واکسیناسیون اقدام بسیار مهم برای پیشگیری از عفونت‌های مختلف یا کاهش شدت بیماری هاست.
کد خبر: ۱۰۷۱۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶ 09 October 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: استادیار گروه ایمنولوژی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت:با اجرای برنامه واکسیناسیون همگانی در جهان شیوع بسیاری از بیماری‌های کشنده یا خطرناک نظیر دیفتری، کزاز، سیاه سرفه و فلج اطفال در بین شیرخواران، کودکان و بزرگسالان به‌شدت کاهش یافته است، همچنین بیماری آبله با واکسیناسیون همگانی و پیگیری سازمان جهانی بهداشت (WHO) به طور کامل ریشه کن شده است.
دکتر عاطفه طالع پور، افزود:واکسن‌ها از میکروب، یا ویروس کشته شده یا ضعیف شده، یا اجزای پروتئینی و اسید نوکلئیکی پاتوژن عامل بیماری ساخته می‌شوند.
وی ادامه داد:با تزریق واکسن، سیستم ایمنی ماده‌ای به نام «آنتی بادی» یا «پادتن» تولید می‌کند که به مدت طولانی در بدن فعال باقی می‌ماند و در صورتی که فرد با بیماری واقعی مواجه شود، از بدن در مقابل آن ویروس یا میکروب محافظت می‌کند. همچنین سایر سلول‌های سیستم ایمنی نیز خاطره‌ای از واکسن ایجاد می‌کند که در دفاع بر علیه پاتوژن در برخورد بعدی نیز موثر است.

دکتر عاطفه طالع پور واکسینه شدن نوزادان، کودکان و مادران باردار مطابق زمان‌بندی مهم اعلام کرد و گفت: واکسیناسیون درست و به موقع می‌تواند موجب حفاظت از آن‌ها در برابر بیماری‌ها شود، به ویژه زمانی که در تعامل با سایر افراد باشند.
استادیار گروه ایمنولوژی دانشکده پزشکی شیراز اظهار داشت:بیماری کووید-۱۹، بیماری همه گیری که جان میلیون‌ها نفر در جهان را گرفته است، شرایطی را ایجاد کرد تا مردم با چالش‌هایی که یک میکروارگانیسم می‌تواند ایجاد کند، با دقت بیشتری آشنا شوند. این بیماری نه تنها سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی را به چالش کشیده، بلکه سیستم‌های اقتصادی و الگو‌های اجتماعی_فرهنگی را نیز درگیر کرده است.
بنا به گفته این کارشناس تمرکز عمده کارکنان مراقبت‌های بهداشتی بر رویارویی با چالش‌های ناشی از بیماری کووید-۱۹ و فاصله گذاری فیزیکی و قرنطینه، برنامه‌های واکسیناسیون برای کنترل و از بین بردن سایر بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن مانند فلج اطفال و سرخک به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار گرفته است.
او ادامه داد:نوزادان واکسینه نشده یا کودکان بزرگتر که واکسیناسیون‌های برنامه ریزی شده را با تاخیر دریافت می‌کنند و یا ممکن است به طور کامل از دست بدهند، یک نگرانی جدی برای سلامت عمومی هستند، زیرا این گروه به ویژه در کشور‌هایی که ویروس‌هایی نظیر سرخک، دیفتری و فلج اطفال غالب و نرخ واکسیناسیون در آن‌ها پایین است، امکان ابتلا و انتشار عفونت‌ها را دارند.

استاد دانشکده پزشکی شیراز گفت:با وجود تلاش‌های جهانی برای کنترل بیماری‌های واگیردار از طریق واکسیناسیون، سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که به علت همه‌گیری ویروس کرونا، برنامه‌های واکسیناسیون برای بیماری‌های غیرکووید۱۹ در سراسر جهان کاهش یافته است و احتمال شیوع بیماری‌هایی نظیر سرخک وجود دارد، موضوعی که می‌تواند جان میلیون‌ها کودک را در جهان به خطر بیندازد.
وی افزود:این امر مهم به ما یادآوری می‌کند باید کودکان و همچنین در صورت نیاز بزرگسالان را با آن واکسینه کنیم. زیرا بدون محافظت واکسن، بیماری‌ها می‌توانند به سرعت پخش شده و پیامد‌های وخیمی به بار آورند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار