استاندار قم با تاکید بر اینکه افزایش بهره‌وری را باید در بخش کشاورزی به عنوان یک اولویت مهم دنبال کنیم، گفت:افزایش بهره‌وری به معنای این است که تولید ما در واحد سطح باید افزایش پیدا کند.
کد خبر: ۱۱۳۰۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷ 07 October 2023

به گزارش تابناک قم، سید محمد آقامیری روز شنبه در آیین بزرگداشت روز ملی روستاها و عشایر، بیان داشت:یکی از معضلات بخش کشاورزی این است که به سمت اقتصادی کردن کشاورزی حرکت نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه این موضوع می‌تواند به اقتصادی کردن بخش کشاورزی کمک کند، عنوان کرد: بجای افزایش قیمت باید هزینه را کاهش داده و بهره‌برداری را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه ۹۳ درصد از آب کشور در بخش کشاورزی در حال مصرف است، خاطرنشان کرد: هفت درصد از آب کشور نیز برای صنعت و شرب مصرف می‌شود در نتیجه بازدهی، عملکرد و بهره‌وری در بخش کشاورزی باید بیش‌تر از صنعت باشد.

آقامیری با بیان اینکه نباید منابع باارزش آبی را بدون منافع هدر دهیم، تصریح کرد: ۳۵ درصد جمعیت کشور در روستاها هستند و آنان تمام امنیت غذایی مردم در شهرها را تامین می‌کنند ولی نگاه ما به قله و افزایش بهره‌وری است.

وی با اشاره به اینکه این افزایش بهره‌وری مولفه‌های بسیاری دارد، یادآور شد: در نخستین مرحله باید بهره‌وران ما در بخش کشاورزی باسواد و روز آشنا باشند.

استاندار قم با بیان اینکه ۵۵ درصد جمعیت کشاورزان ما در کشور سن بالاتر از ۵۰ سال را دارند، اظهار داشت: هنوز جوانان و نخبگان در بخش کشاورزی ورود جدی نکرده‌اند و باید در ادامه شاهد افزایش حضور نسل جوان در این بخش باشیم.

وی با اشاره به اینکه اقدامات باید در چارچوب‌های علمی انجام شود، مطرح کرد: تولید ما باید همراه با مدیریت آب و خاک انجام شود و این تولید باید نزدیک ارگانیک باشد.

آقامیری با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی باید همراه کشاورزان در حوزه تحقیقات باشند، عنوان کرد: باید در حوزه تولید و مدیریت منابع و کشت دوره‌های متعددی برای کشاورزان برگزار شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار