کد خبر: ۱۱۲۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳ 16 October 2015

در مورد قدمت هنرنمایشی آیینی و سنتی تعزیه در شهرستان کمیجان تاریخچه مستندی نیست اما آنچه از شواهد پیداست از همان زمان که هنر تعزیه در سطح ایران شروع به رشد نمود و گسترش یافت؛ در استان مرکزی و بویژه در شهرستان کمیجان نیز این آیین شروع به تبلور نمود.

در ادامه همین رشد و گسترش تعزیه، اکثر روستاهای این شهرستان در ایام بخصوصی بویژه در ماه های محرم و صفر و رمضان با عناوین مختلف، تعزیه سید و سالار شهیدان(ع) و سایر انبیا و اولیا را برگزار می کردند.

به دنباله همین امر و با توجه به ساخت و فرهنگ دینی منطقه، مردم نیز با شور و اعتقاد قلبی خاصی در این قبیل مراسمات شرکت می کردند.

متاسفانه در سالهای اخیر این هنر آیینی و مذهبی در اثر عوامل مختلفی مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته به صورتی که در اکثر روستاها به غیر از دو شهر کمیجان و میلاجرد و معدود روستاهای بزرگ، مراسم تعزیه برگزار نمی شود و یا بسیار محدود است.

دقیق تر که بررسی می کنیم علت این بی رونقی تعزیه را در عواملی همچون نبود ارتباط موثر و مستمر بین اعضای قدیمی و کسانی که به نوعی پیش گام در این عرصه بودند با جوانانی که طالب یادگیری این هنر هستند و یا دودستگی و اختلاف بین اعضا و هیئت های برگزاری می یابیم.

علل دیگر این امر، خالی شدن برخی از روستاهای منطقه و نداشتن جمعیت کافی، نبود برنامه جامع و مدون توسط مسئولین مربوطه است که البته در این مورد آیین های اصیل سنتی و حتی بازیهای محلی نیزمورد بی مهری قرار گرفته اند.

رواج رسانه های دیداری همچون تلویزیون و شبکه های اجتماعی، کاهش کیفیت تعزیه ها به خاطر استفاده نکردن از نسخه های اصیل تعزیه، نبود کتب معتبر و یا تحریف برخی از متون و نسخه های تعزیه و گنجاندن اشعار ناهمگون در آن و عدم بهره گیری از قشر جوان در کنار افراد با سابقه در امر تعزیه برخی از علل دیگر کم رنگ شدن برپایی تعزیه در شهرستان کمیجان است.

در روزگاری که استفاده از هنر، بویژه هنر نمایش برای انتقال فرهنگ بسیار مورد تاکید است جای خالی تعزیه در این انتقال فرهنگ و مفاهیم دینی بسیار مشهود است که به نظر می رسد مسئولین باید نسبت به کاهش رونق تعزیه و گسترش شیوه های عزاداری که بسیاری از آنها مورد تایید هم نیست توجه نموده و در راستای رونق دهی به تعزیه اصیل فکری بیاندیشند.

یادداشت از: سید علی حسینی مسئول گروه فرهنگی هنری ماندگار

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
درویشعلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
سلام مسوول محترم.خدا خیرتون بده.مساله مهمترازاین را کمیجان درزمینه فرهنگی نداره؟مراسمات نه جانم مراسم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار