جلسه بعد برجام روز سه شنبه
تابناک گیلان: صحن جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل در حالی آغاز به کار کرد که بررسی طرح اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در دستور کار آن قرار دارد.
کد خبر: ۱۰۹۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶ 11 October 2015
تابناک گیلان: صحن جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل در حالی آغاز به کار کرد که بررسی طرح اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در دستور کار آن قرار دارد.


حضور ظریف در نشست علنی/ داد و فریاد کریمی قدوسی / عصبانیت لاریجانی: شلوغ نکنید، بنشیند سرجایتان


صحن جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل در حالی آغاز به کار کرد که بررسی طرح اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در دستور کار آن قرار دارد.

به گزارش شفاف، جلسه علنی امروز (یکشنبه، 19 مهرماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر علی لاریجانی و با حضور 198 نفر از نمایندگان رأس ساعت 8 و 15 دقیقه آغاز به کار کرد.

لازم به ذکر است که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وی برای دفاع از طرح اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در صحن علنی امروز مجلس حاضر شدند.

با ورود ظریف به مجلس فریادهای کریمی قدوسی باعث شد تا علی لاریجانی به وی تذکر دهد و با عصبانیت بگوید: شلوغ نکنید، بنشیند سرجایتان!

موافقت نمایندگان با بررسی اولویت دار طرح برجام


در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی درخواست تعدادی از نمایندگان برای در اولویت قرار گرفتن بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد طرح اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.

پس از اظهارات موافقان و مخالفان، نمایندگان با ۱۳۳ رای موافق، ۹۶ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در مجلس با قرار گرفتن این طرح در اولویت بررسی صحن علنی مجلس موافقت کردند.


طرح «الزام دولت به اقدام متناسب در اجرای برجام» که هفته گذشته یک فوریت آن توسط نمایندگان مجلس تصویب شد، از سوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع شده و طی دستور العمل مجلس، امروز یکشنبه 19 مهرماه این طرح در صحن علنی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. طبق قانون بایستی دولتی لایحه‌ای در این زمینه تقدیم دولت می‌کرد اما با عدم انجام این مساله مجلس خود طرحی در این زمینه آماده کرده است. طرح مذکور طی توافقاتی که انجام شده باید تا 26 مهرماه از سوی مجلس مورد بررسی کامل قرار گیرد.

در ادامه مشروح گزارش روند بررسی طرح برجام در مجلس تقدم حضور مخاطبان گرامی‌ می‌شود:

آغاز جلسه علنی مجلس با حضور ظریف و بدون حضور 88 نماینده

از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استجلسه علنی مجلس با حضور وزیر امور خارجه از دقایقی پیش آغاز شد.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی از دقایقی پیش با اعلام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد. جلسه علنی امروز با حضور 199 تن از نمایندگان آغاز به کار کرد که با این حساب، در آغاز جلسه 88 نماینده در صحن حضور نداشتند.

در حالی که بررسی طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران برای اجرای برجام به عنوان چهارمین دستور کار جلسه علنی مجلس از سوی هیئت رئیسه پارلمان قرائت شد، از ابتدای نشست علنی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در صحن حضور داشتند.


اظهارات لاریجانی در صحن علنی مجلس

از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استعلی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (19 مهر 94) با تسلیت شهادت سردار حسین همدانی در سوریه، گفت: این مرد استوار جبهه‌ها که هم در میدان دفاع مقدس و هم در میدان مبارزه با صهیونیست‌ها و تروریست‌ها و هم در میدان مبارزه فرهنگی با سر زندگی و فکر خلاق و عمل صالح حاضر بود آخرین روزهای عمر خود را نیز وقف مجاهدتی برای نجات برادران مسلمان سوریه از چنگال ستمکاران تروریست کرد.

 در ادامه محمدحسین فرهنگی دستور کار امروز مجلس را به شرح زیر اعلام کرد:

1. ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران (یک‌فوریت این طرح در جلسه علنی مورخ 8/7/1393 به تصویب رسید)

2. گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز (اعاده شده از شورای نگهبان)

3. گزارش‌کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح اصلاح قانون استفاده متوازن از امکانات کشور برای ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته (یک‌فوریت این طرح در جلسه علنی مورخ 4/5/1394 به تصویب رسید)

4. گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام (یک‌فوریت این طرح در جلسه علنی مورخ 12/7/1394 به تصویب رسید)

5. گزارش کمیسیون فرهنگی درمورد طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده (دراجرای ماده 104 آئین‌نامه داخلی با اولویت در دستور قرار گرفت)

6. گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد طرح اصلاح بند (ز) ماده (44) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (دراجرای ماده 104 آئین‌نامه داخلی با اولویت در دستور قرار گرفت)

متن کامل مصوبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استاین طرح به دنبال گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام تهیه و یک فوریت آن در جلسه روز یکشنبه 12 مهر با 168 رای موافق، 57 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر تصویب شد.

به دنبال آن، طرح مذکور برای بررسی بیشتر بر اساس آیین نامه داخلی مجلس به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع شد و این کمیسیون نیز آن را به تصویب رساند.

این طرح دارای یک ماده واحده و 9 بند است که بر اساس آن در صورت تصویب نهایی به دولت اجازه می دهد در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی به شکل داوطلبانه برجام را اجرا کند.

در جلسه علنی امروز همچنین مجید تخت روانچی، عباس عراقچی و حسن قشاوری معاونین وزارت خارجه در جلسه صبح امروز به همراه مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهوری حضور دارند.

«ماده واحده – دولت در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در صورتی می تواند به شکل داوطلبانه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اجرا کند که احکام و تکالیف زیر را در فرآیند اجرا رعایت نماید:

موافقت نمایندگان با بررسی اولویت دار طرح برجام



از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استدر جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی درخواست تعدادی از نمایندگان برای در اولویت قرار گرفتن بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد طرح اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.

پس از اظهارات موافقان و مخالفان، نمایندگان با ۱۳۳ رای موافق، ۹۶ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در مجلس با قرار گرفتن این طرح در اولویت بررسی صحن علنی مجلس موافقت کردند.



قاضی‌پور: طرح برجام زیرنظر شورای عالی امنیت ملی اجرایی شود



از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استنادر قاضی‌پور در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 مهر) مجلس شورای اسلامی، در اخطاری با استناد به اصل 85 قانون اساسی گفت: براساس این اصل، سِمت نمایندگی قائم به شخص بوده و قابل واگذاری به غیر نیست؛ از این‌رو رهبر معظم انقلاب که ولی‌فقیه و مرجع تقلید ما هستند و ما سرباز ولایت هستیم،‌ حکم داده اند که مجلس برجام را بررسی و تصمیم‌گیری کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما هم هم‌نظر هستیم که دولت باید در رابطه با برجام لایحه به مجلس ارائه می‌کرد، ولی آقای رسایی! شما که خودتان مخالف ارائه طرح در این رابطه بوده‌اید، چرا طرحی تهیه و مطرح کرده‌اید؟


مخالفان طرح


حسینیان: جریان پشت پرده می‌خواهد مجلس را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد



از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استدر جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»، روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با این طرح، گفت: مگر نه اینکه بر اساس قانون باید برجام در مجلس به تایید برسد، اما مگر به تایید مجلس رسیده که شما تصمیم گرفته‌اید حاشیه‌ای برخلاف نص قانون بر آن بزنید.

این نماینده مجلس گفت: آیین نامه مجلس این اجازه را به هیات رئیسه داده که اگر دوفوریت طرحی رای نیاورد، یک‌فوریت آن حداقل ۱۰ روز در کمیسیو‌ن‌های تخصصی بررسی و سایر کمیسیون‌ها نیز نظر خود را بدهند، اما شما در این باره دستپاچه هستید.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سخنان حسینیان، گفت: اینکه می‌گویید هیات رئیسه عجله کرده، در حقیقت این‌گونه نیست؛ نکته‌ای که شما عنوان می‌کنید مربوط به طرح‌های عادی است و شامل طرح‌های فوریتی نمی‌شود.

وی افزود: بر این اساس خلاف آیین‌نامه انجام نشده و این طرح دو ماه است که در مجلس مطرح است.


بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند




از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استمهرداد بذرپاش عضو هیأت رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه خانه ملت در مخالفت با طرح برجام اظهار داشت: انتقاد من به عنوان عضوی از هئیت رئیصسه مجلس  این است که چرا به صورت دو تیکه و جدا شده‌ایم. به هر حال ما باید در روند گزارش برجام،‌ مسیر مشخص را طی می‌کردیم و طرح را به کمیسیون مربوطه‌ای که نمایندگان مربوطه رأی داده‌اند ارجاع می‌دادیم و بررسی می‌شد.

وی افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در کمتر از دو ساعت هم طرح که جزو مهمتر طرح‌های جمهوری اسلامی است بررسی کرده و هم 200 پیشنهاد را نیز بررسی و به صورت یکجا رد کرده است.

عضو هیأت رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: به نظر شما این بررسی کارشناسی است؟ این بررسی عمیق و درست است؟ کسی مخالف برداشته شدن تحریم‌ها نیست ولی اگر طرح در این سطح که میزان اهمیت آن بر همه همکاران واضح و مبرهن است در عرض 2 ساعت به صورت یکجا 200 پیشنهاد را رد کنند کارشناسی است؟ به نظر کار بهتری می‌توانستیم انجام دهیم.

بذرپاش در ادامه مطلب خود اضافه کرد: اینکه ما از دولت درخواست کردیم لایحه بدهد کار بد و تندروی است؟ کار ما کاسبی در تحریم است؟ برخی‌ها که فکر می‌کنند این اعداد و ارقام را از کجا می‌آورند و اینکه می‌گویند یا این 120 درصد موافق از کجا آمده‌اند؟ آنها خود را در صحنه سیاسی تنظیم کرده‌اند. ما اگر دنبال رأی و استفاده سیاسی بودیم باید از نظر شما آن طرف می‌ایستادیم.


تذکر بروجردی و انتقاد بذرپاش از مدیریت جلسه مجلس




از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استعلاءالدین بروجردی  رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تذکر آئین‌نامه‌ای با استناد به ماده 79 آئین نامه‌ داخلی مجلس به مخالفت مهرداد بذرپاش با طرح اقدام متقابل ایران در اجرای برجام، گفت: برادر عزیزمان آقای بذرپاش خودشان از طراحان و تیم تهیه طرح اقدام متقابل ایران بودند و حتی آقای رسایی پیشنهاد جایگزین را مطرح کردند لذا ایشان از تمام ابعاد این طرح آگاه هستند.

بعد از تذکر بروجردی، بذرپاش با بیان اینکه  بنده اسمی از آقای بروجردی نبردم اما ایشان به من تذکر دادند و حالا که وی اسم بنده را بردند باید وقت تذکر داشته باشم، از نحوه مدیریت جلسه انتقاد کرد.



رسایی: برخی وزرا حاضر به دفاع از برجام نشدند


از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استدر جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام حمید رسایی نماینده مردم تهران در اخطار قانون اساسی گفت: براساس اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی کلیه موافقت ها باید به صورت لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شود، باید اول در هیات دولت رای آورده و بعد مجلس درباره آن تصمیم بگیرد.

وی افزود: برجام یک موافقت نامه است، نمی توان آن را توجیه کرد یا از بین برد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: این موافقت نامه در هیات دولت به صورت لایحه در نیامده است، برخی وزرا حتی حاضر نشدند از آن دفاع کنند اما ما به صورت یک طرح چیزی را که باید به صورت لایحه از سوی دولت ارائه می شد را تایید می کنیم.

رسایی گفت: آیا دولت باید برای ما ریل گذاری کند یا ما باید برای دولت ریل گذاری کنیم.


انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه است



از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استعلی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به نامه معاون پارلمانی دولت در پاسخ به تذکر رسایی که گفته بود برخی از وزرای دولت با برجام مخالفند، گفت: آقای انصاری نامه‌ای نوشتند که اینکه آقای رسایی گفته برخی وزرا با برجام مخالف هستند، تکذیب می‌شود. دولت در این موضوع یک زبان و یکپارچه است.






حسینیان: کسانی کاسبان تحریم‌اند که از برجام دفاع می‌کنند

از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه است

در صحن علنی امروز یکشنبه 19 مهرماه در جریان رسیدگی به طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام، روح الله حسینیان نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در اخطاری اظهار کرد: رئیس جمهور اعلام کرده که ما کاسبان تحریم هستیم و در جای دیگر اعلام کرده افراد مخالف منابعشان در تحریم و منافعشان در کنار ابر قدرت هاست.


حسینیان تأکید کرد: تاکنون بنده نه منافعی در تحریم ها داشته ام و نه خواهم داشت. 

عضو کمیسیون اصل نود مجلس خطاب به دولت گفت: شما می گویید 85 درصد مردم با برجام موافقند پس ما با اعتراضمان بر روی همه منافع و رضایت مردم خط کشیده ایم که آمده ایم در اینجا صحبت کنیم.

وی ادامه داد: اگر بناست کسی در تحریم کاسب باشد، شماها هستید که خودتان را به رنگ جماعت درآورده‌اید و از برجام دفاع می‌کنید، ما هیچ وقت نه شرکت صادراتی و نه شرکت وارداتی داشته‌ایم که منافع‌مان در تحریم‌ها باشد؛ خدا می‌داند که اگر حقوق بنده قطع شود، ماه آینده ادامه زندگی و حیاتم بسته به خداوند متعال است، بنده یک ریال پس‌انداز ندارم.

توکلی: چرا از حیثیت کمیسیون ویژه برجام دفاع نکردید؟



از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استدر جلسه یکشنبه مجلس و در جریان بررسی طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»، احمد توکلی نماینده مردم تهران در تذکر شفاهی گفت: حفظ حیثیت مجلس وظیفه هیات رئیسه است.

وی افزود: برخوردی که با کمیسیون ویژه بررسی برجام صورت گرفت مناسب نبود و وقتی اعتراض کردیم به برخورد نامناسب با کمیسیون ویژه بررسی برجام و گفتیم که کمیسیون زحمت کشیده و حقایقی را نقل کرده است، هیچ دفاعی از آن نکردید.

توکلی خطاب به رئیس مجلس ادامه داد: شما در ابتدای امر از کمیسیون ویژه برجام دفاع کردید، اما این کمیسیون حقایقی را مطرح کرد که برخی خوششان نیامد و به آن حمله کردند؛ اما شما از حیثیت کمیسیون دفاع نکردید.

بر اساس این گزارش، علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: ما همیشه از کمیسیون‌ها و مصوبات آن در مجلس دفاع می‌کنیم، چون این از ارکان مجلس است.

نادران: ردپای گزارش کمیسیون ویژه در کجای طرح پیشنهادی مشاهده می‌شود؟


از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استالیاس نادران در جلسه علنی امروز مجلس (19 مهر 94) و در جریان مخالفت با کیات طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام گفت: تقاضا می‌کنم که موافقت‌ها و مخالفت‌ها با دقت انجام شود تا تصمیمی اتخاذ کنیم که برای خوشایند کسی نباشد.

وی افزود: اگر دولت احتیاج می‌دید که باید مصوبه‌ای از مجلس داده شود که براساس آنچه که در طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام پیشنهاد شده مورد تصویب قرار گیرد چرا چنین کاری نکرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی نمایندگان می‌گویند در تهیه طرح مذکور با شورای امنیت و فراکسیون‌های مختلف هماهنگی‌ها به عمل آمده است. بنده نه تابع فراکسیون‌های مختلف هستم و نه تابع شورای عالی امنیت ملی بنده تابع مصوبات،آیین‌نامه داخلی مجلس و قانون اساسی هستم. قانون اساسی چنین اختیاری را به هیچ فراکسیونی و شورای عالی امنیت ملی نمی‌دهد. مجلس مطابق اصول قانون اساسی و مطابق آیین نامه داخلی باید به موضوع رسیدگی کند و طبق آیین نامه داخلی هم رسیدگی دو شوری است.

نادران اضافه کرد: وقتی طرحی دارای اهمیت است و زمانی که یک موافقتنامه مهم در دستور کار قرار می‌گیرد باید دو شوری مورد رسیدگی قرار گیرد و نه یک شوری.


زاکانی: طرح اخیر برجام شبیه یک بیانیه سیاسی است




از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استعلیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس (19 مهرماه 94) مجلس، در مخالفت با کلیات طرح برجام اظهار داشت: بنده در تذکذ شفاهی هم قید کردم، تذکر من عدم رعایت آیین‌نامه در سیر رسیدگی به این موضوع است.

وی افزود: تذکر من بر مبهم برخورد کردن و عدم انعکاس آن به کمیسیون تخصصی توسط هیأت رئیسه است. کمیسیون برجام 40 روز شبانه‌روز تلاش کرده است تا بتوانند ابعاد مختلف و پیچیده این توافقنامه را مورد بررسی قرار دهد.

رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس همچنین تصریح کرد: نهایت امر به گزارشی رسیدیم که مبتنی بر قواعد کمیسیون‌های مجلس به تصویب رسید و به لطف خدا در صحن منعکس شد.

زاکانی خطاب به لاریجانی گفت: اما جنابعالی این طرح را از دو ماه قبل آماده کرده بودید؛ سپس به دو فراکسیون موکول کردید و فراکسیون اصولگرایان با اهتمام به این موضوع که مشکل ملی است و باید آن را از طریق تفاهم حل کنند وارد صحبت شد، اما در نهایت در حضور شما آنچه که مورد توجه فراکسیون اصولگرایان بود مورد دقت نظر واقع نشد و نکات مهم آن حذف شد.



موافقان طرح


پیرموذن: طرح برجام با همت رئیس مجلس تهیه شده است


از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استدر جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»، کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در موافقت با این طرح، گفت: طرح مطرح شده چکیده دو فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان مجلس است و قاطبه نمایندگان حامی آن هستند.

وی افزود: نمایندگان با دولت در خصوص توافق سازنده با غرب و توافق با دنیا، با توجه به انظار و رهنمودهای رهبری همدل هستند.

این نماینده مجلس ادامه داد: به طور عام توپ در زمین ایران و در این مسئله خاص توپ در زمین مجلس است. بنابراین نباید تعدادی اندک از نمایندگان اجازه ندهند که مجلس در پیش ایرانیان و جهانیان بی مقدار شود.


                                                        نماینده مردم میانه: مجلس باید کلیات برجام را تایید کند



از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استسید بهلول حسینی نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برجام، گفت: من به عنوان عنصری وفادار و پایدار به اصول انقلاب از همکاران می‌خواهم با برجام موافقت کنند. خواهش می‌کنیم دوستان و همکاران نگاه تک بعدی را کنار بگذارند و فقط در پی آرمان و آرمان خواهی نباشند.

وی ادامه داد: مشکلات داخلی و خارجی با آرمان تنها حل نمی‌شود، بلکه باید واقعیت را هم در نظر گرفت. مجلس باید کلیات برجام را تایید کند، سپس بر اساس نگرانی‌ها یا در صورت سوء استفاده دشمن از برجام یک چارچوبی تعیین شود که قوه مجریه بر اساس آن عمل کند.

نماینده مردم میانه خاطرنشان کرد: این برجام حاصل 2 سال یا به عبارتی 12 سال مذاکره است که سال‌ها و ماه‌ها برادران در وزارت امور خارجه بر روی آن کار کرده‌اند، زحمت کشیده اند، به قول آقای ظریف ما در برجام به همه چیز‌هایی که خواستیم نرسیدیم، بلکه آنچه توانستیم به آن رسیدیم.


قوامی: ضرورت همدلی مسئولان در شرایط کنونی به نفع کشور است


از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استهادی قوامی در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با کلیات طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام با بیان اینکه 26 مهرماه زمان اجرای برجام است و نمایندگان باید اقدام مناسبی را در این حوزه صورت دهند، گفت:‌ در نشست امروز نمایندگان بارها به اصول قانون اساسی اخطار دادند حال باید گفت که آیا وضعیت اقتصادی کشور مغایر با این اصول نبوده؛ از این رو به طور حتم اگر به قانون به ویژه اصل 43 قانون اساسی که همراه اقتصاد مقاومتی بود توجه می کردیم در شرایط کنونی وضعیت متفاوت تری داشته و می توانستیم وابستگی ها را کاهش دهیم.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ قطعا اگر در بحث بیکاری جوانان اقدامات شایسته تری صورت می‌گرفت وضعیت کنونی رخ نمی‌داد؛ بنابراین نمایندگان باید همدل و همراه در جهت تصویب این طرح اقدام کنند زیرا این همدلی لازم بوده و رهبری بارها تأکید فرموده اند که نباید کشور دو تکه شود از این رو همه مسئولان باید برای دفاع از آرمان های کشور متحد شوند.

نماینده مجلس نهم با اشاره به آثار مثبت اجرای برجام در حوزه اقتصادی گفت:‌ قطعا نمایندگان و مسئولان باید در شرایط کنونی همدل و همزبان باشند زیرا اجرای این موضوع به نفع کشور است.

لاهوتی: دولت در موضوع هسته‌ای مصوبات شورای عالی امنیت ملی را رعایت کرده است


از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استمهرداد بائوج لاهوتی در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 مهر) مجلس شورای اسلامی در تذکر آیین‌نامه‌ای گفت: براساس بند (د) ماده 112 آیین‌نامه مدت نطق درخصوص مسائل بین‌المللی، ‌عهدنامه‌ها و موافقت‌نامه‌ها حداکثر 3 ساعت ذکر شده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس مجلس ادامه داد: در خلال مذاکرات هسته‌ای بحث دوفوریتی مطرح شد و شما مدیریت کردید و در قالب اصل 125 قانون اساسی به دولت اجازه دادید که مذاکرات براساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی دنبال شود که یکی از بندهای آن بر لغو تحریم‌ها تاکید داشت که بعد از اتمام مذاکرات به مجلس گزارش ارائه شود و دولت نیز همین کار را انجام داد.

وی افزود: دولت براساس دوفوریتی مذکور، تحریم‌ها را لغو و مصوبات شورای عالی امنیت ملی را رعایت کرد. 


نمایندگان مدت زمان نطق مخالفان وموافقان برجام را تعیین کردند

از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/ بذرپاش: مسئولان دفاعی حفره‌های نگران‌کننده برجام را تایید کرده‌اند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند/ انصاری: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه استبر این اساس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس قانون، می‌توانیم با دو سناریو عمل کنیم، یا دو موافق و دو مخالف هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه صحبت کنند و یا زمان نطق‌ها را کم کرده تا تعداد سخنرانان دو برابر شود.

این پیشنهاد به رای نمایندگان گذاشته شد و با ۱۴۶ رای موافق، ۳۳ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع به تصویب رسید تا دو موافق و دو مخالف هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه سخنرانی کنند.

بر اساس این گزارش، این رای‌گیری در حالی بود که مخالفان‌ طرح در رای‌گیری مشارکت نکردند.



سخنرانی آتشین صالحی در مجلس


صالحی در صحنه علنی مجلس گفت که توسط بر خی نمایندگان مجلس تهدید به مرگ شد.وی در نطق خود در مجلس گفت توسط یک نماینده تهدید شده است که روی او و تیم مذاکره کننده سیمان ریخته می شود و زیر سیمان در اراک دفنشان می کنند.

وی گفت: تا امروز سکوت کردم اما چند روز پیش آرزوی مرگ می کردم. آقایی در تلویزیون آمده می گفت، متوسط عمر ایرانیان 77 سال است و صالحی 66 سالش است و ده سال دیگر می میرد، بنایراین توافق به کدام سمت می رود. این چگونه صحبت کردن است؟ ایا جای خدا نشسته اید؟ با قسم جلاله در مجلس به من می گویند سیمان میریزیم روی شما و دفنتان می کنیم. ایا این بیان است؟ این نحوه ی گفتار است،؟ ایانحوه صحبت به کسانی که قصد خدمت دارند این است ؟

صالحی که در ادامه به دلیل هیجان زیاد کمی بد حال شد گفت:اگر اهل حق هستید گوش کنید.  حرف حق تلخ است گوش کنید .به حرف کسی که چهل سال است در حال کار کردن مسائل علمی است گوش کنید.ولله در مسائل هسته ای با برجام متوقف نخواهد شد.

صالحی:برخی به من گفته‌اند می‌‌خواهیم رویت سیمان بریزم و همراه با راکتور اراک دفنت کنیم


از حضور ظریف تا تذکر مکرر نمایندگان/صالحی:برخی به من گفته‌اند می‌‌خواهیم رویت سیمان بریزم و همراه با راکتور اراک دفنت کنیم / زاکانی: شرمن اعلام کرد این طرح تمام خواسته‌های آمریکا را تأمین می‌کند/ رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنندعلی‌اکبر صالحی رئیس سازمان آژانس انرژی اتمی که در جریان بررسی طرح اقدام متقابل ایران در اجرای برجام در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، ما بر اساس یک اصول و چارچوب مذاکره کرده‌ایم که آن چارچوب را نظام جمهوری اسلامی تعیین کرده است و کف و سقفی برای ما تعیین کرده بودم اما آرزوی مرگ کرده ام می گویند بعد چند سال من خواهم مرد این چگونه صحبت کردن است.

وی افزود: می گویند سیمان روی شما می ریزیم و دفن‌‌تان می‌کنیم خدای ناکرده بی حرمتی نمی کنیم حرف‌‌های درباره پلوتونیوم می‌‌گویند که درست نیست.

صالحی در واکنش به اعتراض برخی نمایندگان مجلس که می‌گفت وی با طرح برخی مباحث به دنبال فرافکنی است، گفت: گوش کنید، شماها که قرار است روی ما سیمان بریزید، حرف‌مان را گوش کنید به عنوان کسی که در عمرم را در مسائل علمی گذاشته‌ام حرف می‌زنم.


 سرانجام پس از پایان اظهارات نمایندگان موافق و مخالف، مجلس با کلیات طرح برجام موافقت کرد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار