رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آشتیان گفت: به مناسبت گرامیداشت ولادت حضرت علی (ع) جشن ورزش باستانی در زورخانه حسین آقا در این شهرستان برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۹۱۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰ 05 February 2023

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، علیرضا امیری افزود: این مراسم روز گذشته با حضور سرپرست فرمانداری، بخشدار مرکزی، شهردار، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر، رئیس اداره ورزش و جوانان و جمعی از پیشکسوتان و باستانی کاران و علاقه‌مندان این رشته پهلوانی برگزار شد و ورزشکاران به اجرای فنون ورزش باستانی پرداختند.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آشتیان با تاکید بر اینکه ورزش زورخانه‌ای با ۳۰۰۰ سال قدمت ورزش باستانی ایرانیان است یادآورشد: ورزش و انجام حرکات پهلوانی جزو فعالیت‌های اصلی روزمره ایرانیان در دوران باستان بوده‌است و مردمان آن زمان، برای ورزشکاران با توان بدنی و منش و نگرش والای‌شان، ارزش بسیاری قائل بودند و همواره سپاسگزار آنها بوده‌اند.
امیری با اشاره به اینکه ورزش زورخانه ای و پهلوانی یکی از میراث فرهنگی و معنوی ایران اسلامی است که به ثبت یونسکو رسیده است افزود: توسعه این ورزش مورد تاکید مقام معظم رهبری است و بر همین اساس باید نسبت به گسترش و توسعه این ورزش ملی و مذهبی از همه ظرفیت‌ها بهره برد و همه ما وظیفه داریم در حفظ و نگه‌داری و پویایی این میراث معنوی گرانبها کوشا باشیم.
امیری افزود: زورخانه در حدود هفتصد سال پیش (سده هفتم خورشیدی) با این سازوکار امروزی سازمان‌دهی شد و از این‌رو، بر پایهٔ رفتار و منش تاریخی و اسطوره‌های ایران زورخانه می‌تواند دست کم در ایران تاریخی بسیار کهن‌تر از آنچه گمان می‌رود، داشته باشد.
او ادامه داد: جایگاه زورخانه پس از اسلام در زنده‌کردن فرهنگ و آیین افتادگی و برادری که از عهد باستان در ایران رواج داشته‌است، اهمیت ویژه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار