کنند؟

وی با اشاره به روند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بیان کرد: اولویت دختران و پسران به ترتیب رشته‌های تجربی، ریاضی و انسانی است. رشته تجربی مورد توجه زیاد دانش‌آموزان به ویژه دختران است و گاهی در مدارس دخترانه شاید رشته ریاضی تشکیل هم نشود.

حبیبی گفت: انتخاب رشته ریاضی نسبت به تجربی آمار کمتری دارد، در حالی که میزان قبولی در این رشته در دانشگاه بسیار بیشتر است و تقریبا صددرصد است.

وی افزود: تلاش می‌شود در متوسطه اول، روی رشته‌های مهارتی کار شود. در هفته مشاغل امسال دانش‌آموزان از مشاغل مختلف بازدید کردند و این موضوع تاثیر زیادی بر انتخاب رشته صحیح دانش‌آموزان و رفتن آن‌ها به سمت رشته‌های دیگر خواهد داشت.  

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به برتری این استان در حوزه هدایت تحصیلی به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش گفت: نیازمند عزم استانی برای راه‌اندازی هنرستان‌های مختلف هستیم. در خوزستان میزان هدایت تحصیلی به سمت هنرستان‌ها ۴۴ درصد بوده است و این عدد باید تا سال ۱۴۰۴ به ۵۰ درصد برسد. شاید امسال این عدد تحقق یابد و تنها مشکل تامین فضای آموزشی را داریم.

دوگانگی در راه‌اندازی هنرستان‌های جوار صنعت

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات در راه‌اندازی هنرستان‌های جوار صنعت در حوزه محیط زیست است. سازمان حفاظت محیط زیست عنوان می‌کند به دلیل آلودگی صنایع امکان ایجاد هنرستان در جوار صنعت وجود ندارد بنابراین با دوگانگی هم روبه‌رو هستیم.

حبیبی گفت: قرار است در شیرین شهر ۸۰ هکتار زمین برای ایجاد هنرستان‌های مهارتی به آموزش و پرورش داده شود و برای سهولت تحصیل، سعی می‌شود شبانه‌روزی باشند.  ممکن است در برخی شهرستان‌ها صنعت نداشته باشیم و باید موانع را برای دانش‌آموزانی که می‌خواهند در هنرستان‌های جوار صنعت درس بخوانند، برداریم و هنرستان‌های شبانه‌روزی راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: در این زمینه با صنایع مختلف از جمله پتروشیمی‌ها، فولاد و نیشکر رایزنی کرده‌ایم. در هندیجان نیز با همکاری منابع طبیعی در حال راه‌اندازی هنرستان کشاورزی و شیلات هستیم.

برنامه‌های هفته معلم امسال در خوزستان

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با تبریک هفته معلم و برنامه‌های بزرگداشت مقام معلم گفت: انتظار می‌رود همه از مقام معلم تقدیر کنند. امسال روند انتخاب معلم نمونه تغییر کرد؛ دستورالعمل شناسایی معلمان نمونه از دی‌ماه سال گذشته ابلاغ شد و پس از برررسی، در نهایت ۱۴ معلم نمونه در استان خوزستان انتخاب شدند و در مرحله کشوری نیز یک معلم نمونه کشوری داشیم.

وی بیان کرد: اجرای یک برنامه در اداره‌کل با حضور معلمان پیشکسوتان، تقدیر از معلمان نمونه با حضور معاون وزیر، دیدار ۵۵ معلم با مقام معظم رهبری، دیدار تعدادی از معلمان با رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضاییه، اجرای برنامه یک شب با معلم در یکی از پارک‌های اهواز با راه‌اندازی ۱۱۰ غرفه با پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی از دیگر برنامه‌های این هفته هستند.

حبیبی گفت: خوزستان دو معلم با جلوه‌های ویژه معلمی در سطح کشور دارد که از آن‌ها تقدیر می‌شود. یکی از معلمان به کودکان کار درس می‌دهد و یکی دیگر از معلمان به کودکان بیمار در بیمارستان آموزش می‌دهد.

وی افزود: همچنین از مدیران برتر که در حوزه بازماندگان از تحصیل تلاش کردند، تقدیر می‌شود.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار