مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری قم با اشاره به تسهیلات ارائه شده به حوزه معیشت و اشتغال روستایی در استان گفت: در دولت سیزدهم، سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای ۲ حوزه معیشت و اشتغال روستایی اختصاص داده شد و روستائیان از این تسهیلات استفاده کردند.
کد خبر: ۱۰۶۴۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷ 29 August 2022

به گزارش تابناک قم، غلامرضا رحیمی رشت‌آبادی در نشست صمیمی استاندار با فرمانداران، بخشداران و دهیاران استان در تالار کرامت استانداری اظهار داشت: از محل تسهیلات تبصره ۱۶ مبلغ یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به‌روستاهای قم اختصاص داده شد.

وی در ادامه افزود: حدود ۲ هزار میلیارد ریال نیز وام اشتغال روستایی به‌روستاهای استان تخصیص داده‌شد.

وی تعداد روستاهای استان را ۲۲۹ روستا ذکر کرد و گفت: این تعداد با ۶۲ هزار تَن جمعیت، پنج درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

رشت‌آبادی با اشاره به اینکه ۴۱۲ تَن عضو شوراهای اسلامی روستا در استان هستند گفت: 
۱۰۹ روستا دارای دهیاری است که ۱۹ روستا دارای دهیاری تمام وقت می باشد.
 
وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به برخی فعالیت‌های صورت گرفته در روستاهای استان گفت: جابه‌جایی تیر برق در ۱۲ روستا با پنج میلیارد ریال اعتبار و جذب ۱۰ نیروی امریه برای پایگاه آتش‌نشانی و همچنین نظارت بر مصوبه‌های شورای اسلامی از جمله این فعالیت‌ها به‌شمار می‌آید.

مدیرکل روستایی قم یادآور شد: اطلاعات مربوط به هر روستا در قالب یک کتاب ۳۴ صفحه‌ای تهیه، و در اختیار دهیاران قرار گرفته است.

دهیاران با قوانین و مقررات روستاها آشنا شوند

فرماندار قم نیز ارائه آموزش به دهیاران در خصوص قوانین و مقررات روستا را مورد تاکید قرار داد و گفت: این آموزش‌ها از بروز بسیاری مشکل‌های قانونی برای دهیاران جلوگیری می‌کند.
 
عباس ذاکریان همچنین ادامه داد: دهیاران در بحث جذب همیاری، چارچوب‌های قانونی را رعایت کنند.

وی با اشاره به تدوین قانون هفتم توسعه اقتصادی کشور گفت: باید به ظرفیت این قانون توجه شود، و برای این منظور یک جمع ۱۰ یا ۱۵ نفره از دهیاران و بخشداران با محوریت اداره‌کل روستایی تشکیل شود، و پیشنهادهای خود را ارائه دهند. 

ذاکریان گفت: یکی از پیشنهادهایی که می‌توان آن را برای قانون برنامه هفتم توسعه مطرح کرد، تمرکز تصمیم‌گیری‌های مربوط به روستا در درون روستاهاست، تا بر اساس آن، تصمیم‌ها به دور از پراکندگی به صورت واحد گرفته شود.

فرماندار قم همچنین تغییر و اصلاح نگرش‌ها در خصوص روستا را مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر نگرش کلی  این است که در روستا دنبال شهر شدن هستیم، اما باید به دنبال جذب بخش خصوصی برای توسعه بوم‌گردی برویم.

وی افزود: آنچه که برای یک فرد شهرنشین جذابیت دارد، نوع سازه، نظام سرمایش و گرمایش و کوچه باغ‌های روستایی است، باید به دنبال این باشیم که هویت روستا حفظ شود.

وی همچنین با اشاره به اهمیت مدیریت پسماندها و نخاله‌های ساختمانی در روستاها و جاده‌های منتهی به این مناطق گفت: با توجه به مسافت زیاد روستاها تا سایت البرز و محل  دپوی زباله در استان، مقرر شده تا با هماهنگی اداره‌کل حفاظت محیط زیست، در هر روستا مکانی برای جمع‌آوری و امحای زباله‌ها پیش بینی‌شود.

فرماندار شهرستان جعفرآباد نیز با اشاره به اینکه ۱۲۴ مورد دغدغه کلی در مورد این شهرستان را شناسایی کرده‌ایم گفت: از این تعداد ۳۰ مساله را با کمک مسئولان حل و بر اساس آنها طرحی را تعریف کردیم که اعتبار آن تامین و طرح نیز شروع شده‌است.

ذبیح‌الله عبداللهی افزود: در حوزه راه‌وشهرسازی ۱۳ مشکل اصلی وجود دارد، که برای ۶ مورد آن طرح‌هایی با اعتبار یکهزار و ۳۵۰ میلیارد ریال تصویب شده‌است.

وی با اشاره به هزینه ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی در بخش بهداشت و درمان جعفرآباد گفت: 
طرح انتقال آب به بخش‌های جعفرآباد و خلجستان از جمله مطالبه‌هایی است که باید به آن توجه شود./

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار