آیت الله فاضل لنکرانی:
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: اگر می‌خواهیم مشکلات جامعه حل شود و انقلاب ما به مسیر صحیح خود ادامه دهد راهی جز این نداریم که فهم خود را نسبت به امامت قوی کنیم.
کد خبر: ۱۰۹۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲ 10 October 2015
به گزارش تابناک قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در همایش عاشورائیان ۸ سال دفاع مقدس که به همت هیأت خادم الشهدا قم در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، اظهار داشت: شهدای دفاع مقدس از مصادیق بارز انصار امام حسین(ع) هستند.

وی با اشاره به ایثارگری‌های جانبازان در ۸ سال دفاع مقدس، گفت: وجود جانبازان دال بر زنده بودن انقلاب اسلامی و حرکت صحیح انقلاب است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی در ادامه به تبیین «کلمه الله» در آیات و روایات پرداخت و افزود:‌ در زیارت امام حسین(ع) خطاب به یاران حضرت می‌گوییم؛ شما انصار خدا و آقای شهدای عالم هستید، در راه خدا هیچ سستی از خود نشان ندادید و هرچه از دست شما برآمد برای اعتلای دین انجام دادید.

استاد درس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: اصحاب امام حسین(ع) دنبال این بودند که کلمه خدا را یاری کنند و برای یاری این کلمه قیام کردند.

وی با تأکید بر این‌که اصحاب امام حسین(ع) و رزمندگان دفاع مقدس برای حفظ دین و احیای امر به معروف و نهی از منکر جنگیدند، ابراز کرد: شهدا برای کلمه الله رفتند و جان خود را نثار کردند.

آیت الله فاضل لنکرانی، ادای حق شهدا را منوط به توجه ما به هدف آن‌ها ذکر کرد و گفت: باید ببینیم شهدا به دنبال چه بودند؛ این‌که امام راحل به خواندن وصیت نامه شهدا توصیه می‌کنند، تنها این نیست که ما به امور ظاهری آن‌ها توجه کنیم بلکه برای این است که باید رمز پایداری و مقاومت شهدا در برابر دشمنان را به دست آورده و در اختیار نسل جوان قرار دهیم.

وی با بیان این‌که کلمه الله مصادیق فراوانی دارد، ‌ گفت: خدا کلماتی دارد و مرتبه بالا و تام آن ائمه اطهار(ع) هستند و باید به عمق معنای آن دست یافت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام حسین(ع) گفت:‌ خداوند بندگان را خلق کرد تا او را بشناسند و اگر خدا را شناختند او را عبادت می‌کنند و اگر پروردگار را عبادت کردند غیر او را نمی‌پرستند.

وی افزود: وقتی از امام حسین(ع) درباره معرفت الهی سئوال شد، ایشان فرمودند: معرفت خدا معرفت امام زمان است؛ اگر کسی در هر زمانی امام زمانش را بشناسد کلمه تامه را به دست آورده است.

آیت الله فاضل لنکرانی معرفت امام را مساوی با معرفت خدا ذکر کرد و گفت: معرفت امام مقدمه معرفت خدا نیست؛ همه سرّ مطلب در این است که امام حجت خدا و انسان است، اما اگر امام را بشناسیم خدا را شناخته‌ایم چون امام خود را معرفی نمی‌کند و در صدد معرفی خدا است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر این‌که کسانی که در کنار امام حسین(ع) جنگیدند ایشان را شناختند، افزود: برخی به دنبال هوا و هوس رفته و به خاطر دنیا پرستی در مقابل امام قرار گرفتند امروز نیز عربستان به اسم اسلام مردم مظلوم یمن را به خاک و خون می‌کشد؛ آن‌ها خدا را قبول و به نماز و روزه اعتقاد دارند اما به خاطر این‌که از معرفت امام به دور هستند دست به چنین جنایاتی می‌زنند.

وی با تأکید بر این‌که حادثه عاشورا به خاطر عدم معرفت نسبت به امام بود، ‌ گفت: شهدا کسانی بودند که امامت را به خوبی شناختند؛ در وصیت‌نامه‌های شهدا و سخنان آن‌ها می‌بینیم که بیان می‌کنند، به خاطر نایب امام زمان(عج) به میدان جهاد آمده‌ایم و این تبعیت نشان از معرفت آن‌ها به امام زمان است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات جامعه ما حل شود و انقلاب ما به مسیر صحیح خود ادامه دهد راهی جز این نداریم که فهممان را نسبت به امامت قوی کنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر این‌که اعتقادات شیعه به قدری قوی است که همه مکتب‌های دنیا در برابر آن خوار و ذلیل هستند، ‌ افزود:‌ خداوند در حدیثی قدسی می‌فرماید: امام حسین(ع) با فضیلت‌ترین کسانی است که شهید شده و من کلمه تامه خود را در این وجود قرار داده‌ام.

وی با اشاره به نزدیک شدن ماه محرم بر ضرورت استفاده از این ماه بزرگ تأکید کرد و گفت:‌ اگر بخواهیم محرم در ما اثر کند و به حقیقت امام حسین(ع) برسیم باید ببینیم که چه اندازه به محرم و سیدالشهدا(ع) نزدیک شده‌ایم.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به روایتی از بحارالانوار، بیان کرد:‌ امام علی(ع) به سلمان و ابوذر فرمودند: من کسی هستم که نوح را به دستور خدا در کشتی بردم، من یونس(ع) را به اذن خدا از شکم ماهی نجات دادم، من به اذن خدا موسی(ع) را از دریا عبور دادم، من ابراهیم(ع) را به اذن خدا از آتش نجات دادم، ‌ من نهرها و چشمه‌های بهشت را به اذن خدا جاری کردم، من خضر همراه موسی(ع) بودم، من محمدم و محمد من است.

وی با بیان این‌که ما باید کلمه الله را بفهمیم، به آن ایمان آورده و متوسل شویم، گفت:‌ علامه طباطبایی فرمودند:‌ بابی از معنویت برای من باز نشد مگر این‌که به زیارت امام حسین(ع) رفته و متوسل به ایشان شدم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار